به گزارش «ایسنا» این کشور حاشیه خلیج‌فارس اعلام کرد قصد دارد روابط تجاری و اقتصادی خود را با هند، انگلیس، ترکیه، کره‌جنوبی و سایرین تحکیم کند. ثانی الزیودی، وزیر بازرگانی امارات متحده عربی در مصاحبه آنلاین با رویترز اظهار کرد: ما امیدواریم که دست‌کم پنج مورد از این توافق‌ها در مدت ۶ماه تا یک سال نهایی شود. بنابراین ما درباره یک کار سریع و مذاکرات سریع صحبت می‌کنیم.

امارات متحده عربی به‌صورت دو جانبه پیگیر توافق‌های اقتصادی جامع با هشت کشور در زمینه تجارت، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی و بخش‌هایی مانند گردشگری است. سایر کشورهایی که امارات به دنبال عمیق کردن روابط تجاری با آنهاست شامل اتیوپی، اندونزی، کنیا و رژیم صهیونیستی هستند.

طبق اعلام دولت امارات، مجموع تجارت غیرنفتی سالانه امارات متحده عربی با این هشت کشور حدود ۷۰میلیارد دلار در دوران پیش از شیوع همه‌گیری بوده است. مقامات اماراتی برآورد می‌کنند که به‌طور مثال تجارت با هند می‌تواند از سالانه ۴۰ میلیارد دلار پیش از شیوع کرونا به ۱۰۰ میلیارد دلار ظرف مدت پنج سال توافق اقتصادی افزایش پیدا کند.

تلاش امارات متحده عربی برای تقویت جایگاه خود به‌عنوان یک قطب اقتصادی خاورمیانه پس از آسیب دیدن اقتصاد این کشور از همه‌گیری در سال گذشته و رشد منفی آن صورت می گیرد. الزیودی اظهار کرد: امارات به دنبال تحکیم اقتصاد خود است و بدون نام بردن از عربستان سعودی گفت: به آنچه سایرین در منطقه انجام می‌دهند، توجهی نمی‌کند. با این حال خاطرنشان کرد که رقابت اقتصادی میان کشورها امری طبیعی و سالم است.

تمرکز دوباره به اقتصاد پس از بازنگری این کشور در سیاست خارجی و گام‌هایش برای ترمیم روابط با ترکیه و قطر صورت می‌گیرد. الزیودی گفت: امارات متحده عربی خواهان روابط اقتصادی و تجاری با این کشورها و همچنین ایران است.

بر اساس گزارش رویترز، الزیودی که در آمریکاست، گفت: درباره تعرفه‌های آمریکا برای واردات آلومینیوم و فولاد امارات متحده عربی با همتای آمریکایی خود گفت‌وگو کرده و امیدوار است این موضوع حل شود.