بحران انرژی، بلای استخراج

در هفته‌های اخیر، چین با عملیات شاتر در حداقل ۵ استان یا منطقه که غنی از زغال‌سنگ یا انرژی آبی هستند، در استخراج رمزارزها سخت‌گیری‌هایی را اعمال کرد. طرفداران صنعت استخراج گفتند، سیاست زیست‌محیطی خود چین عامل اصلی در سرکوب مزارع استخراج است و به‌طور خاص، سیاست خنثی‌سازی کربن چین به‌دلیل کاهش چشمگیر انرژی زغال‌سنگ که بیش از ۵۷ درصد از انرژی مصرفی کشور را تشکیل می‌دهد، در کشور کمبود انرژی ایجاد کرد. وینستون ما، استاد حقوقی دانشگاه نیویورک و نویسنده کتاب «جنگ دیجیتال - قدرت فناوری چین چگونه آینده هوش مصنوعی، بلاک‌چین و فضای مجازی را شکل می‌دهد»، گفت: «سیاست خنثی‌سازی کربن، انرژی زغال‌سنگ را که منبع اصلی انرژی کشور است کاهش می‌دهد. چین برای جبران این شکاف مجبور است انتهای این بازی را پیش‌بینی کند.» سیاست خنثی‌سازی کربن در چین دو هدف دارد: اولین هدف این است که انتشار کربن کشور را قبل از ۲۰۳۰ کاهش دهد و تا سال ۲۰۶۰ جریان خالص تولید و بازیافت کربن را برابر کنند، این به آن معناست که قبل از پایان این مهلت در برخی زمان‌ها به انتشار خالص دی‌اکسید‌‌کربن رسیده است.

 بر اساس این سیاست، چین باید میزان انتشار دی‌اکسید‌‌کربن خود را از نیروگاه‌های مبتنی بر زغال‌سنگ تا سال ۲۰۳۰ به نصف کاهش دهد. آرتور لی، بنیان‌گذار SAI، یک شرکت استخراج انرژی پاک در پکن، گفت: «به دلایل ثبات مالی و امنیت انرژی، دولت می‌خواهد مزارع و تجارت استخراج رمزارزها را سرکوب کند. در این گزارش آمده است که یکی از دولت‌های محلی در شمال چین حتی شبانه چراغ‌های خیابان را خاموش می‌کند تا از سیاست خنثی‌سازی کربن تبعیت کند.» دولت‌های محلی، به‌ویژه آنهایی که به نیروی زغال‌سنگ در شمال چین وابسته‌اند، درتلاشند تا اهداف آب و هوایی تهاجمی تعیین شده توسط دولت مرکزی را تحقق بخشند. عمده تولیدکنندگان برق مبتنی‌بر زغال‌سنگ مانند مغولستان داخلی و سین‌کیانگ که پیش از این دو مرکز اصلی استخراج رمزارز در چین بودند، از جمله اولین مناطقی هستند که به‌خاطر سرکوب شرکت‌های با مصرف انرژی بالا، از جمله مشاغل استخراج بیت‌کوین، دستورالعمل‌هایی دریافت کرده‌اند.

نگاه پاول به ترند دارایی‌ها

فدرال‌رزرو برای اولین بار در ارزیابی کلی سیستم مالی، افزایش قیمت دارایی‌های دیجیتالی را از سایر دارایی‌ها متمایز کرد و گفت: این افزایش منعکس‌کننده افزایش ریسک‌پذیری توسط سرمایه‌گذاران است. اظهارنظر کوتاه فدرال‌رزرو که در گزارش سیاست‌های پولی نیم‌سال بانک مرکزی آمریکا به کنگره منتشر شده است، آخرین نشانه توجه بیشتر سیاستگذاران به این سیستم است که در گذشته نقش کوچکی در سیستم مالی داشته. در گزارش سیاست‌های پولی، فدرال رزرو گفت که برخی از بخش‌های سیستم مالی در آخرین محاسبات خود در کنگره در ماه فوریه در برابر بی‌ثباتی بالقوه، آسیب‌پذیرتر شده‌اند، اما هسته اصلی سیستم مالی همچنان مقاوم است.

این گزارش افزود: «افزایش قیمت انواع دارایی‌های دیجیتالی نیز تا حدی نشان‌دهنده اشتهای ریسک است.» همچنین بانک مرکزی در مورد سطح عمومی قیمت این دارایی‌ها هشدار داد. در این گزارش آمده است: «قیمت‌ دارایی‌ها در صورت کاهش اشتهای سرمایه‌گذار، افزایش نرخ بهره به‌طور غیرمنتظره، ممکن است در معرض کاهش چشمگیر قرار داشته باشد.»

رالی طلا در حال شکستن مقاومت

طلا سومین سود هفتگی متوالی را در روز جمعه تجربه کرد و به حمایت حیاتی هزار و ۸۰۰ دلار بازگشت. اما چشم‌انداز طرفداران فلز زرد همچنان تیره است و هیچ قطعیتی در مورد سرعت تورم ایالات‌متحده وجود ندارد. بعد از ریزش ۱۵۰ دلاری بازار در ماه گذشته، طلای جهانی در هفته قبل تلاش کرد تا قیمت خود را بالای مرز روانی هزار و ۸۰۰ دلار تثبیت کند.

فلز زرد توانست بعد از نوسانات شدید اطراف کانال هزار و ۸۰۰ دلاری هفته خود را با قیمت هزار و ۸۰۷ دلار به اتمام برساند تا پیش‌بینی‌های میان‌مدت و بلندمدت صعودی برای طلا امیدوارکننده‌تر باشند. این افزایش در روز جمعه، با کاهش قیمت دلار تقویت شد.

شاخص دلار آمریکا در روز جمعه با کاهشی ۳۳/ ۰ درصدی به ۱/ ۹۲ واحد رسید. اد مویا، رئیس تحقیقات ایالات‌متحده در کارگزاری آنلاین OANDA، گفت: «طلا به‌طور آزمایشی بالاتر از سطح روان‌شناختی هزار و ۸۰۰ دلار تثبیت می‌شود و این می‌تواند در هفته آینده یک بازگشت قدرتمندتر را میسر کند.»