جا‌به‌جایی سریع خریداران و فروشندگان

روز دوشنبه اوضاع به کام فروشندگان بود و قیمت دلار در جهت کاهشی قرار داشت. در آن هنگام‌ خریداران در آستانه محدوده ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومانی در معاملات پشت‌خطی وارد بازار شدند. در ابتدای روز سه‌شنبه شوق خریداران در بازار بیشتر بود و قیمت تا نزدیکی محدوده ۲۴ هزار و ۲۰۰ تومان رشد کرد. با این حال‌‌ با نزدیک شدن به این محدوده فروش‌ها رشد کرد و حدود ساعت ۴ بعدازظهر اسکناس آمریکایی در محدوده ۲۴ هزار و ۵۰ تومان آرام گرفت. این الگوی رفت و برگشتی درهفته‌های اخیر حتی به صورت روزانه در بازار تجربه شده است. به باور تحلیلگران فنی، خریداران و فروشندگان جدید، زمانی به بازار وارد خواهند شد که دلار از زندان قیمتی کنونی خارج شود.

زمان حرکت جدید در بازار دلار

شماری از معامله‌گران باور دارند، با پایان انتخابات، بازیگران ارزی با قدرت در موقعیت خرید قرار خواهند گرفت. از نگاه آنها، بازیگران ارزی در شرایط فعلی از موقعیت خرید عقب‌نشینی کرده‌اند،‌ چراکه تصور می‌کنند‌ بازارساز پیش از انتخابات‌ عرضه ارز خود را کاهش نخواهد داد.  به باور آنها‌ خط قرمز بازارساز پیش از انتخابات، افزایش قیمت دلار است و حتی حاضر است با عرضه ارز قابل‌توجه مانع از افزایش قیمت شود. در واقع‌ برخی معامله‌گران اعتقاد دارند‌ بازارساز پیش از انتخابات با عرضه ارز، مانع از افزایش قیمت دلار شده است، ولی پس از برگزاری انتخابات‌ دیگر عرضه ارز در سطوح بالا ادامه پیدا نخواهد کرد و در نتیجه  اسکناس آمریکایی راحت‌تر در جهت صعودی به حرکت خود ادامه خواهد داد.

نقش درهم در بازار دلار

شماری از معامله‌گران باور دارند، رفتار آتی قیمت دلار وابسته به نوسانات نرخ حواله درهم است. از نگاه آنها، اگر نرخ حواله درهم بالای محدوده ۶ هزار و ۶۰۰ تومانی تثبیت شود، افزایشی‌های دلار در بازار داخلی فعال خواهند شد. در مقابل‌ نزول نرخ حواله درهم به زیر محدوده ۶ هزار و ۵۰۰ تومانی راه را برای ورود کاهشی‌ها به بازار باز خواهد کرد. روز گذشته درهم بالای محدوده ۶ هزار و ۶۰۰ تومانی تثبیت نشد ولی توانست به نزدیکی محدوده یاد‌شده برسد و همین عامل در افزایشی‌شدن قیمت دلار اثر داشت.

عوامل صعودی در بازار سکه

در روزی که دلار راه افزایشی را در پیش گرفت، سکه امامی نیز مسیر صعود را پیمود. فلز گرانبهای داخلی دیروز ۷۰ هزار تومان رشد را به ثبت رساند و به بهای ۱۰میلیون و ۶۷۰ هزار تومان رسید.  به گفته فعالان، زمانی‌که معامله‌گران مشاهده کردند،‌ فلز گرانبهای داخلی به راحتی حمایت ۱۰‌میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی را از دست نمی‌دهد،‌ با احتیاط درموقعیت خرید قرار گرفتند. در کنار این، حرکت دلار به سوی مرز ۲۴ هزار تومان،‌ سکه‌بازان را به رشد قیمت امیدوار کرد.  عامل دیگری که برای سکه‌بازان خوش‌یمن بود،‌ برگشت اونس طلا از مرز هزار و ۸۵۰ دلاری بود. طلا روز سه‌شنبه تا ساعت ۸ بعدازظهر توانست تا محدوده هزار و ۸۶۱ دلاری افزایش پیدا کند.  برخی بازیگران بازارهای جهانی باور داشتند که افزایش طلا پس از افت شدید دوشنبه طبیعی بود. روز دوشنبه طلا به‌دلیل تقویت شاخص‌دلار تحت فشار بود. در کنار این گفته می‌شود یکی از دلایلی که اونس طلا در سال‌جاری تحت فشار قرار گرفته، افزایش عرضه طلا توسط آمریکا بوده است.