چشم طلا به سیاست‌های پولی

شرط جذاب شدن صورت جلسه پولی آمریکا

اورت میلمن، کارشناس فلزات گرانبهای Gainesville Coins گفت: «صورت‌جلسه‌های کمیته سیاست‌های پولی فدرال در صورتی جالب است که با اخبار جدید و متناقض نسبت به اخبار گذشته همراه باشد.» گزارش اشتغال‌زایی در ایالات‌متحده نیز که از پیش‌بینی‌ها در ماه ژوئن بیشتر بود می‌تواند موجب افزایش فشار بر طلا شود؛ چراکه افزایش آمار اشتغال می‌تواند احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو را افزایش دهد.

سیگنال‌های مهم به تورم

سیاست‌های پولی ایالات‌متحده و آمارهای اخیر منتشرشده، نشان از تورم در سال‌های آینده برای اقتصاد ایالات‌متحده دارد. بسته‌های حمایتی و کاهش تقاضا در بازارهای خرد، به ترتیب منجر به کسری بودجه و رکودی نسبی در بازارها شد. این اتفاق سیگنال مهمی برای تورم است. اما با افزایش امیدها برای بازگشایی و ترمیم اقتصاد با افزایش واکسیناسیون، مبادلات جهانی در حال افزایش است که همین موجب افزایش ارزش ارز جهان‌روای آمریکایی شده‌است. این دو جبهه متضاد هم برای قیمت طلا عمل می‌کنند. با توجه به افت‌های اخیر فلز زرد درمی‌یابیم که جبهه دلار آمریکایی اثر بیشتری بر سرمایه‌گذاران گذاشته و موجب شد تا عرضه طلا در بازارهای جهانی افزایش یابد. در همین راستا شان لوسک، مدیر همکاری والش، گفت: «این یک قدم رو به جلو و دو قدم به عقب بوده است.» «طلا نتوانست هزار و ۸۰۰ دلار را نگه‌ دارد و به پایین‌ترین سطح از اواسط آوریل یعنی حدود هزار و ۷۶۰ دلار رسید. اکنون ما منتظر اطلاعات بیکاری هستیم. همه چیز تورم را فریاد می‌زند، اما مشکل افزایش نرخ دلار آمریکا بوده است.»

تحلیل فنی بازار اونس طلا

تحلیلگران فنی نیز بر این باورند که طلا در کوتاه‌مدت در صورت گذشتن از ناحیه مقاومتی هزار و ۷۸۹ دلاری و تثبیت در بالای آن می‌تواند تا هزار و ۸۴۵ دلار در هر اونس نیز پیش برود. در صورت ناتوانی گاوها از گذشتن از این مقاومت، حرکت طلا به سمت حمایت هزار و ۷۴۱ دلاری خواهد بود که می‌تواند در ادامه به قیمت‌های هزار و ۶۴۰ دلاری نیز برسد. به‌نظر تحلیلگران فلز زرد در میان‌مدت شاهد نوساناتی خواهد بود که در نهایت روندی تقریبا ثابت را به ‌همراه خواهد داشت اما آینده بلندمدت طلا با تسلط گاوها بر بازار، امیدوارکننده است.

بی‌محلی طلا به آمارهای اشتغال

آمارهای منتشر شده از بازار کار آمریکا نشان داد که بخش غیرکشاورزی اقتصاد این کشور در ماه گذشته میلادی ۸۵۰ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کرده، هرچند که نرخ بیکاری از ۸/ ۵ درصد در ماه قبل به ۹/ ۵ درصد رسیده است. مقام‌های فدرال رزرو اخیرا پیشنهاد کرده‌اند که بانک مرکزی آمریکا امسال باید شروع به کاهش تدریجی خرید اوراق قرضه کند. به گزارش سایت طلا، اما فیلیپ استریبل استراتژیست ارشد بازارهای مالی در موسسه بلو‌لاین فیوچرز معتقد است بعید است این آمارها فدرال رزرو را نسبت به انقباضی کردن سیاسی پولی‌اش متقاعد کند.

وی افزود، عامل دیگر تقویت قیمت طلا این بوده که بسیاری از تحلیلگران انتظار داشتند بازار کار آمریکا فرصت‌های شغلی بیشتری را ایجاد کند.

پس از انتشار این گزارش میزان سوددهی اوراق قرضه دولت آمریکا و همچنین ارزش دلار شاهد افت بوده و سبب کاهش هزینه فرصت سرمایه‌گذاری در بازار طلا شده است.

عامل دیگری که سرمایه‌گذاران رصد می‌کنند شیوع سویه جدید ویروس کرونا در آسیا و اروپاست که موجب توقف برنامه‌های بازگشایی اقتصادی در بسیاری از کشورهای جهان شده است.