این ایده در ابتدا بسیار جذاب و ارزشمند بود؛ از اپلیکیشن‌های دیفای گرفته تا سیستم‌های ذخیره سوابق و اطلاعات، ایجاد هویت دیجیتال، بیمه، املاک‌ومستغلات، حفظ مالکیت معنوی آثار هنری و اینترنت اشیا، همگی از جمله مواردی هستند که با استفاده از قرارداد‌های هوشمند، می‌توانند بر بستر بلاک چین اجرا شوند.  اما همه این بلندپروازی‌های بلاک چینی، در ابتدای کار با یک مشکل اساسی روبه‌رو هستند؛ اینکه اطلاعات و داده‌ها، مدام در میان دنیای واقعی (پایگاه‌های داده متمرکز) و دنیای دیجیتال بلاک چین در رفت‌و‌آمد هستند و با توجه به امکان جعل و تغییر داده‌ها در هنگام انتقال، نمی‌توان از آنها به‌عنوان ورودی‌های امن بلاک چین استفاده کرد.

به بیان دیگر، اگر قرار باشد برای انتقال داده‌ها به بلاک چین، به واسطه‌های متمرکز اعتماد کنیم، دیگر چه بلاک چینی و کدام تمرکززدایی؟! مثل این است که موتور پراید را در لامبورگینی سوار کنیم و بگوییم ماشین جدید اختراع کردیم و هزینه تمام‌شده را هم کاهش داده‌ایم! در واقع، پروژه چین لینک و توکن لینک برای حل پارادوکس انتقال اطلاعات در میان بلاک چین و دنیای واقعی، پا به عرصه وجود گذاشته‌اند. چین لینک، اولین پروژه بلاک چینی بود که با منطقی هوشمندانه، تعامل بلاک چین‌ها با دنیای واقعی را امکان‌پذیر کرد. شبکه چین لینک، ورودی‌ها و خروجی‌های غیرقابل‌دستکاری و قابل‌اعتمادی را برای قراردادهای هوشمند بلاک چین فراهم می‌کند.

اوراکل‌های دنیای امروز

به باور عامه مردم در یونان باستان، خدایان نامیرا در دنیایی ماورایی و افسانه‌ای سکنی داشتند. طبق متون تاریخی و اساطیری یونان، تقدیر و سرنوشت مردمان عادی در چنین دنیایی رقم می‌خورد و مردم، از ارتباط مستقیم با دنیای ماورایی خدایان عاجز بودند. اما گاه‌گاهی افرادی پیدا می‌شدند که میان دنیای خدایان و دنیای آدم‌های معمولی ارتباط ایجاد کرده و از زبان خدایان، مستقیما با مردم سخن می‌گفتند. در یونان باستان، به این افراد واسطه که نقش درگاه‌های ارتباطی میان دنیا‌های گوناگون را برعهده داشتند، اوراکل (Oracle) گفته می‌شد.

حالا از یونان باستان و خدایان آن، قرن‌ها فاصله گرفته‌ایم؛ اما مفهوم اوراکل، قرن‌ها به سفر خود ادامه داده و راه خود را به دنیای فناوری اطلاعات (و به‌طور خاص به فناوری بلاک چین)، باز کرده است. اوراکل‌ها در دنیای فناوری اطلاعات، واسطه‌هایی هستند که داده‌های منابع خارجی را از طریق APIهای وب به نرم‌افزار‌ها وارد می‌کنند (یا به‌طور عکس، داده‌های خروجی نرم‌افزار‌ها را به منابع خارجی انتقال می‌دهند).

