به گزارش ارز دیجیتال، مطمئنا‌ همه می‌دانند که چطور دلار یا یوروی خود را خرج کنند، اما کمتر کسی می‌داند پولی که مردم در جیب خود از آن نگهداری می‌کنند بر مبنای چه سیستمی اداره می‌شود. یک مثال ساده برای این موضوع، نظرسنجی‌ای است که در سال ۲۰۱۴ در انگلستان انجام شد و مشخص کرد که تنها ۱۰ درصد از اعضای پارلمان بریتانیا، کسانی که برای قانون‌گذاری واجد شرایط شناخته شده‌اند، می‌دانند که بیشتر حجم پول‌های این کشور هنگام اعطای وام و اعتبار توسط بانک‌های تجاری عرضه می‌شود. این نظرسنجی نشان داد ۷۱ درصد از اعضای پارلمان بریتانیا تصور می‌کردند که تنها دولت یا بانک مرکزی اجازه چاپ پول‌های جدید را دارد.

این موضوع نشان می‌دهد که درک‌کردن ارزهای دیجیتال در مقایسه با سیستم پولی ارزهای فیات، حداقل در سطح اقتصادی، آن‌قدرها هم که به نظر می‌رسد سخت نیست. به‌گفته بسیاری از کارشناسان، ارزهای فیات و ارزهای دیجیتال را باید با روشی دیگر مقایسه کرد. ارزش بنیادی ارزهای فیات در مقایسه با بیت‌کوین و دیگر ارزهای دیجیتال بیشتر نیست و در واقع ارزش هر دوی آنها به‌طور یکسان به میزان تقاضا و اعتماد مصرف‌کنندگان بستگی دارد.

  اشکال مختلف پیچیدگی

بدون شک شما هم درگیر بحث‌های مربوط به پیچیدگی بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال شده‌اید. حتی چهره‌های ظاهرا‌ دلسوزی مانند مارک کوبان و جان مک‌آفی هم که در سال‌های اخیر به این حوزه وارد شده‌اند، گفته‌اند که پیچیدگی بیش از حد ارزهای دیجیتال می‌تواند از پذیرش گسترده آنها جلوگیری کند.

با این حال بیشتر طرفداران این نظریه دو موضوع متفاوت درباره بیت‌کوین و دیگر ارزهای دیجیتال را با یکدیگر اشتباه گرفته‌اند. آنها به پیچیدگی‌های فنی مانند روش‌های رمزنگاری و ساختار بلاک‌چین ارزهای دیجیتال نگاه می‌کنند و به این نتیجه می‌رسند که این پیچیدگی اقتصاد کلان ارزهای دیجیتال را هم در بر می‌گیرد.

هانا هالابوردا، دانشیار حوزه فناوری، عملیات و آمار در مدرسه کسب‌وکار دانشگاه نیویورک گفته است: پیچیدگی ارزهای دیجیتال و ارزهای فیات با یکدیگر متفاوت است. استفاده از پول نقد، حداقل به شکل امروزی آن، آسان است، چراکه می‌توانید دارایی خود و چیزی را که خرج می‌کنید ببینید.

او افزود: در مقابل، ارزهای دیجیتال عمدتا سیاست پولی شفافی دارند و صدور واحدهای جدید [به‌صورت مستقیم انجام می‌شود]. با این حال استفاده از آنها کار پیچیده‌ای است. باید رمز کیف پول خود را به خاطر بسپارید، اگر آدرس گیرنده را اشتباه وارد کنید ممکن است پول خود را از دست بدهید و کسی وجود ندارد که برای رفع این مشکل بتوانید با او تماس بگیرید.

