توییت علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران درباره عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای سیگنال مهمی آن هم در ابتدای کار دولت سیزدهم است. این اتفاق در شرایطی روی می‌دهد که تحولات فراوانی در فضای سیاسی خارجی و امنیتی ایران روی داده است. از حاکمیت طالبان در افغانستان گرفته تا مذاکرات ایران و کشورهای عضو برجام برای احیای این توافق هسته‌ای که این اتفاق می‌تواند تاثیر خاص خود را بر این تحولات داشته باشد.

عضویت کامل ایران در پیمان منطقه‌ای شانگهای به‌عنوان نخستین سازمان بین‌المللی بعد از انقلاب اسلامی ظرفیت‌های جدیدی را به‌ویژه در حوزه همکاری‌های امنیتی و بین‌المللی در اختیار تهران قرار می‌دهد که پیش از این سابقه نداشته است.

در این راستا «بازار» گفت‌وگویی با «پروفسور رابرت اسمیت» استاد دانشگاه سانفراسیسکو آمریکا تنظیم کرده است که در ادامه می‌آید.

عضویت دائم در سازمان شانگهای چه منافعی برای ایران خواهد داشت؟ سازمان همکاری شانگهای می‌تواند به یکی از سازمان‌های منطقه‌ای قوی تبدیل شود و منافع اعضای خود را برآورده کند. عضویت دائم ایران می‌تواند منافع اقتصادی عظیمی برای ایران در پی داشته باشد.

مطابق اظهارات شمخانی، هیات روسیه در جلسه شورای وزیران خارجه سازمان همکاری شانگهای اعلام کرده بود که توسعه اتحاد سازمان همکاری شانگهای ارتباط مستقیم با چشم‌انداز گسترش آن دارد و روسیه خواستار تایید پیشنهاد ایران برای عضویت در این سازمان است. دلایل حمایت روسیه از عضویت دائم ایران چیست؟ موقعیت ژئوپلیتیک ایران باعث می‌شود تجارت از طریق ایران به اروپا، آفریقا و... تسهیل شود. عضویت دائم ایران در این سازمان باعث تسهیل تجارت و تقویت آن در سازمان همکاری شانگهای خواهد شد. از طرفی روسیه بر اساس اصل غرب‌ستیزی خود خواهان تقویت سازمان‌ها و پیمان‌های آسیایی خود است. عضویت دائم ایران به مسکو در این راستا کمک می‌کند.

در حال حاضر روسیه از عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا و سازمان شانگهای حمایت می‌کند. حضور همزمان ایران در این دو سازمان، چه منافع تکمیلی برای ایران خواهد داشت؟

اتحادیه اقتصادی اورسیا درواقع یکی از بلوک‌های اقتصادی و انرژی درمنطقه آسیاست. عضویت همزمان ایران در دو سازمان می‌تواند به ایران که اقتصاد آن به‌شدت تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا قرار گرفته است، کمک کند.