در دنیای بلاک چین نیز، اوراکل‌ها نقش واسطه انتقال اطلاعات از منابع خارجی به قرارداد‌های هوشمند را ایفا می‌کنند. اما مشکل اساسی که در ابتدا وجود داشت، این بود که اوراکل‌های اولیه بلاک‌چین، ماهیتی متمرکز داشتند و باعث ایجاد نوعی تضاد مفهومی در هدف و کاربرد بلاک چین می‌شدند. اما نسل بعدی اوراکل‌ها، این مشکل را برطرف کردند. اوراکل‌های مبتنی بر بلاک چین، واسطه‌هایی هستند که با سازوکار غیرمتمرکز و توزیع‌شده، امکان انتقال داده‌ها در میان دنیای واقعی و دنیای بلاک چین را فراهم می‌کنند. پلت‌فرم چین لینک، اولین (و تا به امروز، موفق‌ترین) اوراکل غیرمتمرکز بلاک چین است. به‌بیان ساده، چین لینک شبکه‌ای است که اطلاعات و داده‌های دنیای واقعی مانند وضعیت آب‌وهوا، نتیجه یک رویداد ورزشی، قیمت دارایی‌ها در یک صرافی یا آمار موجود در یک گزارش را برای بلاک چین یا به‌طور دقیق‌تر، برای برنامه‌های مبتنی بر بلاک چین فراهم می‌کند. اما وجود چنین شبکه‌ای چه لزومی دارد؟

در واقع، اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز که از مجموعه قراردادهای هوشمند بلاک چینی تشکیل شده‌اند، برای کارکرد صحیح، نیازمند مجموعه‌ای از داده‌های ورودی هستند که بخش بزرگی از آن را داده‌های برون‌زنجیره‌ای (یا داده‌های خارج از بلاک چین) تشکیل می‌دهند. حال برای انتقال این داده‌ها به شبکه بلاک چین، دو راه پیش رو داریم؛ راهکار اول این است که به اشخاص واسطه اعتماد کنیم و ورود داده‌های اولیه را برعهده آنها بگذاریم، که در این صورت فلسفه استفاده از بلاک چین و قرارداد‌های هوشمند را زیر سوال برده‌ایم، چراکه اساسا هدف از پیدایش بلاک چین، از‌بین‌بردن واسطه‌ها و امکان تغییر و دستکاری داده‌ها بود. اما راهکار دوم و هوشمندانه‌تر، استفاده از اوراکل‌های مبتنی بر بلاک چین است که به‌صورت غیرمتمرکز، دقیق‌ و خودکار، داده‌ها را از منابع خارجی به بلاک‌چین انتقال می‌دهند. از‌این‌رو اوراکل‌ها را میان‌افزار بلاک‌چین‌ها نیز می‌خوانند؛ این دقیقا همان کاری است که چین لینک انجام می‌دهد.

اوراکل‌ها شامل مجموعه‌ای از نودهای غیرمتمرکز هستند که داده‌های برون‌زنجیره‌ای (offchain) را از چندین منبع خارجی دریافت کرده و با اجماع میان یکدیگر، موثق‌ترین داده‌ها را به بلاک چین انتقال می‌دهند. این داده‌ها مستقیما در قالب یک تراکنش، به قراردادهای هوشمند مربوطه ارسال شده و آنها را فعال می‌کنند.

اجازه دهید مفهوم انتقال اطلاعات از دنیای واقعی به بلاک چین را با چند مثال توضیح دهیم:

یک اپلیکیشن بلاک چینی را تصور کنید که قصد دارد به یک بنگاه معاملات ملکی جهانی و غیرمتمرکز تبدیل شود. این اپلیکیشن برای دستیابی به اهداف خود، نیاز دارد که به قیمت ملک در نقاط مختلف جهان دسترسی داشته باشد. بدون دسترسی به این اطلاعات، امکان وجود چنین اپلیکیشنی هم عملا صفر است. یا اپلیکیشن بلاک‌چین دیگری در حوزه بهداشت و درمان را تصور کنید که هدف آن ضبط و نگهداری اطلاعات بیماران و اشتراک‌گذاری این اطلاعات میان بیمار و پزشکان مختلف است. این اپلیکیشن مسلما به راهی نیاز خواهد داشت که اطلاعات بیماران را از دنیای واقعی، به دنیای بلاک چین منتقل کند. نمونه‌هایی از این دست بسیارند و مثال‌های مطرح‌شده، تنها بخش کوچکی از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز بلاک‌چین را شامل می‌شوند. اینجاست که اهمیت شبکه‌ای مانند چین لینک مشخص می‌شود. همان طور که گفتیم، شبکه چین لینک متشکل از اوراکل‌هایی است که اطلاعات را از منابع برون‌زنجیره‌ای به قراردادهای هوشمند منتقل می‌کنند.

