در اولین روز هفته، دلار در مسیر کاهشی قرار گرفت و زیر مرز 23 هزار و 800 تومان نوسان کرد. روز شنبه دلار 300 تومان از ارزش خود را از دست داد و در محدوده 23 هزار و 650 تومان ایستاد. به گفته فعالان، اخبار جدید از احتمال رسیدن به توافق هسته‌ای یکی از عوامل مهمی بود که فعالیت فروشندگان را در بازار ارز افزایش داد. اخیرا آمریکا بخشی از تحریم‌ها علیه ایران را لغو کرده و این مساله انتظارات معامله‌گران را تحت تاثیر قرار داد. روزنامه وال استریت ژورنال عنوان کرده است، لغو تحریم‌ها علیه مقامات پیشین ایران، تعهدی برای کاهش فشار بر تهران است. اتحادیه اروپا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد در ششمین دور مذاکرات وین که از شنبه آغاز می‌شود طرف‌ها گفت‌وگوها درباره بازگشت احتمالی ایالات متحده به برجام و چگونگی تضمین اجرای کامل و موثر برجام را ادامه خواهند داد. چنین خبرهایی موجب می‌شد که معامله‌گران با آسودگی بیشتری در موقعیت فروش قرار بگیرند. با این حال، برخی فعالان اعتقاد داشتند، همچنان احتمال دارد که توافقی بین ایران و طرف‌های دیگر صورت نگیرد. این موضوع موجب شده بود که عده‌ای از معامله‌گران سعی کنند میزان خریدهای خود را در کانال 23 هزار تومانی بالا ببرند و اجازه افت شدید قیمت‌ها را ندهند.

یکی از عواملی که موجب شده بود در روز شنبه قیمت دلار در مسیر کاهشی حرکت کند، نزول نرخ حواله درهم بود. درهم در اولین روز هفته، تا محدوده 6 هزار و 500 تومان افت کرد. تحلیلگران فنی باور دارند درهم در صورتی که به زیر خط 6هزار و 500 تومانی برود، بازار دلار را دچار افت معناداری خواهد کرد.

برگشت دلار از سطح حمایتی دوم

به گفته بازیگران با تجربه بازار ارز، افت قیمت دلار از روز پنج‌شنبه شروع شد و در روز جمعه شدت گرفت. روز جمعه در معاملات پشت خطی، اسکناس آمریکایی به آسانی سطح حمایتی 23هزار و 800 تومان را از دست داد و پس از آن با قدرت نمایی فروشندگان حتی در مقطعی به زیر محدوده 23 هزار و 600 تومانی رفت. با این حال، گفته می‌شود که دلار در سطح حمایتی دوم یعنی محدوده 23 هزار و 500 تومان مورد حمایت قرار گرفت. این موضوع موجب شد که تا بعدازظهر روز شنبه قیمت دلار تا محدوده 23 هزار و 600 تومان بالا بیاید.

بازار به دلیل خوش‌بینی به مذاکرات از روز پنج‌شنبه نزولی شد، ولی همچنان احتیاط‌هایی در میان معامله‌گران وجود داشت که اجازه افت معنادار را به دلار نمی‌داد.

سکه در محدوده حساس

سکه امامی در اولین روز هفته به سوی سطح حساس حمایتی 10 میلیون و 500 هزار تومانی حرکت کرد. روز شنبه فلز گرانبهای داخلی افت 100 هزار تومانی را تجربه کرد و به بهای 10 میلیون و 500 هزار تومان رسید. در مقاطعی از روز سکه حتی در محدوده 10 میلیون و 460 هزار تومان معامله شد. با این حال، در اواخر روز توانست سطح حمایتی مهم خود را حفظ کند. تحلیلگران فنی باور دارند سکه در صورتی که حمایت 10 میلیون و 500 هزار تومانی را از دست دهد، تا محدوده 10 میلیون و 200 هزار تومان افت خواهد کرد.

به گفته فعالان، افت بهای اونس طلا در بازارهای جهانی یکی از مهم‌ترین عواملی بود که زمینه ساز نزول سکه شد. اونس طلا روز جمعه تا محدوده هزار و 870 دلاری نزول قیمت را تجربه کرد. در کنار این، فعالان بازار سکه تصور می‌کنند اگر قیمت دلار در کانال 24 هزار تومانی پیش روی نکند شانسی برای صعود سکه وجود نخواهد داشت. از نگاه معامله‌گران، تقاضا در بازار فلزگرانبهای داخلی محدود است و از سوی بازارهای جهانی نیز قیمت سکه تحریک نشده است.