به گزارش اداره‌کل روابط‌عمومی سازمان تامین‌اجتماعی، مصطفی سالاری در مراسم اختتامیه همایش ایران ۱۴: رفاه و تامین‌اجتماعی که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: مهم‌ترین بحث ما در حوزه رفاه و تامین‌اجتماعی لزوم ایجاد سازوکار موثری برای تنظیم‌گری نظام رفاه اجتماعی است. در شرایط فعلی بیمه‌های مختلف ذیل وزارتخانه‌های متعدد قرار دارند و در حوزه اجرا آثار آن را می‌بینیم. او افزود: با قوانین و مقررات جاری کشور برای ایجاد پوشش بیمه‌ای برای گروه‌های مختلف، دولت سالانه حدود ۶۰هزار میلیارد تومان تعهد دارد. در جاهایی ۱۰۰درصد تعهد کارفرما برعهده دولت قرار گرفته است؛ بدون اینکه نیاز باشد و از سوی دیگر در برخی حوزه‌ها نیازمند حمایت بیشتر از سوی دولت هستیم.

سالاری تداوم شرایط فعلی را نامطلوب ارزیابی کرد و گفت: انباشت بدهی دولت و عدم امکان پرداخت آن می‌تواند در آینده بن‌بست‌هایی ایجاد کند که کیفیت و پایداری خدمات را با چالش مواجه می‌کند و اصلاحات پارامتریک برای پیشگیری از این چالش‌ها از الزامات قطعی است. او با بیان اینکه سن افراد باید ملاک بازنشستگی باشد، اظهار کرد: در اکثر کشورها چیزی به عنوان سنوات برای بازنشستگی مطرح نیست و افراد براساس سن بازنشسته می‌شوند و در زمان بازنشستگی براساس سنوات بیمه‌پردازی حقوق متفاوت می‌گیرند.

سالاری با تاکید بر اینکه بازنشستگی در سنین حدود ۴۰ سال هیچ‌گونه توجیه اقتصادی و اجتماعی ندارد، گفت: در اصلاحات پارامتریک نیازمند تغییرات اساسی هستیم و اگر چنین اصلاحاتی را اجرا نکنیم در میان‌مدت و بلندمدت با مشکلات اساسی مواجه خواهیم شد. مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی با اشاره به وضعیت برخی از صندوق‌های بازنشستگی که دولت عهده‌دار تعهدات آنها است، گفت: بازنشستگان بسیاری از صندوق‌ها حقوق بگیر دولت هستند و ادامه وضعیت فعلی این افق را پیش روی سازمان تامین‌اجتماعی نیز قرار خواهد داد که با توجه به حجم تعهدات تامین‌اجتماعی انجام این کار از عهده دولت خارج خواهد بود. سالاری انجام اصلاحات پارامتریک و پذیرش ضرورت این اصلاحات را از مسائل بسیار برای نظام تصمیم‌گیری کشور دانست و گفت: منافع گروه‌های مختلف نباید ما را از تصمیم‌گیری ملی باز دارد و باید اصول و منطق فعالیت اقتصادی و مدیریت صندوق‌های بیمه‌گر را پیاده‌سازی کنیم.

او افزود: اگر افراد در سن منطقی بازنشسته شوند و از بازنشستگی زودهنگام و غیرمنطقی جلوگیری شود، افزایش منابع تامین‌اجتماعی می‌تواند باعث تسهیل در مقررات از کارافتادگی و ارتقای خدمات درمانی شود. سالاری گفتمان‌سازی و پذیرش اجتماعی برای اصلاحات پارامتریک را از ضروریات دانست و تصریح کرد: موضوع زمان نیز در این‌گونه اقدامات اهمیت زیادی دارد و اصلاحات نباید زمانی انجام شود که دیگر دیر شده باشد. او با تاکید بر اینکه تامین‌اجتماعی هنوز وارد شرایط بحرانی نشده است، گفت: این سازمان با شرایط خطرناک فاصله دارد؛ اما باید به درستی و با دید بلندمدت برای این سازمان تصمیم‌گیری شود. روزبه کردونی، رئیس موسسه عالی پژوهش تامین‌اجتماعی نیز در این مراسم گفت: استفاده از تجربیات یک قرن گذشته در حوزه رفاه و تامین‌اجتماعی موضوعی مهم و مورد نیاز برای موفقیت در برنامه‌ریزی‌های جاری و آینده است.

او افزود: همایش ایران ۱۴: رفاه و تامین‌اجتماعی به مدت ۳ روز برگزار شد و شرکت کنندگان در ۷ پنل تخصصی به طرح دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود پرداختند. مقالات متعددی نیز به این همایش ارسال شده است که به‌زودی منتشر می‌شود.

رتبه‌بندی ۲۴ میلیون خانوار ایرانی در پایگاه اطلاعات رفاهی ایرانیان

در بخش دیگری از همایش، مدیرکل دفتر اطلاعات رفاه ایرانیان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه ۶۰ پایگاه اطلاعات را در پایگاه اطلاعات رفاهی ایرانیان تجمیع کرده‌ایم، گفت: براساس فرمول‌های مختلف ۲۴ میلیون خانوار را برای اولین‌بار رتبه‌بندی کردیم. او با اشاره به پیشینه سیاست‌های اتخاذشده در زمینه حذف یارانه‌ها از قبل انقلاب تا کنون گفت: یک دوره‌ای مجلس اصرار داشت یارانه‌ها حذف شوند که در دوران جنگ قرار داشتیم و دولت این کار را انجام نداد. یک مقطعی هم دولت مصر بود و مجلس موافقت نکرد. در این زمینه کشمکش‌هایی بین دولت‌ها و مجلس‌ها وجود داشته که در نهایت منجر به تدوین قانون نظام جامع رفاه و تامین‌اجتماعی شده و وزارت رفاهی تشکیل شد تا منابع یارانه در اختیارش قرار بگیرد و بتواند منابع را در راستای گسترش عدالت اجتماعی به‌کار بگیرد. رستمی افزود: سال ۸۷ با اجرای هدفمندسازی، سازمان هدفمندسازی در دل وزارت رفاه شکل گرفت، کمی بعد جدا شد و خود وزارتخانه هم با وزارت کار و تعاون ادغام شد و شورای‌عالی رفاه که قرار بود سیاستگذار اجتماعی باشد عملا ابزارش را از دست داد و در نهایت به این نقطه رسیدیم که وقتی بحث از سیاست‌های رفاه اجتماعی می‌شود اکثرا به حوزه آزادسازی قیمت و پرداخت نقدی به مردم توجه می‌کنند و سایر حوزه‌ها و مشکلات در حوزه مسکن، بهداشت و آموزش به فراموشی سپرده می‌شود. او با بیان اینکه ۶۰ پایگاه اطلاعات را در پایگاه اطلاعات رفاهی ایرانیان تجمیع کرده‌ایم، گفت: براساس فرمول‌های مختلف ۲۴ میلیون خانوار را برای اولین بار رتبه‌بندی کردیم و تعاملاتی با دستگاه‌های مختلف داشتیم و ایرادات وارد شده به پایگاه اطلاعات درحال کشف است.