طلا نیز در هفته‌ای که گذشت هفته‌ای نسبتا آرام، اما نزولی داشت. بعد از افزایش اونس جهانی در پی گزارش ناامیدکننده اشتغال آمریکا تا هزار و ۸۳۵ دلار، طلا مجددا روندی نزولی را از سر گرفت و تا زیر کانال هزار و ۸۰۰ دلار حرکت کرد. به نظر می‌رسد روند صعودی طلا با توجه به تلاش چندین باره آن برای گذر از مقاومت هزار و ۸۳۰ دلار، دیگر رمقی برای ادامه ندارد.

  عوامل ریزش اخیر بیت‌کوین

پادشاه ارزهای دیجیتال که در ماه آگوست روند صعودی خود را از سر گرفته بود، در اوایل سپتامبر نیز این روند را ادامه داد تا جایی که قیمت آن تا نزدیک مرز ۵۳ هزار دلار نیز پیش رفت. اما شتاب زیاد این رشد، سرمایه‌گذاران را مجاب کرد که روند قیمتی آن نیازمند اصلاحی هر چند کوتاه‌مدت باشد. این رشد که در بعد اصلاحی تقریبا یک ماهه در بازار رخ داده بود، توانست ارزش بیت‌کوین را از ۳۰ هزار دلار، بار دیگر به بالای مرز ۵۰ هزار دلار بازگرداند. اما عرضه و انتشار یک میلیون دلار رمزارز قیمت ثابت‌(استیبل‌کوین) تتر در هفته‌ای که گذشت، باعث افزایش قدرت خرید در بازار شد و همین اتفاق توانست روند رمزارزها را اکثرا اصلاحی کند. همچنین خبر رسمی شدن قانون بیت‌کوین در ‌السالوادور مبنی بر تبدیل شدن بیت‌کوین به ارز رسمی این کشور و تقاضایی که دولت آن برای خرید بیت‌کوین ایجاد کرد، می‌تواند یکی دیگر از دلایل اصلاح بیت‌کوین باشد. البته این نکته نیز قابل ذکر است که با تصویب قانون بیت‌کوین در السالوادور این کشور تبدیل به بهشت چین و روسیه برای تبدیل بیت‌کوین به دلار خواهد شد. در همین راستا، همان‌طور که در شبکه‌های اجتماعی نیز دیده می‌شد، به نظر می‌رسد بخشی از اصلاح اخیر در بازار زیر سر نهنگ‌های روسی و چینی باشد. سایر توکن‌های حاضر در بازار ارزهای دیجیتالی بعد از افت قیمت بیت‌کوین، وارد فاز اصلاحی شدند و ارزش کل بازار تا هزار و ۸۰۰ میلیارد دلار نیز افت کرد.

اما رفته‌رفته در انتهای هفته کاری، رمزارزها توانستند بار دیگر خود را پیدا کنند و بخشی از ضرر ابتدای هفته را جبران کنند. بیت‌کوین توانست با ثبت رشدی ۶ درصدی در اواسط هفته تا کانال ۴۷ هزار دلاری نیز پیشروی کند، اما تا زمان تهیه‌‌ این گزارش قیمت آن در حوالی ۴۶ هزار دلار در حال نوسان بود.

  کابوس هزار و ۸۰۰ دلاری طلا

به نظر می‌رسد اونس جهانی در مرز کانال هزار و ۸۰۰ دلار زمین‌گیر شده است. فلز زرد که به عنوان پناهگاه امن سرمایه‌گذاران در شرایطی که انتظارات تورمی در حال افزایش است، شناخته می‌شود، در پی گزارش اشتغال آمریکا افزایشی شد. فلز زرد که در پی انتشار این گزارش توانست برای اولین بار در یک ماه گذشته به کانال هزار و ۸۳۰ دلار بازگردد، نتوانست در این کانال مقاومت کند و طی دو روز دوباره به زیر محدوده‌‌ هزار و ۸۰۰ دلار بازگشت. در آخرین روز معاملاتی اونس جهانی در این هفته، در ابتدای روز طلا صعودی شد و با رشدی ۴ دلاری به بالای کانال بازگشت. اما در ادامه روز و افزایش بازدهی اوراق خزانه‌داری ۱۰ ساله ایالات‌متحده و رسیدن آن به ۳۲/ ۱ درصد، دوباره روندی نزولی در پیش گرفت و تا هزار و ۷۹۷ دلار(تا ساعت۱۹:۳۰ به وقت تهران)افت کرد. به نظر می‌رسد طلای جهانی برای مدتی توان چندانی برای گذر‌ پرقدرت از این مقاومت نداشته باشد و سرمایه‌گذاران برای صعود آن باید چشم‌انتظار‌ گزارشی تورمی در اقتصاد آمریکا باشند.