اگرچه تب بازار سرمایه به ویژه بازار بورس در ایران در مدت اخیر به دلایلی چون رشد تورم کاذب، افزایش نقدینگی، تولید کم‌بازده، تبلیغات سیاسی آگاهانه یا غیرآگاهانه مسوولان و تغییرات نرخ ارز و نظایر آن اتفاق افتاد و اکنون نیز با عدم سوددهی مناسب خاموش شده، اما مهاجرت مردم به بازار ارزهای دیجیتال در ایران چند صباحی است که آغاز شده است.

به گفته برخی از کارشناسان، در پی حضور در بورس و عدم موفقیت در آن و البته عوامل دیگری همچون تلاش برای حفظ ارزش پول در مقابل جهش مستمر تورم خارج از فعالیت‌های تحت نظارت دولت و سازمان مالیاتی و نیز تامین راهی امن برای انتقال سرمایه‌های فردی در شرایط وجود محدودیت‌ تحریم‌های اقتصادی آمریکا به ورود مشتاقانه افراد به این بازار دامن زده است.

این امر البته نه تنها در ایران بلکه در جهان نیز بر اثر افزایش اعتماد به رمزارزها و کاهش سوددهی بازارهای موازی از جمله طلا، نفت و سهام به دلیل رکود فراگیر حاصل از شیوع ویروس کرونا باعث حرکت سرمایه‌ها به بازار ارزهای دیجیتالی شده‌است. از این رو، امروزه با توجه به اهمیتی که رمزارزها پیدا کرده‌اند، لزوم قانون‌گذاری و ضابطه‌مندی در آن بیش از پیش نمایان شده‌است.

هشدار برای سرمایه‌گذاران کافی نیست

در ایران فرآیند فعالیت‌های رمزارزها در اقتصاد، چندبخشی است و بخش‌های صنعت، اقتصاد، بانک مرکزی، وزارت نیرو و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این مورد باید وظیفه ساماندهی این بازارها را برعهده گیرند. اما با این حال، نه تنها در ایران بلکه در همه کشورهای جهان ابهامات بسیاری در مواجهه با این پدیده و کاربرد و چگونگی بهره‌گیری از آن وجود دارد و هنوز مشخص نیست دستگاه‌های مسوول در این امر چه واکنش مشخصی خواهند داشت. از سوی دیگر نوسانات جهانی اخیر بازار رمزارزها و نبود قوانین شفاف در بسیاری از کشورها، باعث ایجاد نگرانی در سرمایه‌گذاران خُرد و بسیاری از مردم که در این بازار سرمایه‌گذاری کرده‌اند، شده است.

بر اساس گزارشی که کتابخانه ملی کنگره آمریکا از قوانین و سیاست‌های صادر شده در حوزه رمزارزها از ۱۳۰ کشور جمع‌آوری کرده‌است، در چهار سال گذشته با محبوب شدن رمزارزها و همه‌گیری آنها، دولت‌ها بیشتر به این حوزه توجه کرده و درصدد قانون‌گذاری آن برآمده‌اند.