تمایل مصرف آمریکا در سراشیبی

رمزارز سولانا نیز که در ماه گذشته رشد شدیدی را تجربه کرد و توانست سقف تاریخی جدید خود را در ۲۲۰ دلار تشکیل دهد، با بروز مشکل در شبکه آن، روند نزولی آن شروع شد. این اتفاق باعث شد تا سولانا در ۱۰ روز گذشته ۲۵ درصد از ارزش خود را از دست بدهد و تا زمان تهیه‌‌ این گزارش در محدوده‌‌ ۱۶۰ دلاری معامله شود.

  شاخص احساس مصرف‌کننده در کف

شاخص آماری احساسات مصرف‌کنندگان ایالات‌متحده در ماه سپتامبر نسبت به ماه گذشته اندکی افزایش یافت، اما هنوز نزدیک به پایین‌ترین سطح دهه اخیر قرار دارد. این شاخص که تحت یک نظرسنجی توسط متخصصان دانشگاه میشیگان ارائه می‌شود، سلامت کلی اقتصادی را نشان می‌دهد. احساسات مردم نسبت به سلامت مالی فعلی آنها، سلامت اقتصاد در کوتاه‌مدت و چشم‌اندازهای رشد اقتصادی بلندمدت را در نظر می‌گیرد و به عنوان یک شاخص اقتصادی مفید در نظر گرفته می‌شود. این در حالی است که شرایط خرید لوازم خانگی بادوام به دلیل تورم‌ اخیر و اثر پاندمی کووید-۱۹‌ در بدترین شرایط از دهه ۸۰ میلادی قرار دارد. براساس اطلاعات منتشرشده در روز جمعه، شاخص اولیه احساسات مصرف‌کنندگان، از ۳/ ۷۰ در ماه آگوست که کمترین میزان در دهه اخیر بوده است، در ماه سپتامبر به ۷۱ واحد رسید. در حالی که در نظرسنجی بلومبرگ، پیش‌بینی اقتصاددانان رقم ۷۲ واحد برای این شاخص بود. این میزان اکنون نزدیک به پایین‌ترین سطح خود از سال ۲۰۱۲ قرار دارد. در حالی که پاسخ‌دهندگان در اوایل سپتامبر نسبت به چشم‌انداز کوتاه‌مدت اقتصاد و وضعیت مالی خود تا حدودی خوش‌بین بودند، احساسات نسبت به ماه‌های اخیر ضعیف‌تر است. بر اساس این گزارش، چشم‌انداز بلندمدت مصرف‌کنندگان برای اقتصاد به پایین‌ترین سطح در یک دهه گذشته رسیده است. خرید شرایطی اقلام مصرفی، خانه و وسایل نقلیه موتوری نیز در سطح حداقلی در چند دهه اخیر قرار گرفت. در این گزارش به نقل از بلومبرگ مطرح شده است که این کاهش امتیازات در اثر قیمت‌های بالا و تورم چشم‌گیر ایالات‌متحده بوده است.

  کوچک شدن سبد خانوارها

در حالی که مصرف‌کنندگان نسبت به شرایط خرید بسیار بدبین هستند، هنوز هم در حال هزینه هستند. روز پنج‌شنبه طی گزارشی که توسط فدرال رزرو منتشر شد، نشان داد که خرده‌فروشی در ماه آگوست به‌طور غیرمنتظره در بیشتر گروه‌های مصرفی افزایش یافته است. نوع دلتا ویروس کرونا باعث کاهش احساسات مصرف‌کنندگان شده و اقتصاددانان را وادار کرده است تا با کند شدن فعالیت‌های اقتصادی، پیش‌بینی خود را برای رشد سه ماهه سوم میلادی  کاهش دهند. نگرانی از افزایش قیمت‌ها نیز منجر به کاهش اعتماد در ماه‌های اخیر شده است. ریچارد کورتین، مدیر این نظرسنجی می‌گوید: ‌اگرچه هنوز خانواده‌های مسن، فقیرتر و کمتر تحصیل‌کرده بیشتر افت سطح زندگی را لمس می‌کنند، اما در چند ماه گذشته، شکایت از افزایش قیمت در بین خانوارهای جوان‌تر، ثروتمندتر و تحصیل‌کرده افزایش یافته است. ‌

  ترمز سولانا کشیده شد؟

رمزارز سولانا که در یک ماه اخیر در صدر اخبار ارزهای دیجیتال قرار داشت در ۱۰ روز اخیر در پی خبر ایراد در شبکه‌اش نزولی شد. این رمزارز که از اواسط آگوست روند صعودی خود را آغاز کرد و توانست در کمتر از یک ماه از ۵۰ دلار تا ۲۲۰ دلار پیشروی کند و رشدی تقریبا ۴۰۰ درصدی را برای سرمایه‌گذاران خود ثبت کند، در روزهای اخیر قرمزپوش بود. معاملات این رمزارز که در پی مشکلاتی که در شبکه‌ بلوکی آن رخ داده ‌بود، مدت کوتاهی متوقف شده بود، با از سرگیری معاملات به مدت چند روز فشار عرضه بر تقاضای آن غلبه داشت که این موجب افتی ۲۵ درصدی برای آن شد. این بدترین عملکرد در میان تمام ارزهای دیجیتال‌ در هفت روز گذشته بوده است. هم اکنون این ارز دیجیتال در کانال ۱۶۰ دلاری در حال معامله است. طرفداران سولانا که به علت کارمزد پایین، این شبکه را به عنوان رقیب اتریوم یاد می‌کنند، با این قطعی شبکه ضربه سنگینی به اعتماد آنها وارد شد. اما برخی از تحلیل‌گران فنی معتقدند که روند این رمزارز در حال آماده‌سازی برای شروع صعودی مجدد به هدف ۲۵۰ دلاری است.