نردبان فدرال‌رزرو برای صعود طلا

   پاول باز هم دست به عصا صحبت کرد

روز جمعه نشست جکسون هول که اجتماع مجازی بانک‌های مرکزی دنیا در کانزاس‌سیتی آمریکاست، برگزار شد. سرمایه‌گذاران بازارهای جهانی منتظر اظهارات جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، درباره سیاست‌های اقتصادی پیش‌رو بودند. پاول در نشست روز جمعه اظهار کرد که بانک مرکزی احتمالا تا پایان سال جاری برخی از سیاست‌های پولی انقباضی خود را تعدیل می‌کند. این سیاست‌ را سیاست «پول آسان» می‌نامند و برای عملی شدن آن معمولا از ابزار تغییر نرخ بهره استفاده می‌شود؛ اما پاول بیان کرد که همچنان افزایش نرخ بهره را در دوردست می‌بیند. پاول در سخنرانی خود اعلام کرد که اقتصاد به میزان قابل قبولی ترمیم شده است و دیگر نیازی به حمایت‌های سیاسی ندارد. این به آن معناست که فدرال رزرو احتمالا کاهش ماهانه میزان خرید اوراق قرضه را قبل از پایان سال آغاز خواهد کرد.

ریچارد کلاریدا، نایب رئیس فدرال رزرو در همان روز موافقت خود را با اظهارات پاول اعلام کرد و انتظار دارد امسال تا زمانی که به روندی نسبتا ثابت برای اشتغال‌زایی نرسند، برنامه کاهش خرید دارایی‌ها را کلید نخواهند زد. هیچ یک از مقامات نیز تاریخ مشخصی را برای آن اعلام نکردند. در آخرین گزارش اشتغالی که وزارت کار ایالات متحده منتشر کرد، نرخ بیکاری به ۴/ ۵ درصد رسیده بود و در ماه جولای ۹۴۳ هزار شغل اضافه شده بود که هر دو فراتر از پیش‌بینی‌ها بودند. فدرال رزرو به دنبال این است که بتواند تا مدتی این روند اشتغال‌زایی را حفظ کند تا بتواند با خیال راحت‌تر به برنامه کاهش خرید دارایی‌ها بپردازد. کلاریدا در مصاحبه با CNBC در همین راستا گفت: «من فکر می‌کنم که اگر این امر محقق شود، کاهش سرعت خرید در اوایل امسال محقق خواهد شد.» پاول همچنین در بخشی از صحبت‌های خود در رابطه با تورم احتمالی پیش‌رو و گذرا بودن آن صحبت کرد. او در این رابطه گفت که برخی از عوامل تورم‌زا در حال کاهش هستند، اگرچه چندین رئیس فدرال منطقه‌ای در روزهای اخیر اعلام کرده‌ا‌ند که فشارهای پایداری را در مناطق خود مشاهده می‌کنند. اما پاول با نگران‌کننده خواندن تورم در این سطوح گفت که این نگرانی می‌تواند با فعالیت برخی از فاکتورها برطرف شود و این می‌تواند قرائت فعلی تورمی را موقتی و زودگذر کند. اما نگرانی‌هایی که از سویه‌های جدید ویروس کرونا وجود دارد می‌تواند تورم را پایدارتر و بهبود اقتصادی را دور کند.

  بازگشت طلا به کانال هزار و ۸۲۰ دلاری

پس از آنکه جروم پاول، هنگام صحبت درباره برنامه کاهش سرعت خرید دارایی‌ها، محتاط‌تر از سایر مقامات فدرال رزرو بود و اظهار کرد که بانک مرکزی می‌تواند امسال ۱۲۰ میلیارد دلار خرید اوراق قرضه ماهانه خود را کاهش دهد، اونس جهانی با افزایش فوری روبه‌رو شد. فلز زرد در حالی که در روز جمعه در کف روزانه هزار و ۷۸۵ دلاری معامله می‌شد، با رسیدن اخبار نشست جکسون هول، با ۲ درصد رشد و ۳۵ دلار افزایش، به هزار و ۸۱۷ دلار به ازای هر اونس رسید. این بالاترین قیمت این فلز گرانبها در سه هفته‌ گذشته به حساب می‌آید. شاخص نرخ دلار و بازده اوراق خزانه‌داری نیز که به‌طور عکس بر روند طلا تاثیرگذار هستند، در روز جمعه هر دو کاهشی شدند. دلار که در اوایل روز جمعه ۱/ ۹۳ واحد ارزش‌گذاری شد، هفته خود را با ۴۲/ ۰ درصد کاهش و با ۶/ ۹۲ واحد به پایان برد.  سرمایه‌گذاران و تحلیل‌گران نیز روند هفته‌ آینده‌ طلا را صعودی می‌بینند. در نظرسنجی سایت کیتکو برای پیش‌بینی روند قیمتی هفته‌ آینده طلا، از میان ۱۶ تحلیل‌گر حرفه‌ای وال‌استریت، ۵۶ درصد روند آتی طلا را در هفته بعد صعودی می‌دیدند. ۵۰ درصد از تحلیل‌گران غیرحرفه‌ای و شخصی نیز همین پیش‌بینی را برای طلا داشتند.