بازگشت طلا از کف پنج ماهه

 با وجود سقوط طلا بازار رمزارز‌ها موفق شد بار دیگر از ارزش ۹/ ۱ تریلیون دلاری عبور کند. یکی از مسوولان آژانس خدمات مالی ژاپن اعلام کرد قوانین فعلی پول‌شویی در برابر بیت‌کوین کارآمد است و با اظهار خوش‌بینی نسبت به مزایای این رمزارز از تسهیل دسترسی ژاپنی‌ها به این دارایی خبر داد.

  بازگشت شرقی طلا

صبح روز سه‌شنبه طلا در بازارهای آسیایی شاهد افزایش قیمت بود‌، اما با توجه به آغاز زودتر از موعد بانک مرکزی آمریکا به تعدیل دارایی و تقویت شاخص دلار این صعود چندان پایدار نماند و قیمت طلای زرد همچنان پایین‌تر از سطح قیمت هفته گذشته‌اش معامله می‌شود. طلا پس از کاهش قیمت شدید و بازگشت به سطح قیمت خود در ۳۱ مارس(اوایل فروردین سال جاری) در معاملات آتی بازارهای آسیایی حدود ۷/ ۰ درصد افزایش را شاهد بود. شاخص دلار نیز که معمولا الگوی قیمتی آن معکوس قیمت طلاست روز دوشنبه شاهد افزایش بود. این افزایش شاخص دلار پس از آن رخ داد که گزارش اخیر وضعیت مشاغل و آمار بیکاری آمریکا حاکی از بهبود وضعیت بازار و اقتصاد آمریکا بود. طبق این گزارش نرخ بیکاری ماه جولای ۴/ ۵ درصد اعلام شده بود. در پی اعلام این گزارش بازده اوراق خزانه‌داری آمریکا به بالاترین سطح از سه هفته گذشته رسید و در ادامه مقامات فدرال رزرو اعلام کردند که بانک مرکزی می‌تواند زود‌تر از آنچه انتظار داشت به شرایط قبل از همه‌گیری بازگردد. با وجود همه آنچه گفته شد طلا در بازار‌های آسیایی با قیمت پایانی زیر ۱۷۵۰ بسته شد تا معامله‌گران همچنان نسبت به جبران ریزش قابل توجه اخیر قیمت طلا بدبین باشند. تحلیلگران معتقدند زمزمه‌های فدرال رزرو برای کاهش برنامه موسوم به تسهیل مقداری موجب شده انتظارات به سمتی برود که به زودی بازده دلار و اوراق خزانه‌داری به شدت افزایش پیدا خواهد کرد و این موضوع خود را در کم شدن تقاضای طلا و افت قیمتی آن به نمایش گذاشته است.

  رکوردشکنی بازار رمزارزها

رمزارزها از ابتدای ماه آگوست روند صعودی را تجربه‌ کرده‌اند و بیت‌کوین توانست پس از مدت‌ها به بالای ۴۰ هزار دلار صعود کند. این افزایش قیمت با رشد چشمگیر اندازه بازار رمزارزها همراه بود و روز دوشنبه ارزش کل بازار از ۹/ ۱ تریلیون دلار گذشت تا از هجدهم مه نخستین بار باشد که به این سطح قیمتی دست پیدا می‌کند. در حالی که روز دوشنبه طلا سقوط چشمگیری داشت و برای لحظاتی به زیر ۱۷۰۰ دلار سقوط کرد، ‌بیت‌کوین در روز‌های اخیر توانست از ۴۶ هزار دلار عبور کند، هر چند در حال حاضر در قیمتی کمتر از ۴۶ هزار دلار معامله می‌شود. از سوی‌ دیگر اظهارات مسوولان ژاپنی از کارآ بودن مقررات فعلی این کشور برای مقابله با پول‌شویی از طریق بیت‌کوین خبر می‌دهد. یکی از مسوولان آژانس خدمات مالی ژاپن در اظهارات اخیر اعلام کرده است که مقررات فعلی برای مقابله با پول‌شویی کارآ است و دسترسی مردم ژاپن به رمزارزها آسان‌تر خواهد شد. او افزود که نسبت به مزایای دارایی‌هایی مثل بیت‌کوین خوش‌بین است و به کاربران این قابلیت را می‌دهد که پول نقد را سریع و با حداقل هزینه حمل کنند. با این حال، امروز در ژاپن اصلی‌ترین استفاده از بیت‌کوین برای اقدام به سرمایه‌گذاری است و انتقال پول درصد کوچک‌تری از اهداف استفاده از این رمز ارز را تشکیل می‌دهد.