نمودار13-1

افزایش بیشتر فلز گران‌بهای داخلی در برابر دلار نشان می‌داد که هیجان در بازار سکه بالا رفته است و معامله‌گران این بازار تا حد زیادی از فاز احتیاط خارج شده‌اند. برخی از تحلیل‌گران اعتقاد دارند که شکست دو سطح مقاومتی مهم موجب خروج سکه‌بازان از فاز احتیاط شد. فلز گران‌بهای داخلی دوشنبه هفته گذشته از مقاومت 10 میلیون و 800 هزار تومان عبور کرد و روز چهارشنبه به مقاومت 11 میلیون و 300 هزار تومان رسید. در واقع شکست سطوح مقاومتی یکی از متغیرهایی است که انتظارات افزایشی را در بازار سکه بالا برده است.

در کنار این دو عامل دیگر نیز در روند صعودی بازار اثرگذار بود. از یکسو، ماندن اونس طلا بالای محدوده هزار و 810 دلار موجب شد انتظار سکه‌بازان نسبت به تقویت بهای فلز زرد در بازارهای جهانی بیشتر شود و از سوی دیگر، افزایش مداوم قیمت دلار، خوش‌بینی بازیگران سکه نسبت به آینده اسکناس آمریکایی را افزایش داد.

  عامل افزایش خریدهای دلار

سرعت رشد قیمت دلار در مردادماه تندتر شده است و این ارز خیلی زود با فاصله گرفتن از کانال 24 هزار تومانی وارد کانال 25 هزار تومانی شد و روز شنبه تا پشت خط 26 هزار تومان رشد کرد. به گفته فعالان، تغییر انتظارات در بازار دلار مهم‌ترین عاملی است که زمینه‌ساز افزایش خریدهای بازیگران ارزی شده است. در حالی که تا همین دو هفته پیش برخی از معامله‌گران احتمال برگشت به برجام را مطرح می‌کردند، اخبارهای هفته گذشته، چنین انتظاری را تغییر داد. برخی رسانه‌های غربی گزارش داده‌اند که ایرانی‌ها تمایل زیادی برای ادامه مذاکره از خود نشان نداده‌اند و آماده فرآیند انتقال قدرت از دولت دوازدهم به سیزدهم شده‌اند. در کنار این عنوان می‌شود که آمریکایی‌ها نیز انعطاف خاصی برای برگشت به برجام بروز ندادند.  در چنین فضایی، برخی نوسان‌گیران نیز سعی می‌کنند با جوسازی پیرامون اخبار، فضای بازار را ملتهب‌تر کنند. روز گذشته این دسته از معامله‌گران بیشتر روی حمله به یک کشتی اسرائیلی مانور دادند و احتمال افزایش تنش‌ها در خلیج فارس را بالا دانستند.

  اثر متغیرهای بیرونی بر بازار دلار

برخی فعالان عنوان کرده‌اند که درگیری‌ها بین طالبان و نیروهای امنیتی کشور افغانستان نیز تا حدی بر فضای بازار ارز داخلی اثر گذاشته است. گفته می‌شود که ارزش دلار در منطقه هرات افغانستان سیر صعودی پیدا کرده است و همین عامل باعث شده که ارز خاصی از شهر مرزی به بازار داخلی وارد نشود.  افزون بر عامل افزایش ارزش دلار در هرات افغانستان، بالا رفتن ارزش حواله درهم امارات دیگر عاملی بود که در افزایش خریدهای بازیگران بازار داخلی اثر داشت. دیروز حواله درهم نه تنها بالای خط 7 هزار تومانی باقی ماند که تا محدوده 7 هزار و 60 تومان افزایش یافت. به گفته فعالان، در صورتی که نرخ حواله درهم به بالای مرز 7 هزار و 200 تومانی نفوذ کند، ارزش دلار در بازار داخلی می‌تواند به راحتی خود را به بالای کانال 26 هزار تومانی برساند.  در حالی که نوسان‌گیران تلاش می‌کنند دلار را به کانال 26 هزار تومانی ببرند، روز گذشته بازارساز سعی کرد از طریق نزدیک کردن قیمت صرافی‌های بانکی به بازار، مانع از افزایش شدت نوسان بازار شود. روز شنبه نرخ فروش دلار صرافی‌های بانکی 700 تومان رشد کرد و به 25 هزار و 650 تومان رسید. از نگاه برخی فعالان، بازارساز به دنبال عرضه ارز از قیمت‌های بالاست و طی روزهای آتی خواهد توانست قیمت این ارز را تعدیل کند. تحلیل‌گران فنی باور دارند، دلار با شکست محدوده 26 هزار و 300 تومان می‌تواند با افزایش بیشتر حجم خریدها رو‌به‌رو شود.