طلای جهانی نیز با ادامه روند صعودی ۶روزه خود در کنار افزایش شاخص دلار آمریکایی به ۵/ ۹۲واحد، در حال تثبیت قیمت خود در بالای کانال هزار و ۸۰۰دلاری است تا برای حرکت صعودی بعدی خود آماده شود. این حرکت در صورتی محقق خواهد شد که سیگنال‌های مدیران کمیته بازار باز فدرال در جلسه آخر این کمیته، بتواند آنها را امیدوار نگه‌دارد.

نگرانی بانکی‌ها از تورم

نتایج نظرسنجی بانک سرمایه‌گذاری سوئیسی UBS که روز چهارشنبه منتشر شد، نشان ‌داد تورم به یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های مدیران ذخایر بانک مرکزی تبدیل شده ‌است. تورم در کنار دورشدن پایان بحران کووید-۱۹ با گسترش ویروس کرونادلتا در اروپا و آسیا و افزایش میزان بدهی‌های بانک‌های مرکزی، نگرانی مدیران را دو چندان کرده‌است.

به گزارش رویترز، در نظرسنجی اخیر که میان مدیران ذخایر ۳۰ بانک مرکزی جهانی و مردم در ماه‌های آوریل و ژوئن برگزار شد، ترس از تورم و افزایش کنترل‌نشده بازده بلندمدت اوراق، در میان شرکت‌کنندگان به ۵۷درصد رسید. این در حالی است که ریسک تورم در نظرسنجی‌های سال گذشته به هیچ عنوان مطرح نشده بود. این اخطاری برای اقتصاد جهانی است. در این نظرسنجی، ۷۹درصد شرکت‌کنندگان، عدم بهبود اقتصادی با تمام‌نشدن پاندمی کرونا را نگرانی خود اعلام کردند و ۷۱درصد آنها از بدهی‌های دولت نگرانی داشتند. ماسیمیلیانو کاستلی، رئیس استراتژی و مشاوره UBS بازارهای حاکمیت جهانی، به رویترز گفت: «تورم در صدر جدول نگرانی‌های بانکداران مرکزی قرار دارد. اکثریت آنها انتظار افزایش تورم را دارند، اما ابرتورم دور از انتظار است. بنابراین به نظر می‌رسد به نوعی دیدگاه جامعه بانکداری، پیش‌بینی تورم فزاینده، اما موقتی است.»

پیش‌بینی‌ها نیز در مورد نرخ تورم نشان می‌دهد که بیش از دو سوم شرکت‌کنندگان انتظار دارند فدرال‌رزرو ایالات‌متحده نرخ بهره را در سال ۲۰۲۳ افزایش دهد، در حالی که ۳۰درصد انتظار دارند فدرال‌رزرو در سال ۲۰۲۲ این کار را انجام دهد. تقریبا ۴۰درصد پاسخ‌دهندگان انتظار دارند که ارزهای دیجیتالی دولتی توسط بانک‌های مرکزی طی سه سال آینده راه‌اندازی شود. این نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که تورم سال‌های آینده حتی در اقتصادهای بزرگ نیز دور از انتظار نخواهد بود و می‌تواند پیشرانی قوی برای بازارهای جهانی باشد. با افزایش انتظارات تورمی، سرمایه‌گذاران برای حرکت در کشتی تورمی، به‌دنبال سرمایه‌گذاری در بازارهای متفاوت خواهند بود که این می‌تواند موجب افزایش تقاضا شود. این در صورتی است که نرخ‌های بهره بانک‌های مرکزی سرمایه‌گذاران را به سپرده‌گذاری تشویق نکند.

چشم‌انتظاری طلا برای جلسه فدرال

طلای جهانی روز سه‌شنبه، نتوانست روند صعودی خود را حفظ کند و با نزول ۱۹دلاری طی دو ساعت به کانال هزار و ۷۹۰دلاری بازگشت. اما به طور کلی در پایان روز توانست با بازگشت به بالای کانال هزار و ۸۰۰دلاری سود ۳۳/ ۰درصدی را محقق کند. روز گذشته نیز فلز زرد با از سرگرفتن روند صعودی خود تا ساعت۱۷ توانست قیمت هزار  و ۸۰۸دلار را ببیند. اما ادامه این روند به اخبار منتشرشده از جلسه کمیته بازار باز فدرال‌رزرو که ساعت۶ به وقت گرینویچ برگزار شد، بستگی دارد که در روزهای آتی به آن پرداخته می‌شود. این جلسه می‌تواند سرنخ‌های بیشتری را از موضع سیاست‌های پولی فدرال مشخص کند. هان تان، تحلیلگر ارشد بازار در گروه اکسنیتی گفت: «صورتجلسه‌های کمیته بازار باز فدرال می‌تواند حرف اصلی را در مورد اینکه آیا طلای خالص می‌تواند کانال ۱۸۰۰دلاری را حفظ کند، بیان کند. تحلیل‌های فنی اخیر نشان می‌دهند که طلا می‌تواند به زیر میانگین متحرک ۱۰۰روزه در حدود هزار و ۷۹۰دلار بازگردد.»