مقاومت دلار در برابر نزول

 این در حالی بود که برخی از فعالان انتظار داشتند که با آغاز به کار ابراهیم رئیسی، میزان عرضه ارز افزایش پیدا کند و قیمت دلار در مسیر کاهشی قرار بگیرد.

  عوامل صعودی در بازار ارز

به نظر می‌رسد معامله‌گران نگرانی‌ها و ابهام‌هایی دارند و همین مساله موجب شده است که سطح تقاضا در بازار پایین‌تر نیاید. از یکسو مشخص نیست که دولت جدید چه برنامه‌ها و سیاست‌هایی برای مدیریت بازار ارز خواهد داشت و از سوی دیگر، تنش‌های منطقه‌ای کمی بالاتر رفته است. عامل دوم کمی سطح تقاضای احتیاطی بازار را بالا برده است.

عده‌ای نیز عنوان می‌کنند سطح عرضه ارز در دو روز ابتدایی هفته تغییر معناداری نکرد که زمینه‌ساز نزول قیمت اسکناس آمریکایی شود.

 این گروه باور دارند که با استقرار گروه جدید در وزارت اقتصاد و تغییر رئیس کل بانک مرکزی، سطح عرضه ارز بیشتر خواهد شد. حتی دیروز برخی کانال‌های اطلاع‌رسانی معامله‌گران عنوان می‌کردند که ممکن است سخت‌گیری‌های بیشتری نسبت به دلالان صورت بگیرد. با این حال، هیچ منبع رسمی چنین خبری را تایید نکرد.

  نقطه‌های حساس در بازار ارز

به‌طور کلی می‌توان گفت بازار جهت خود را از ابتدای هفته گذشته پیدا نکرده است و معامله‌گران با تردید اقدام به خریدوفروش می‌کنند.

با این حال، تا روز یکشنبه، نیروی نزولی خاصی در بازار نبود که بتواند حمایت مهم ۲۵هزار و ۲۰۰تومانی را شکست دهد و حتی اسکناس آمریکایی طی دو روز ابتدایی هفته توانست خود را بار دیگر به مقاومت ۲۵هزار و ۸۰۰تومان نزدیک کند. از نگاه تحلیلگران فنی درصورتی‌که دلار از محدوده ۲۵هزار و ۸۰۰تومانی عبور کند، توان صعود تا محدوده ۲۶هزار و ۲۰۰تومان را خواهد داشت. شکست محدوده ۲۶هزار و ۲۰۰تومان می‌تواند زمینه‌ساز ورود تقاضای بیشتر به بازار و رفتن دلار به سطوح بالاتر شود.

  اهرم صعودی دلار برای سکه

در روزی که دلار رشد قیمت را تجربه کرد، سکه امامی نیز از فاز نزولی خارج شد و توانست به بالای مرز مهم ۱۱میلیون و ۲۰۰هزار تومان بازگردد. روز یکشنبه اسکناس آمریکایی ۱۰۰هزار تومان افزایش قیمت را به ثبت رساند و به بهای ۱۱میلیون و ۲۵۰هزار تومان رسید. صعود سکه در روز یکشنبه تا حدودی انتظارات افزایشی را در بازار تقویت کرد.

سکه‌بازان امیدوارند که روز دوشنبه اونس طلا نیز در بازارهای جهانی، معاملات خود را افزایشی آغاز کند و از این طریق، به افزایش ارزش فلز گرانبهای داخلی کمک کند. برخی از تحلیلگران فنی باور داشتند که در صورت برگشت اونس طلا به کانال هزار و ۸۰۰دلاری، سکه می‌تواند عبور از محدوده مقاومتی ۱۱میلیون و ۳۴۰هزار تومان را مورد آزمون قرار دهد.

روز شنبه، سکه‌بازان در واکنش به سقوط حدودا ۴۰دلاری اونس طلا، به یک‌باره در موقعیت فروش قرار گرفتند و قیمت فلز گرانبهای داخلی تا محدوده ۱۱میلیون و ۸۰هزار تومانی ریزش کرد. با این حال، در همان روز به تدریج خریداران به بازار بازگشتند و در نهایت در ساعات پایانی روز شنبه و در معاملات پشت خطی، فلز گرانبهای داخلی به بالای مرز ۱۱میلیون و ۲۰۰هزار تومان بازگشت. حرکت صعودی دلار عامل اصلی جسارت سکه‌بازان بود.