تغییر جریان جذب سرمایه در آمریکا

در قاره سبز نیز با افزایش واکسیناسیون و حرکت اقتصاد به سمت عادی‌سازی، بنگاه‌های اقتصادی در تلاش برای بازگشت به شرایط قبل کرونا هستند. از همین سو موجی جدید برای تقاضای نیروی کار در انگلستان در حال شکل‌گیری است. این افزایش تقریبا ناگهانی در تقاضا در کنار تغییر انتظارات نیروی کار در زمان محدودیت‌های کرونایی باعث شد مشاغل و بنگاه‌های انگلیس با مشکلات استخدام روبه‌رو شوند. اداره آمار ملی انگلیس ۴۱ درصد بنگاه‌های با ۱۰ پرسنل یا بیشتر در دو هفته‌‌ منتهی به ۵ سپتامبر با چالش‌های جدی استخدامی روبه‌رو شدند.

  اقبال خارجی‌ها به اوراق ایالات متحده

داده‌های وزارت خزانه‌داری ایالات متحده که در روز پنج‌شنبه منتشر شد، نشان داد که دارایی‌های خارجی خزانه‌داری در ماه جولای برای چهارمین ماه متوالی افزایش یافت و به بالاترین حد خود رسید. بر اساس گزارش رویترز، صاحبان عمده خارجی خزانه‌داری ۵۴/ ۷ تریلیون دلار اوراق نگهداری یا خرید کردند که این بالاترین رکورد ثبت شده تاکنون است. در ماه ژوئن، دارایی‌های خارجی خزانه‌داری ۵۰/ ۷ تریلیون دلار بود. گنادی گلدبرگ، استراتژیست ارشد نرخ‌گذاری ایالات متحده، در TD Securities در نیویورک می‌گوید: ‌یکی از عوامل محرک اقتصادی، نرخ بهره پایین در سراسر جهان است. این یکی از دلایلی است که سرمایه‌گذاران را به سرمایه‌گذاری در اوراق خزانه‌داری ایالات متحده را جذب کرد.‌ اگرچه بازده خزانه‌داری ایالات‌متحده پایین است، اما در مقایسه با اوراق قرضه دولتی در بسیاری از کشورهای مهم دیگر، جذابیت آن‌ برای سرمایه‌گذاران خارجی زیاد است. گلدبرگ گفت: ‌اگر نگاهی به گذشته بیندازیم، در ماه جولای شاهد کاهش قابل توجهی در نرخ بهره بودیم و داده‌ها نشان می‌دهد که حداقل تا حدی ناشی از خرید سرمایه‌گذاران خارجی بوده است.‌ بازده معیارهای ۱۰ ساله خزانه‌داری ایالات متحده از جولای با بازده ۴۶۸/ ۱ درصد آغاز شد و در پایان همان ماه حدود ۲۴ واحد پایه کاهش یافت و به ۲۲۵/ ۱ درصد رسید.

به طور کلی، خالص خرید خارجی اوراق بهادار بلندمدت و کوتاه‌مدت ایالات متحده، از جمله جریان‌های بانکی، ورودی خالص ۱۲۶ میلیارد دلاری را در ماه جولای نشان می‌دهد. در حالی که جریان خالص تجدید ارزیابی شده، ۳۲ میلیارد دلار در ماه ژوئن بود. بر اساس آمارهای مبادلاتی، خارجی‌ها در ماه جولای که دومین ماه متوالی ورود سرمایه بود، ۲/ ۱۰ میلیارد دلار از اوراق خزانه‌داری آمریکا را خریداری کردند. در حالی که وزارت خزانه‌داری آمریکا در ماه مه، بزرگ‌ترین خروجی سرمایه را از آوریل ۲۰۲۰ تجربه کردند. این تغییر جریان سرمایه در دو ماه اخیر می‌تواند نشانی از امیدواری سرمایه‌گذاران به بهبود سریع‌تر اقتصاد آمریکا داشته باشد و همچنین سیگنالی مهم برای سران فدرال باشد تا برنامه خود را برای تعدیل برنامه‌های حمایتی زودتر اجرا کنند. آمارهای رسمی روز پنج‌شنبه نشان می‌دهند که بنگاه‌های انگلیسی با افزایش شدید مشکلات استخدام در چند هفته اخیر مواجه شده‌اند. اداره آمار ملی انگلستان (ONS) اعلام کرد که ۴۱ درصد از شرکت‌هایی که دارای ۱۰ نفر یا بیشتر پرسنل هستند، در دو هفته منتهی به ۵ سپتامبر چالش‌های بیشتری نسبت به استخدام گزارش کرده‌اند، در حالی که در اوایل ماه آگوست این میزان ۳۲ درصد بود. کمبود نیروی کار بیشتر در خدمات هتلی و پس از آن خدمات حوزه آب، مراقبت‌های بهداشتی و ساختمان‌سازی گسترده است. این مشکل از قانون مهاجرتی بریتانیا نشات می‌گیرد که براساس آن کارگران اتحادیه اروپا که قبلا در بریتانیا زندگی نمی‌کردند مجبور به تهیه‌ ویزای کار می‌شدند؛ چیزی که می‌تواند زمان‌بر و هزینه‌بر باشد.