سیگنال «سرای شهزاده» به «سبزه میدان»

با اعلام خبر آغاز به کار بازار صرافی کابل به نام «سرای شهزاده» توسط سخنگوی طالبان، وسترن یونیون، بزرگ‌ترین شرکت انتقال و حواله پول در جهان، اعلام کرد که خدمات خود به افغانستان را پس از حدود دو هفته تعلیق، از سر گرفته است. این مساله به آن معناست که احتمال آرام گرفتن فضای ارزی افغانستان بیشتر شده است.

 آرام شدن بازار ارزی کابل بر بازار داخلی می‌تواند دو اثر داشته باشد. از یکسو، با آغاز مبادلات ارزی کشور همسایه، تقاضا برای تهیه ارز به شکل اسکناس از بازار ایران کاهش پیدا می‌کند و از سوی دیگر، در صورت پایین آمدن ارزش دلار در افغانستان، امکان انتقال ارز به ایران بیشتر خواهد شد. بسیاری از معامله‌گران عنوان می‌کردند که در گذشته از بازار هرات، دلار به شکل اسکناس وارد بازار داخلی می‌شد، ولی پس از قدرت گرفتن طالبان، ورود ارز به ایران دشوارتر شد.

البته بخشی از معامله‌گران دیدگاه متفاوتی درباره اثرات بازار افغانستان بر بازار داخلی دارند. این دسته از معامله‌گران اعتقاد دارند‌ با نا‌امنی‌های افغانستان، افراد زیادی به سوی ایران آمده‌اند و با فروش ارزهای خود زمینه‌ساز تقویت سمت عرضه در بازار داخلی شده‌اند.

در این میان شماری از فعالان باور دارند که وقایع افغانستان چندان بازار ارز داخلی را تحت تاثیر قرار نداده است. این گروه اعتقاد دارند بازار بیشتر در انتظار روشن شدن تکلیف مذاکرات هسته‌ای است و تا زمانی که ابهام مذاکراتی وجود دارد، بازیگران ارزی ترجیح می‌دهند که خرید و فروش سنگینی را انجام ندهند.

به باور برخی فعالان، معامله‌گران دلار، خرید‌و‌فروش‌های خود را کاهش داده‌اند و در حال سنجش وضعیت بازار هستند. کاهش فعالیت معامله‌گران موجب شده است که شدت نوسانات قیمتی و انتظار برای شکست مقاومت یا حمایت‌های سنگین اسکناس آمریکایی کاهش پیدا کند.

سایت اقتصاد‌نیوز نیز گزارش داده است که گروهی از فعالان معتقدند بازار از مردادماه رشد قابل توجهی را تجربه کرد و در حال حاضر، استراحت بعد از دوران افزایش را سپری می‌کند. بازار دلار در ماه‌های اخیر توانست حرکت صعودی خود را از کانال ۲۴ هزار تومانی آغاز کند و حتی به بالای مرز ۲۸ هزار تومانی برود. پس از ورود دلار به کانال ۲۸ هزار تومانی میزان فروش‌ها زیاد شد و اسکناس آمریکایی حتی در مقطعی به کانال ۲۸ هزار تومانی رسید. در روزهای اخیر بازار دلار عمدتا بین محدوده ۲۶ هزار و ۸۰۰ تا ۲۷ هزار و ۳۰۰ تومان نوسان کرده است.

برخی از معامله‌گران باور دارند، بازار دیروز صبح منتظر بود که صحبت‌های رئیس‌جمهور را بشنود و پس از آن اقدام به تصمیم‌گیری برای خرید و فروش کند. به گفته تحلیل‌گران فنی آنچه مسلم است این است که تا زمانی که اسکناس آمریکایی زیر محدوده ۲۶ هزار و ۸۰۰تومان نرود، حجم فروش‌ها به‌طور قابل توجهی زیاد نخواهد شد. برای افزایش قیمت، اسکناس آمریکایی دو مقاومت ۲۷هزار و ۲۰۰ و ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان را در پیش‌رو دارد.

در روزی که دلار در مسیر کاهشی قرار گرفت، سکه امامی توانست با کمک افزایش روز جمعه اونس طلا در مسیر صعودی قرار بگیرد. سکه دیروز ۵ هزار تومان رشد را تجربه کرد و به بهای ۱۱ میلیون و ۹۹۵ هزار تومان رسید. روز جمعه اونس طلا توانست تا نزدیک محدوده هزار و ۸۳۰ دلار پیشروی کند و همین عامل موجب شد که در ابتدای هفته سکه در برابر افت دلار محافظت شود.