اختلال در شبکه سولانا

به گزارش کوین دسک، این اتفاق، پس از کاهش شدید منابع در دسترس شبکه آغاز شد. این اختلال سبب شد دسترسی اعتبارسنج‌ها به بلاک‌چین ساعت‌ها قطع شود. این قطعی حداقل تا ظهر دیروز ادامه داشت. منابع نزدیک به سولانا اعلام کرده‌اند مشکل مربوط به لایه اول شبکه است، ولی تاثیرات آن تمام پروژه‌هایی را که بر بستر سولانا کار می‌کنند تحت‌تاثیر قرار داده است. حساب توییتری سولانا در به‌روزرسانی وضعیت شبکه نوشت: جامعه اعتبارسنج‌ها به راه‌اندازی مجدد (Restart) شبکه رای داده‌اند. در حال حاضر در حال آماده‌سازی نسخه جدیدی هستیم که مشکل بلاک چین را رفع می‌کند.

در کانال دیسکورد سولانا هم دستورالعمل راه‌اندازی مجدد بلاک چین به اعتبارسنج‌ها ارسال شده است.  ظاهرا اصلی‌ترین دلیل مصرف منابع، افزایش علاقه سرمایه‌گذاران دانه‌درشت به سولاناست که به‌واسطه رشد چشم‌گیر این شبکه ایجاد شده است. آناتولی یاکوونکو (Anatoly Yakovenko)، بنیان‌گذار سولانا، در توییتی گفت مشکل به‌واسطه معاملات رباتی وابسته به عرضه گریپ پروتکل (Grape Protocol) رخ داده است. طبق داده‌های مساری (Messari)، این دومین بار طی دو هفته گذشته است که شبکه اصلی سولانا با چنین وضعیت بی‌ثباتی روبه‌رو می‌شود. حساب توییتری رسمی سولانا در توییتی عنوان کرد سیل عظیم تراکنش‌ها بیشتر از محدودیت‌های شبکه بود. طبق اعلام سولانا، فعالیت‌های زیاد سبب فورک شدن شبکه و از دسترس خارج شدن چندین نود شد و در حال حاضر نیز توسعه‌دهندگان در حال رفع مشکل هستند. چنین مشکلاتی در شبکه‌های بلاک‌چینی بی‌سابقه نیستند و از سوی دیگر شبکه سولانا در حالت بتا قرار دارد. طبق اعلام منابع آگاه، دسامبر گذشته (آذر ۹۹) هم شبکه با چنین مشکلاتی دست و پنجه نرم کرده بود. مشکل هفته گذشته هم به پرشدن منابع شبکه مرتبط بوده است.

منابع نزدیک به یکی از پروژه‌های دیفایِ محبوب سولانا که تحت‌تاثیر این مشکل قرار گرفته است، در اظهارنظری عنوان کردند: خوب است که همه بدانند سولانا هنوز در مرحله بتا قرار دارد. به توسعه‌دهندگان اصلی و اعتبارسنج‌های سولانا ایمان دارم و می‌دانم به سرعت این مشکل را رفع می‌کنند. ساعاتی پس از بروز مشکل، توسعه‌دهندگان سولانا به‌دنبال حل مشکل در قالب یک پچ بودند. به محض آنکه ۶۶ درصد از اعتبارسنج‌ها (اکثریت شبکه) این پچ را اجرا کنند، فعالیت در سولانا از سر گرفته می‌شود. فعالیت‌ها در بلاک شماره ۹۶,۵۳۸,۴۸۵ متوقف شده است و تا زمان رفع مشکل، کاری از دست کسی برنمی‌آید. در حال حاضر چیزی در حدود ۱۱ میلیارد دلار سرمایه در پلت‌فرم سولانا قرار دارد.  این در حالی است که برخی از منابع با اشاره به فعالیت‌های حساس روی شبکه سولانا، عنوان کردند که برخی پروژه‌ها با لیکوییدشدن و IDO سروکار دارند و مشخص نیست مشکلات اخیر چه تاثیری روی آنها خواهد گذاشت.

در هفته‌های اخیر ارز دیجیتال سولانا نیز بسیار مورد توجه معامله‌گران قرار گرفته است. ارز دیجیتال سولانا از جمله بلاک‌چین‌هایی است که کارآیی بسیاری داشته و برای فعالیت خود از قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز استفاده می‌کند. ارز دیجیتال سولانا به وسیله آناتولی پاکونکو در سال ۲۰۱۷ میلادی راه‌اندازی شد. ایده ایجاد این ارز دیجیتال زمانی به وجود آمد که تابع هش بیت کوین می‌تواند به عنوان یک روش زمان‌سنجی غیرمتمرکز در بلاک‌چین نیز مورد استفاده قرار گیرد؛ به همین خاطر ارز دیجیتال سولانا ایجاد شد.

ارز دیجیتال سولانا برای اینکه بتواند بازدهی بیشتری داشته باشد از الگوریتم اثبات سهام که موانع کمتری دارد، استفاده می‌کند.  در واقع استفاده الگوریتم اثبات سهام در ارز دیجیتال سولانا باعث می‌شود که در هر ثانیه بین ۵۰ تا ۶۵ هزار تراکنش داشته باشد. ارز دیجیتال سولانا نسبت به دو ارز دیجیتال دیگر اتریوم و پولکادات از یک بلاک‌چین منفرد استفاده می‌کند و فعالیت خود را به دیگر زنجیره‌ها نمی‌سپارد.

  عملکرد ارز دیجیتال سولانا چگونه است؟

عملکرد ارز دیجیتال سولانا پیچیده بوده و به جای الگوریتم سازوکار اجماع از الگوریتم اثبات سهام استفاده می‌کند. مکانیزم اثبات سهام شامل تراکنش‌های زمان‌سنجی است که یک بلاک به سولانا اضافه می‌کند؛ البته این نکته را در نظر داشته باشید که هر بلاک سولانا حدود ۴۰۰ میلی ثانیه طول می‌کشد.

زمان‌سنج مورد استفاده در ایجاد بلاک سولانا به منزله یک مرجع برای زمان مورد استفاده قرار می‌گیرد که به این مرجع زمان، تابع هش SHAA۲۵۶ گفته می‌شود.

این تابع هش در اصل همان تابعی است که در سازوکار الگوریتم اجماع اثبات کار بیت کوین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عملکرد شبکه ارز دیجیتال سولانا به گونه‌ای است که از تمامی نودهای آن برای فعالیت استفاده می‌شود. سولانا برخلاف دیگر ارزهای دیجیتال که اساس کار آنها بر الگوریتم اثبات سهام است، برای تبدیل شدن به نود نیازی به حداقل استیک ندارد؛ اما در ارز دیجیتال سولانا میزان پاداش بلاک متناسب با میزان توکنی است که در شبکه وجود دارد.

  ارز دیجیتال سولانا روی کدام کیف پول‌ها ذخیره می‌شود؟

در حال حاضر کیف پول‌های متنوعی برای ذخیره ارز دیجیتال سولانا وجود ندارد و تنها کیف پولی که می‌توان برای ذخیره ارز دیجیتال سولانا استفاده کرد، Trust Wallet است؛ از جمله کیف پول‌های ارز دیجیتال سخت‌افزاری که می‌تواند از سولانا پشتیبانی کند، کیف پول سخت‌افزاری Ledger Nano Sاست؛ البته یک نوع کیف پول تحت وب، به نام SolFlare وجود دارد که به عنوان کیف پول تحت وب می‌تواند یک گزینه برای ذخیره ارز دیجیتال سولانا محسوب شود.