توسعه‌دهندگان چین لینک در وب‌سایت این پروژه، آن را این‌طور توضیح داده‌اند: شبکه چین لینک ورودی‌ها و خروجی‌های غیرقابل‌دستکاری و قابل‌اعتماد را برای قراردادهای هوشمند پیچیده بلاک چینی فراهم می‌کند.

تاریخچه، تیم توسعه‌دهندگان و نقشه راه چین لینک

سابقه ظهور چین لینک در حقیقت به شرکتی به نام اسمارت‌کانترکت (SmartContract.com) برمی‌گردد. در سال ۲۰۱۴، سه نفر از توسعه‌دهندگان فعال در حوزه بلاک چین به نام‌های سرگئی نازاروف (Sergey Nazarov)، استیو الیس (Steve Ellis) و آری جولز (Ari Juels)، شرکت اسمارت کانترکت را راه‌اندازی کردند. یک گروه سرمایه‌گذاری به نام دیتا کالکتیو (Data Collective) واقع در سانفرانسیسکو، حمایت مالی اسمارت کانترکت را بر عهده داشت.

هدف این شرکت از ابتدا این بود که پلی بین بلاک چین‌های عمومی و منابع داده خارجی ایجاد کند. آنها در همین راستا، محصولی به نام چین لینک را توسعه دادند؛ اما جالب است بدانید اوراکل اولیه‌ای که آنها به نام چین لینک عرضه کردند، مانند چین‌لینک امروزی غیرمتمرکز نبود. در حقیقت، این محصول از اوراکل‌های متمرکز استفاده می‌کرد و نتوانسته بود «مشکل انتقال متمرکز اطلاعات» که در قسمت‌های قبل به آن اشاره کردیم را حل کند. در سال ۲۰۱۷، آنها تصمیم گرفتند این مشکل را برطرف کنند و در نهایت در همان سال، شبکه چین‌لینک امروزی را توسعه دادند.

توسعه‌دهندگان چین لینک

نازاروف هم‌بنیانگذار و مدیرعامل چین لینک است. او سابقه خوبی در فضای بلاک چین دارد. پیش از توسعه چین لینک، او یک صرافی ارز دیجیتال به نام سکیور اسِت اکسچنج (Secure Asset Exchang) و یک سرویس ایمیل غیرمتمرکز به نام کریپتو میل (CryptoMail) را راه‌اندازی کرده بود.

الیس هم‌بنیانگذار و مدیر بخش فنی چین‌لینک است. او هم پیش از همکاری در پروژه چین لینک، در پلت‌فرم سکیور اسِت اکسچنج مشغول بود. الیس همچنین پیش از شروع فعالیت در حوزه بلاک چین، به‌عنوان مهندس نرم‌افزار در شرکت پیووتال لبز (Pivotal Labs) مشغول به کار بود.

سومین فرد مهمی که در تیم چین لینک می‌توان از او نام برد، آری جولز است. آری جولز به‌همراه نازاروف و الیس، نظریه پردازان اصلی چین لینک و نویسنده وایت پیپر این پروژه هستند. وی استاد علوم کامپیوتر در دانشگاه کورنل تک (Cornell Tech) و مدیر بنچمارک معروف آی‌سی‌۳ (IC۳) است و در حال حاضر، به‌عنوان مشاور در پروژه چین لینک فعالیت دارد.