رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران اظهار کرد: با این حال مفهوم بهره‌وری هنوز جایگاه واقعی خود را در سطوح مختلف در کشورمان پیدا نکرده و شاید بتوان گفت پرهزینه‌ترین این سطوح، سطح مدیران ارشد کشور است. او ادامه‌داد: این در حالی است که در جهان مدیران ارشد در سطوح روسای جمهور، وزرا و مدیران سازمان‌ها و بنگاه‌های بزرگ به‌طور کامل بر مفهوم و تکنیک‌های بهره‌وری مسلطند و این نقیصه کشورمان باید برطرف شود. به گفته این مقام مسوول، گرچه در برنامه ششم توسعه تامین یک‌سوم رشد اقتصادی کشور از محل بهره‌وری برنامه‌ریزی شده بود، اما محقق نشد، این در حالی است که در برخی کشورها ۵۰ تا ۶۰ درصد رشد اقتصادی از این محل تامین می‌شود. او اضافه‌کرد:‌ در این صورت کشورها سرمایه‌گذاری جدیدی نکرده و تنها با بهینه‌سازی سرمایه‌گذاری‌های پیش‌تر انجام شده و بهینه‌سازی تصمیم‌گیری‌ها و استفاده از منابع به رشد اقتصادی کمک می‌کنند.

پهلوانی خاطرنشان‌کرد:‌ یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های بهره‌وری در جهان، افزایش بهره‌وری نیروی انسانی است و به همین دلیل نیروی انسانی کارآتر و ماهرتری را برای انجام کارها در‌نظر می‌گیرند. در ایران اما با توجه به اقتصاد نفت‌محور، چنین موضوعی را شاهد نیستیم. او بیان کر‌د: مفهوم «مدیریت بهره‌وری‌محور» در مقابل «مدیریت منابع‌محور» قرار گرفته که به دنبال ارائه راهکار در زمان نبود بودجه است و همین رویکرد به‌عنوان یکی از شاخص‌های سنجش مدیران در کشورهای برخوردار جهان در نظر گرفته می‌شود.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران اظهار کرد: اهداف مندرج در برنامه ششم توسعه در موضوع بهره‌وری به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم که مهم‌ترین آن نظام مدیریت بهره‌وری و همچنین تحریم‌ها و اتکا به اقتصاد نفتی قابل اشاره است، محقق نشد. او افزود: با این حال وضعیت شاخص‌های بهره‌وری در سال ۹۹ با وجود تحریم‌های شدید بهتر از سال‌های ۹۸ و ۹۷ بود که نشان می‌دهد مدیران تلاش کردند تا از منابع موجود به صورت بهینه استفاده کنند. پهلوانی تاکید کرد: اگر از حدود دو دهه گذشته زیرساخت‌های نظام مدیریت بهره‌وری به‌درستی طراحی می‌شد و سازمان ملی بهره‌وری با فراز و فرود مواجه نمی‌شد، دوره بحران ناشی از تحریم‌های یک‌جانبه از نیمه دوم سال ۹۷ را راحت‌تر سپری می‌کردیم. این مقام مسوول تصریح‌کرد: یکی از راه‌های توسعه و مقاومت در برابر بحران‌های داخلی و خارجی، ارتقای بهره‌وری است و مدیران دولتی و بخش خصوصی باید آن را جدی بگیرند. او در پایان خاطرنشان‌کرد: بهره‌وری یک وظیفه همگانی است و موضوعی نیست که فقط یک سازمان بخواهد به آن بپردازد.