مصوبات شورای سیاست‌گذاری بانک مرکزی

نشست اخیر سران بانک‌ مرکزی اروپا، برای تعیین سیاست‌های پولی اتحادیه‌‌ اروپا در روز پنج‌شنبه برگزار شد. شورای سیاست‌گذاری بانک مرکزی در بررسی استراتژی اخیر خود، تورم متقارن 2 درصدی را در میان‌مدت هدف خود قرارداد. نرخ‌های بهره اصلی بانک مرکزی اروپا (ECB) مدتی است که به مرز پایین‌تر خود نزدیک شده‌اند و چشم‌انداز میان‌مدت تورم هنوز بسیار کمتر از هدف شورای سیاست‌گذاری است. در این شرایط، امروز شورای سیاست‌گذاری رهنمودهای آینده خود را در مورد نرخ بهره اصلاح کرد. شورا این اقدام را برای تاکید بر تعهد خود برای حفظ موضع سیاست پولی مداوم سازگار برای رسیدن به هدف تورمی انجام داد. این شورا در حمایت از هدف تورمی متقارن دو درصدی خود و مطابق با استراتژی سیاست پولی خود، انتظار دارد نرخ‌های بهره اصلی بانک مرکزی اروپا در سطح کنونی و پایین خود باقی بمانند تا زمانی که شاهد رسیدن تورم به هدف دو درصدی خیلی زودتر از پایان سال و افق پیش‌بینی آن باشد. این ممکن است منجر به یک دوره گذرا شود که در آن تورم متوسط ​​بیش از هدف باشد.

شورای سیاست‌گذاری با تایید ارزیابی ماه ژوئن خود از شرایط تامین مالی و چشم‌انداز تورم، همچنان انتظار دارد که برنامه خریدهای اضطراری برای مقابله با پاندمی کووید-19 در سه ماهه فعلی با سرعت قابل‌توجهی بالاتر از ماه‌های اول سال جاری میلادی ادامه یابد. شورای حاکم همچنین اقدامات دیگر خود را برای حمایت از ثبات قیمت، یعنی سطح نرخ‌های بهره اصلی بانک مرکزی اروپا، خریدهای آن تحت برنامه خرید دارایی (APP)، سیاست‌های سرمایه‌گذاری مجدد و عملیات سرمایه‌گذاری مجدد بلند‌مدت را تایید کرد.

نرخ‌های بهره اصلی بانک مرکزی اروپا

نرخ بهره در عملیات اصلی سرمایه‌گذاری مجدد و نرخ بهره بین بانکی و تسهیلات سپرده، بدون تغییر به ترتیب صفر درصد، 25/ 0 درصد و منفی 5/ 0 درصد خواهد بود. شورای سیاست‌گذاری در تلاش است تا با حفظ این نرخ‌ها و سیاست‌های پولی، بتواند اهداف تورمی خود را محقق کند.

برنامه خرید دارایی (APP)

خریدهای خالص برنامه‌ریزی‌شده، با سرعت ماهانه 20 میلیارد یورو ادامه خواهد داشت. شورای حاکم همچنان انتظار دارد که خریدهای خالص دارایی برای افزایش تاثیر مطابق سیاست خود تا مدت زمان لازم ادامه یابد و اندکی قبل از شروع افزایش نرخ‌های اصلی بهره بانک مرکزی اروپا پایان یابد. شورای حاکم همچنین قصد دارد برای حفظ شرایط نقدینگی مطلوب و درجه وسیعی از تسهیلات پولی، سرمایه‌گذاری مجدد به طور کامل، برای مدت زمان طولانی از تاریخی که نرخ‌های بهره اصلی بانک مرکزی اروپا شروع به افزایش می‌کند و تا زمانی که لازم باشد ادامه دهد.

شورای حکمرانی به خرید خالص دارایی تحت این برنامه با پوشش کلی هزار و 850 میلیارد یورویی حداقل تا پایان مارس 2022 و حداکثر تا زمانی که اثبات شود بحران کرونا در جهان به حتم رفتنی است. از آنجا که اطلاعات دریافتی، ارزیابی مشترک شرایط تامین مالی و چشم‌انداز تورم انجام‌شده در جلسه سیاست پولی ژوئن را تایید کرد، شورای سیاست‌گذاری همچنان انتظار دارد که خریدهای تحت این برنامه را در سه ماهه فعلی با سرعت قابل توجهی بالاتر از ماه‌های اول سال انجام دهد. شورای حاکم با توجه به شرایط بازار و با دیدگاهی برای جلوگیری از تشدید شرایط مالی که با مقابله با تاثیر نزولی پاندمی در مسیر پیش‎بینی شده تورم مغایرت دارد، برای برنامه خرید خود انعطاف به خرج خواهد داد. علاوه بر این، انعطاف‌پذیری خریدها با گذشت زمان در میان طبقات دارایی و حوزه‌های قضایی همچنان از انتقال روان سیاست‌های پولی پشتیبانی می‌کند و می‌توان با جریان خرید دارایی مناسب، شرایط مالی مناسب را حفظ کرد.