دو نگاه به بحران اورگرند

  بحران لمن‌برادرز تکرار نمی‌شود؟

به نظر برخی تحلیل‌گران، مشکلات ناشی از بدهی‌های شرکت اورگرند، غول توسعه املاک و مستغلات چینی، منجر به بحرانی مثل بحران سال ۲۰۰۸ که از شرکت سرمایه‌گذاری لمن‌برادرز آغاز شده بود، نیست. فروپاشی لمن‌برادرز در سال ۲۰۰۸ منجر به سقوط مشتقات مالی و تبادل نکول اعتبار شد و باعث شد بازار به سلامت دیگر بانک‌ها شک کند.

سهام اورگرند در هنگ‌کنگ از ژانویه ۲۰۲۰ تقریبا ۹۰ درصد سقوط کرد. این سهام در پنج روز معاملاتی گذشته بیش از ۲۰ درصد از دست داده است و سرمایه‌گذاران به دنبال این هستند که آیا غول املاک در روزهای آینده قادر به پرداخت میلیون‌ها دلار سود اوراق قرضه هست یا خیر؟ این نگرانی‌ها باعث افت بازارهای جهانی سهام در اوایل و اواسط این هفته شد. با این حال، وقتی صحبت از مقیاس تاثیر احتمالی بر بازارهای مالی بین‌المللی می‌شود، تحلیل‌گران به تفاوت عمده‌ای بین بحران اورگرند و فروپاشی لمن‌برادرز اشاره می‌کنند: اورگرند زمین دارد، در حالی که لمن دارایی‌های مالی را در اختیار داشت. از آنجا‌ که دولت چین عرضه زمین را در این کشور در اختیار دارد، ارزش زمین به طور واضح، پایدارتر و شفاف‌تر از ابزارهای مالی است. از همین‌رو دولت انگیزه قوی برای تثبیت قیمت زمین دارد. راب کارنل، سرپرست تحقیقات منطقه‌ای آسیا و اقیانوسیه در  ING در مصاحبه با CNBC بیان کرد که درست است که شرکت اورگرند اکنون با مشکل جریان نقدینگی روبه‌روست، اما صحبت از ریسک‌های سیستماتیک کمی دور از انصاف است. او انتظار دارد که اگر اورگرند بتواند جریان نقدینگی به دارایی‌های فیزیکی خود را وارد کند، می‌تواند پروژه‌های توسعه‌ای خود را به اتمام برساند، آنها را بفروشد و پرداخت بدهی خود را آغاز کند. در بدترین حالت نیز دولت محلی می‌تواند مثل سال ۲۰۱۴، زمین‌ها را خریداری کند.

تفاوت مهم دیگر درباره اورگرند، کنترل بیشتر دولت و مشارکت در صنعت املاک چین است. تحلیلگران یک شرکت تحقیقاتی در گزارش روز دوشنبه گفتند: ‌ ورشکستگی تجاری یک انتخاب دولتی است. بانک‌های چینی و بسیاری از موسسات دیگر در درجه اول سلاح‌های دولتی هستند. حتی منابع مالی غیردولتی نیز تا حدی قابل‌کنترل هستند که این در خارج از چین به ندرت دیده‌ می‌شود. ‌

  تکرار بحران ۲۰۰۸؟

از طرفی برخی تحلیل‌گران معتقدند که بحران در دومین غول مستغلات چین که در رتبه‌بندی سایت فورچون، جایگاه ۱۲۲ را در میان شرکت‌های سراسر جهان دارد، می‌تواند بحرانی فراگیر شود. در صورتی که مدیران این شرکت فکری برای پرداخت سود سررسیدهای اوراق قرضه خود پیدا نکنند و دولت نیز با وجود فشار رسانه‌ها، کمکی برای حل مشکل جریان نقدینگی این شرکت نکند، باید منتظر بروز کمبود تقاضا در برخی بازارها بود. در صورتی که این مشکل به طریقی برطرف نشود، تقاضای کامودیتی‌ها توسط این شرکت که بخش قابل‌توجهی از تقاضای آن را در چین تشکیل می‌دهد، کاهش خواهد یافت. این می‌تواند بازار کامودیتی‌ها را در سطح جهانی تحت تاثیر قرار دهد. همچنین ایجاد رکود در بازارها می‌تواند منجر به افت تولید داخلی و کاهش مصرف انرژی توسط چین شود. این اتفاق می‌تواند بر مصرف نفت توسط چین و قیمت‌های جهانی آن اثری نزولی داشته باشد.

  تعدیل اثر روانی اورگرند در بازارها

در پی تعدیل آثار روانی اخبار یکی، دو هفته اخیر اورگرند، برخی از بازارهای جهانی روندی نسبتا با‌ثبات پیدا کردند. بازار سهام جهانی دوباره سبز شد. بازار سهام ایالات متحده که طی پاندمی کرونا توانسته بود اوج تاریخی خود را جابه‌جا کند، در پی این اخبار ریزشی شد، اما در روز گذشته توانست با تعدیل انتظارات دوباره وارد فاز صعودی شود. بازار سهام اروپا نیز اکثرا صعودی بودند. اما بازار سهام در چین و بیشتر کشورهای شرق آسیا روز گذشته با افت ارزش روبه‌رو شدند. از طرفی کامودیتی‌‌ها نیز با کم‌توجهی به اخبار چین، در روز چهارشنبه اکثرا صعودی بودند. طلای جهانی در ابتدای روز توانست با رشدی اندک به مرز کانال هزار و ۷۸۰ دلار برسد اما نتوانست این روند را ادامه دهد و تا بعد‌از‌ظهر روز گذشته در محدوده‌‌ هزار و ۷۷۴ دلار معامله شد.