به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی و پایش آثار اقتصادی کرونا، بسیاری از نقاط جهان که به واکسیناسیون خود در بهار سال جاری شتاب داده‌ بودند، خوش‌بین بودند که به سرعت روند احیای اقتصاد خود را از سر خواهند گرفت. اکنون اما با گسترش سویه دلتای کووید، امیدها برای رونق کسب‌وکارها کم‌سو شده است. این امر در بسیاری از بخش‌های اقتصاد همچون حمل‌ونقل، خرده‌فروشی‌ها و بخش بهداشت و سلامت بسیار ملموس است. موسسه مطالعاتی مک‌کنزی در گزارشی به بررسی آثار کرونای نوع دلتا بر کسب‌وکارها پرداخته است.

در میان کشورهای پردرآمد، ابتلا به سویه دلتای کووید سبب تغییر روند بازگشت اقتصاد به حالت نرمال شده است. در ماه ژوئن و جولای ۲۰۲۱ در کشورهایی چون بریتانیا و ایالات متحده شاهد آن بودیم که پیدا شدن نوع جدید ویروس، سبب کم‌اثر شدن مصونیت گله‌ای شده است. در این میان، تجربه کشوری چون انگلستان نشان می‌دهد که زمانی که کشوری از موج فراگیر سویه دلتا گذر می‌کند، ممکن است که بتواند گذار به حالت عادی را دوباره از سر بگیرد. نکته مهم آن است که در این مرحله شاهد مصونیت گله‌ای نخواهیم بود، بلکه در این نقطه تنها قادر به مدیریت بیماری کووید به‌عنوان یک بیماری بومی هستیم. مک‌کنزی تاکید می‌کند که بزرگ‌ترین خطر در چنین شرایطی، ظهور یک نوع جدید و مخرب دیگر از ویروس است.

افزایش هزینه حمل‌ونقل: یکی از شایع‌ترین پیامدهای همه‌گیری برای اقتصاد، افزایش هزینه حمل و نقل بوده است. هزینه ارسال یک کانتینر از آسیا به اروپا یا آمریکای شمالی پیش از همه‌گیری نزدیک به ۲هزار دلار بود؛ اما این نرخ در حال حاضر بیش از ۱۲هزار دلار است. گرچه تقاضا برای کالا همچنان در سطح بالایی قرار دارد، اما قیمت‌ها باید تا پایان سال روندی کاهشی به خود بگیرند. فرسایش شغلی کادر درمان: نظرسنجی مک‌کنزی از ۱۰۰ بیمارستان بزرگ خصوصی در آمریکا نشان می‌دهد که با بازگشت شمار بالای بیماران به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و همچنین ادامه بستری شدن مبتلایان به کووید-۱۹، چالش‌های بخش بهداشت و درمان شدت گرفته است. در این نظرسنجی قریب به ۸۴درصد پاسخ‌دهندگان که از میان پرنسل بیمارستان‌ها بودند، از مشکلات خود همچون مسائل مالی اعلام نارضایتی کردند و ۲۲درصد از نیروی کار پرستاری در بهار ۲۰۲۱ گزارش دادند که ممکن است در سال آینده از شغل خود کناره‌گیری کنند.

افزایش هزینه‌های عمومی: همچنین هزینه‌های مصرف‌کنندگان در سه ماه دوم سال ۲۰۲۱ در ایالات متحده آمریکا روندی رو به رشد داشته است که ناشی از افزایش شمار واکسیناسیون در این کشور، پرداخت بسته‌های محرک اقتصادی در مارس ۲۰۲۱ و بازگشایی عمومی اقتصاد بوده است. تقاضای فزآینده مصرف کنندگان و تمایل به هزینه کردن سبب افزایش ۲۰ تا ۳۰درصدی قیمت‌‌ها نسبت به سال گذشته در برخی از کالاها و خدمات شده است. به‌طور کلی هزینه‌های نسبت به دوران پیش از کووید افزایشی ۴ الی  ۷درصدی داشته است.

فرآیندهای دیجیتالی شدن: همه‌گیری همچنین سبب تسریع در روند پذیرش روش‌های پرداخت دیجیتال در منطقه خاورمیانه همگام با سایر مناطق جهان شده است. روش‌ها و کسب‌وکارهای حوزه پرداخت دیجیتال با استراتژی‌های مناسب می‌تواند از این تحولات در منطقه‌ای که به‌طور سنتی به پول نقد وابسته است، بهره ببرند.

بخش بیمه نیز از این تحولات بی‌بهره نمانده و دیجیتالی شدن و تخصص در صنعت بیمه، سبب سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی در بیمه تخصصی شده است تا از مزایای شرکت‌های بیمه در بلندمدت برخوردار شوند.

از سوی دیگر تنها در بازه زمانی سپتامبر تا نوامبر ۲۰۲۰ بیش از ۱۷۸هزار زن در بریتانیا شغل خود را از دست دادند و آنان را در صدر اقشار آسیب‌پذیر از بیماری کرونا قرار داده است. برخی از موسسات خیریه در تلاش هستند که بستری مناسب برای بازگشت زنان به محیط کار یا فراهم کردن فرصت شغلی کار از منزل فراهم کنند.