39 copy

اما مقامات فدرال رزرو انتظار دارند که فشارهای تورمی در طول سال کاهش یابد. اما آمار و ارقام در مسیری متفاوت از انتظارات فدرال قرار دارند و احتمال می‌رود که ایالات متحده تا مدتی در همین ریل تورمی حرکت کند. شاخص قیمت تولیدکننده با توجه به اینکه اثر خود را با وقفه‌ای زمانی در شاخص قیمت مصرف‌کننده و تورم نشان می‌دهد، تورم پیش‌نگر خوانده می‌شود.

    گردنه کرونا برای اقتصاد آمریکا

وزارت کار ایالات متحده روز جمعه طی گزارشی اعلام کرد که قیمت‌هایی که تولیدکنندگان برای کالاها و خدمات مورد تقاضای نهایی دریافت می‌کنند به بالاترین میزان از سال 2010 رسیده است. شاخص قیمت تولیدکننده که متوسط قیمت کالاها و خدماتی است که بنگاه‌ها به ازای تولید کالا و خدمات دریافت می‌کنند، کاربردهایی همچون خوانش تورمی زودهنگام و استفاده آن در محاسبات ملی برای تعدیل قیمت‌های جاری به ثابت دارد. این شاخص «تورم پیش‌نگر» نیز خوانده می‌شود. طبق گزارش وزارت کار، شاخص قیمت تولید‌کننده در ماه آگوست نسبت به ماه قبل رشدی 7/ 0 درصدی داشت. این در حالی است که پیش‌بینی کارشناسان داوجونز برای رشد ماهانه این شاخص 6/ 0 درصد بود. همچنین خوانش سالانه این شاخص نیز با رشدی 3/ 8 درصدی، رکورد 10 ساله خود را شکست.

این داده‌ها در شرایطی که تورم ناشی از مشکلات مربوط به زنجیره تامین، کمبود کالاهای مصرفی و تولیدی مختلف و افزایش تقاضا در ارتباط با پاندمی کووید-19 در جریان است، افزایش می‌یابد. مقامات فدرال رزرو انتظار دارند که فشارهای تورمی در طول سال کاهش یابد، اما داده‌ها همچنان سرسختانه سیگنال تورمی دارند. ویل کامپرنول، اقتصاددان ارشد FHN Financial در نیویورک می‌گوید: «تنگناهای زنجیره تامین، طولانی‎تر و شدیدتر از آنچه در ابتدای امسال پیش‎بینی می‎شد، ادامه داشته است و کمبود نیروی کار از مهم‌ترین مسائلی است که تولیدکنندگان با آن دست‌وپنجه نرم می‎کنند. این به آن معناست که تورم قیمت مصرف‌کننده باید برای مدتی بالا بماند.»‌

واکاوی گروه‌های مورد بررسی این شاخص اما سیگنال‌های تورمی متفاوتی را برای سرمایه‌گذاران به همراه داشت. در گروه انرژی و خدمات تجاری، قیمت تقاضای نهایی 3/ 0 درصد نسبت به ماه گذشته افزایش یافت که این میزان برای این گروه 2/ 0 درصد کمتر از پیش‌بینی داوجونز بود. با این وجود خوانش سالانه تورم پیش‌نگر برای این گروه، 3/ 6 درصد افزایش داشت که این بالاترین میزان افزایش را از آگوست 2014 ثبت کرد. بخشی از افزایش 7/ 0 درصدی قیمت خدمات تقاضای نهایی به لطف افزایش 5/ 1 درصدی هزینه‌های نهایی خرده‌فروشان و عمده‌فروشان بود. اتفاقی که می‌تواند سیگنالی مهم برای تورم ماه آینده ایالات‌متحده باشد. چرا که محصولات و خدماتی که با این هزینه‌ها تولید شدند، تا هفته‌های آتی با قیمت بالاتر به بازار عرضه خواهند شد.

اگرچه نظرسنجی‌های موسسه مدیریت تامین در این ماه نشان داد که قیمت‌های پرداخت‌شده توسط تولیدکنندگان و ارائه‌دهندگان خدمات در ماه آگوست نسبت به ماه قبل کاهش یافته است، اما روند کلی همچنان افزایشی است.

 کارخانه‌ها و ارائه‌دهندگان خدمات هنوز برای تامین نیروی کار و مواد اولیه تلاش می‌کنند و با تاخیرهای لجستیکی روبه‌رو هستند. همچنین افزایش شدید دستمزد در کنار اشتغال‌زایی ناامیدکننده در ماه آگوست، می‌تواند تورمی با پایداری بیشتر به همراه داشته باشد.

    تورم پیش‌نگر، کلید استارت اونس؟

با این تفاسیر می‌توان منتظر داده‌هایی تورمی برای شاخص قیمت مصرف‌کننده بود که می‌تواند برای بازارهای جهانی سیگنالی برای صعود باشد. طلای جهانی که در یک ماه گذشته در تثبیت قیمت خود بالای کانال هزار و 800 دلاری ناتوان بوده، برای ادامه مسیر نیازمند تلنگری قوی است. تورم ماه آگوست با توجه به داده‌های تورم پیش‌نگر می‌تواند نیروی لازم برای از سرگیری رالی اونس جهانی را فراهم کند.