Untitled-12 copy

به نظر می‌رسد این دسته از معامله‌گران به راحتی در هفته جاری خریدار نشوند و بیشتر در موقعیت فروش یا کناره‌گیری خود را قرار دهند.

دسته دیگری از معامله‌گران افرادی هستند که تصور می‌کنند مذاکرات برجامی به احتمال زیاد ادامه پیدا نخواهد کرد و با ادامه تحریم‌ها و حتی تشدید آنها، مضیقه‌های ارزی زیادتری ایجاد خواهد شد. این دسته از معامله‌گران پس از خردادماه به تدریج خریدهای خود را بالاتر برده‌اند و در افزایش قیمت دلار اثرگذار بوده‌اند. با این حال این دسته نیز ممکن است در نخستین روزهای کاری رئیس‌جمهور جدید با خریدهای سنگین وارد بازار نشوند. آنها از این موضوع هراس دارند که در ابتدای دولت، میزان عرضه ارز به شکل معناداری افزایش پیدا کند و آنها دچار ضرر مقطعی شوند.

 سیگنال هفتگی به دلار

یکی از عواملی که نشان‌گر احتیاط بیشتر معامله‌گران برای خرید و فروش دلار است، روند هفتگی بازار بود. دلار که دو هفته پیش با نزدیک به ۵ درصد افزایش قیمت روبه‌رو شده بود، در هفته گذشته تنها یک دهم درصد رشد قیمت را به ثبت رساند. اسکناس آمریکایی در آخرین روز هفته در شرایطی که بازار تهران تقریبا تعطیل بود توانست ۶۰ تومان رشد را به ثبت برساند و در محدوده ۲۵ هزار و ۵۸۰ تومان قرار گرفت. این قیمت تنها ۳۰ تومان بالاتر از آخرین روز کاری دو هفته پیش بود.  دلار در مجموع هفته گذشته نیز روزهای پرنوسانی را پشت سر نگذاشت. این ارز نه توان شکست مرز ۲۶ هزار تومانی را از خود نشان داد و نه توانست به پایین محدوده ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومانی برود.

 افزایش روز پنج‌شنبه معنادار نبود

برخی فعالان اعتقاد داشتند که نمی‌توان افزایش قیمت دلار در روز پنج‌شنبه را جدی گرفت. از نگاه آنها در این روز بازار رسمی تهران و بانک‌ها تعطیل بودند، در نتیجه نوسان‌گیران توانستند قیمت اسکناس آمریکایی را کمی بالاتر ببرند. به گفته آنها، روز جمعه در معاملات پشت خطی قیمت دلار نزولی شد و همین مساله نشان می‌داد که افزایش روز پنج‌شنبه معنادار نبوده است.

 شرط نزولی برای بازار دلار

به گفته فعالان در صورتی که دلار در هفته جاری نتواند از محدوده ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان عبور کند، میزان فروش‌های ارزی نیز به تدریج بیشتر خواهد شد. در صورت افزایش فروش‌ها و شکست محدوده ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومان، احتمال افت قیمت دلار به محدوده ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومان وجود خواهد داشت.  در بازار سکه در انتهای هفته، فلز گران‌بهای داخلی با معاملاتی محدود ۵۰ هزار تومان رشد کرد و به بهای ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید. سکه در صورتی که بالای محدوده ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان باقی بماند، شانس صعود تا محدوده ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را نیز خواهد داشت. شکست محدوده ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌تواند زمینه‌ساز نزول این فلز گران‌بها به محدوده ۱۰میلیون و ۸۰۰ هزار تومان شود.