نرخ بهره بعد از 2سال افزایشی خواهد شد

فدرال از موضع ثبات نرخ بهره پایین آمد

با برگزاری جلسه کمیته بازار باز فدرال رزرو بخشی از سیاست‌های پولی ایالات‌متحده برای سرمایه‌گذاران روشن شد. جلسه سیاستگذاری پولی فدرال رزرو که قبل از این در اواخر ماه آوریل برگزار شده‌بود، برای تعیین سیاست‌های این نهاد مالی در مورد نرخ بهره و عرضه و تقاضای اوراق قرضه برگزار شد. مقامات فدرال رزرو بعد از جلسه شب چهارشنبه اعلام کردند که احتمال دارد نرخ بهره را زودتر از آنچه پیش‌بینی می‌شود افزایش دهند. همچنین برنامه‌ای هم برای کاهش خرید دارایی‌ها با کاهش خریدهای بزرگ اوراق قرضه دارند. این تغییر رویکرد حداقل به دو سال زمان نیاز دارد. سیاستگذاران فدرال انتظار دارند تا پایان سال 2023 حداقل دو بار افزایش نرخ بهره را عملی کنند و تا پایان آن سال نرخ بهره را تا 6/ 0 درصد بالا ببرند؛ در‌حالی‌که در حال حاضر این نرخ 1/ 0 درصد است. این در حالی از است که بسیاری از مقامات و تحلیلگران پیش‌بینی می‌کردند نرخ‌های بهره حداقل تا سال 2024 نزدیک به صفر، جایی که از ماه مارس 2020 بوده‌اند، باقی بمانند.

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو در کنفرانس خبری بعد از نشست، با اشاره به چشم‌انداز خوشبینانه اقتصادی گفت که بانک مرکزی در حال بحث در مورد زمان و چگونگی تعدیل سایر سیاست‌های اصلی پولی خود است؛ سیاست‌هایی که با خریدهای عظیم اوراق بدهی و برای حمایت دولت جهت ایجاد تقاضا اعمال می‌شوند. برنامه فدرال، خرید حدود 120 میلیارد دلار اوراق بهادار خزانه‌داری و سایر اوراق قرضه برای طرح حمایتی دولت است. نرخ پایین بهره و خرید اوراق در تعامل با هم چرخه پول را به راحتی در اقتصاد به گردش درمی‌آورند که موجب ایجاد تقاضای بیشتر در بازارها و رشد و بهبود بازارها می‌شود. با افزایش روزافزون آمار واکسیناسیون نیز در ایالات‌متحده خطر گسترش موج دیگری از کووید-19 که بتواند اقتصاد را با بن‌بست مواجه کند کاهش می‌یابد. از آنجا که به‌خاطر واکسیناسیون، مشاغل قادر به بازگشایی شده‌اند و بازار کار در حال بهبود است، رشد کلی نیز در حال افزایش است. فدرال رزرو در بیانیه خود که حاوی چندین بازبینی خوب است، گفت: «پیشرفت در زمینه واکسیناسیون باعث کاهش شیوع کرونا در ایالات‌متحده شده است. پیشرفت در زمینه واکسیناسیون قطعا برای کاهش اثرات بحران بهداشت عمومی بر اقتصاد موثر خواهد بود، اما خطراتی برای چشم‌انداز اقتصادی ایالات‌متحده همچنان وجود دارد.»

واکنش بازارها به جلسه فدرال رزرو

انتظارات ایجادشده ناشی از گزارش جلسه روز چهارشنبه برای بازارهای جهانی خوش‌یمن نبود. با اعلام احتمال افزایش نرخ بهره در دو سال آینده، عرضه در بازارهای جهانی شدت گرفت. به‌طور کلی با افزایش نرخ بهره، سپرده‌گذاری در بانک‌ها و نهاد‌های مالی افزایش می‌یابد و این موجب حرکت سرمایه از نهادهای تولیدی و بازارها به سمت نهادهای سپرده‌گذاری و بانک‌ها می‌شود. این حرکت و خروج سرمایه باعث افزایش عرضه در بازارها می‌شود. طی دو روز اخیر نیز پیش‌بینی افزایش نرخ بهره پیش از موعد موجب سقوط بازارها شد. شاخص S&P500 در بازار جهانی سهام، چهارشنبه‌شب بعد از اعلام گزارش فدرال، با افتی یک درصدی، 44 واحد سقوط کرد و به 4 هزار و 204 واحد رسید.

این شاخص روز جمعه نیز با کمی جبران در 4 هزار و 219 واحد مبادله ‌شد. فلز زرد هم در واکنش به این خبر سقوط شدیدی را تجربه کرد و بعد از یک ماه و نیم به زیر کانال هزار و 800 دلار رسید. طلا بعد از انتشار گزارش جلسه فدرال، طی سه ساعت افتی 51 دلاری و 7/ 2 درصدی را تجربه کرد. این افت تا جایی ادامه پیدا کرد که طلای جهانی قیمت هزار و 766 دلار را نیز به خود دید. اما با تعدیل انتظارات در روز جمعه و جبران بخشی از این سقوط، طلا توانست خود را مجددا به کانال هزار و 800 دلار نزدیک و برای عبور از آن تلاش کند.

 این ریزش البته در پی افزایش ارزش دلار آمریکایی در برابر ارزهای دیگر نیز بود. شاخص دلار بعد از شنیدن اخبار سیاست پولی، رشدی 5/ 1 درصدی را تجربه کرد و تا 071/ 92 واحد نیز رشد کرد. رمزارزها پاسخی آنی نسبت به این خبر نداشتند اما در پاسخ به آن در کانال نزولی قرار گرفتند. بزرگ‌ترین رمزارز بعد از دو بار تلاش برای گذشتن از مقاومت 42 هزاردلاری طی هفته گذشته ظهر روز چهارشنبه در کانال 39 هزاردلاری آرام گرفته بود اما روزهای پنج‌شنبه و جمعه با افتی 3 درصدی در قیمت 37 هزار و 800 دلاری معامله شد.