بازارهای جهانی با رسیدن تورم آمریکا، رفتارهای متفاوتی را نشان دادند. طلای جهانی که به کانال هزار و 810 دلاری رسیده‌بود با این خبر توانست ثبات بیشتری در این کانال پیدا کند و سرمایه‌گذاران را برای روند صعودی خود امیدوار نگه‌دارد. شاخص دلار آمریکا نیز صعودی شد و توانست با ثبت رشدی 35/ 0 درصدی به 6/ 92 واحد برسد. بازار سهام اما در واکنش به این گزارش کمی روند صعودی خود را تعدیل کرد. رمزارزها نیز بدون توجه به این اتفاقات، روند نزولی خود را حفظ کردند.

2/ 0 درصد فاصله تا ثبت رکورد 20 ساله

تورم ماه ژوئن ایالات‌متحده به رکورد آگوست 2008 رسید و تنها 2/ 0 درصد تا ثبت رکورد بیشترین نرخ تورم در 29 سال گذشته فاصله داشت. طبق آخرین گزارش وزارت کار ایالات‌متحده که در شب سه‌شنبه منتشر شد، نرخ تورم ایالات‌متحده در ماه ژوئن به 4/ 5 درصد رسید اما پیش‌بینی تحلیلگران در این مورد عدد 9/ 4 درصد را نشان می‌داد. شاخص قیمت مصرف‌کننده ایالات‌متحده در ماه گذشته نیز عدد 5 درصد را به ثبت رساند تا آمریکا بعد از 13 سال برای دو ماه متوالی تورمی بالای 5 درصد را تجربه کنند. به نظر می‌رسد که افزایش تقاضای مصرف‌کننده در اثر افزایش زمزمه‌های بهبودی و پایان پاندمی کووید‌-‌19، قیمت خودروها (نو و کارکرده)، قیمت بلیت‌های هواپیمایی و سایر اقلام را افزایش داد. در نگاهی جزئی‌تر به این شاخص، آنچه مصرف‎کنندگان برای کالاها و خدمات از جمله لباس، مواد غذایی، وعده‎های غذایی رستوران، فعالیت‌‎های تفریحی و وسایل نقلیه پرداخت می‌کنند، در ژوئن نسبت به ماه می 9/ 0 درصد افزایش یافته‌است که بزرگ‌ترین تغییر یک ماهه از ژوئن 2008 است. به گفته وزارت‌کار، قیمت خودروها و کامیون‌های دست‌دوم 5/ 10 درصد نسبت به ماه گذشته افزایش‌یافته و یک‌سوم از افزایش شاخص کل را به خود اختصاص داده‌است و برای سومین ماه متوالی افزایش شدید قیمت را رقم می‌زند که ناشی از کاهش عرضه وسایل نقلیه به‌دلیل کمبود تراشه‌های نیمه هادی است. شاخص‌های کرایه هواپیمایی و پوشاک نیز در ماه ژوئن به شدت افزایش یافت. با افزایش روند بهبود اقتصادی ایالات‌متحده، مصرف‌کنندگان به دلایل زیادی شاهد افزایش قیمت‌ها و تورم هستند. ریچارد اف.مودی، اقتصاددان ارشد شرکت Regions Financial، گفت که عامل اصلی تورم ماه ژوئن تقاضای پررونقی است که از توانایی ادامه کار در کسب‌و‌کارها نشات می‌گیرد. او گفت، عامل دیگر، ترمیم و بازگشت قیمت‌های سفرهای هوایی، هتل‌ها، اتومبیل‌های اجاره‌ای، سرگرمی و تفریح بود؛ یعنی خدماتی که همگی بیشترین تاثیر را از پاندمی کووید-19 پذیرفتند. به نظر می‌رسد که این کمبودها موجب این خوانش از تورم شده و با گذشت زمان و بازگشت نیروی کار و نزدیک‌تر شدن اقتصاد به اقتصاد کامل، تورم در فصل پاییز تعدیل شود.

خوانش متفاوت بازارهای جهانی از تورم

بازارهای جهانی در واکنش به گزارش تورم ژوئن آمریکا پاسخ‌های متفاوتی دادند. طلای جهانی در پاسخ به انتظارات تورمی بعد از تقریبا سه هفته توانست به هزار و 818 دلار برسد و روند صعودی خود را امیدوارکننده‌تر ادامه دهد. افزایش نرخ تورم می‌تواند قیمت کامودیتی‌ها را تا حد معقولی، متناسب با خود بالا بکشاند. شاخص دلار آمریکا نیز در دو روز گذشته رشد خوبی را به ثبت رساند و با رشدی 35/ 0 درصدی به 6/ 92 واحد رسید و نزدیک به بالاترین ارزش ماهانه خود قرار گرفت. بازار سهام جهان اما روند متفاوتی را طی کرد و نزولی شد. شاخص نزدک (NASDAQ) ضرری 06/ 0 درصدی به همراه داشت و شاخص S&P500 با 36/ 0 سقوط، پرچمدار سقوط در بازار جهانی سهام بود. رمزارزها نیز بدون توجه به اتفاقات به ادامه روند نزولی چندروزه خود پرداخت. به‌طور مثال بیت‌کوین با افت 8/ 3 درصدی در روز سه‌شنبه، 8 درصد از قیمت هفتگی خود را از دست داد.