درک سیستم پولی بیت‌کوین کار بسیار ساده‌ای است. با استخراج هر بلاک جدید مقداری بیت‌کوین صادر می‌شود. پاداش بلاک هر چهار سال یک‌بار در دوره‌های هاوینگ کاهش می‌یابد تا در نهایت ۲۱ میلیون واحدی که به عنوان عرضه کل بیت‌کوین در نظر گرفته شده است، استخراج شود. از طرف‌ دیگر، سیستم پولی آمریکا و دیگر کشورهای جهان نه‌تنها پیوسته تغییر می‌کند، بلکه از لایه‌های پیچیده مختلفی هم تشکیل شده است.

علاوه بر این، بسیاری از فعالان این حوزه معتقدند که پیچیدگی ظاهری تجربه و رابط کاربری پلت‌فرم‌های ارز دیجیتال در طول زمان کمتر خواهد شد.

لو کرنر از سهامداران شرکت بلاک‌چین کوین وستورز و تحلیل‌گر ارشد ارزهای دیجیتال در کوانتوم اکونومیکس  گفته است: همان‌طور که تکامل فناوری باعث شد استفاده از اینترنت به‌قدری آسان شود که همه به‌راحتی از آن استفاده کنند، فناوری ارز دیجیتال هم در حال تکامل است و در مسیر پذیرش به عنوان جریان غالب قرار دارد.

کرنر می‌گوید بازبودن و تغییرناپذیری فناوری بلاک‌چین باعث شفافیت فوق‌العاده ارزهای دیجیتال شده است، تا جایی که دقیقا می‌دانیم تا به حال چه تعداد بیت‌کوین استخراج شده است. کرنر افزود: هیچ‌کس هم نمی‌داند همین دیروز چند اسکناس چاپ شده است!

فیلیپ گرادول‌، کارشناس اقتصادی ارشد چینالیسیس‌، با نظر کرنر موافقت کرده و گفته است: این یک اشتباه رایج است که تصور می‌کنند ارزهای دیجیتال شفافیت ندارند. در واقع [تمامی اطلاعات] روی دفتر کل عمومی بلاک‌چین ثبت می‌شوند و این یکی از شفاف‌ترین شیوه‌های انتقال ارزش است. در وهله اول، این شفافیت ارزهای دیجیتال است که باعث شده شرکت‌های تحقیقاتی‌ای مانند چینالیسیس وجود داشته باشند. باید به این نکته هم توجه داشت که اگر درک چیزی حداقل از نظر فنی سخت باشد، به این معنی نیست که مردم نمی‌توانند یا نمی‌خواهند از آن استفاده کنند. جان پائول کانینگ‌، کارشناس اقتصادی، گفته است: درک سیستم پولی سنتی بسیار دشوار است. بیشتر مردم هیچ تصوری در رابطه با شیوه کار [این سیستم] ندارند. اما برای راندن یک خودرو نیازی نیست بدانید که چگونه کار می‌کند و همین موضوع درباره دلار، ین و پوند هم صدق می‌کند.

  ارزش بنیادی؟

انتقاد دیگری که از ارزهای دیجیتال می‌شود، نداشتن ارزش بنیادی (فاندامنتال) است. شاید درست باشد، اما تقریبا‌ همین موضوع درباره ارزهای فیات هم صدق می‌کند.  هانا هالابوردا گفته است: ارزهای فیات به‌خودی‌خود هیچ ارزش بنیادی یا فاندامنتالی ندارند. آنها [در واقع] با سیاست‌های دولت صادرکننده‌شان پشتیبانی می‌شوند و این یک استراتژی موثر بر بسیاری از ارزهای فیات بوده است. هالابوردا می‌گوید ارزهای فیات به عنوان دارایی‌های با ارزش بنیادی در نظر گرفته می‌شوند، چراکه تنها با استفاده از آنها می‌توان مالیات پرداخت کرد و بنابراین همیشه، یا حداقل در دوره‌های پرداخت مالیات، تقاضا برای آنها وجود خواهد داشت. دانشیار دانشگاه نیویورک افزود: جدا از این موضوع، ارزهای فیات فقط به این خاطر دارای ارزش هستند که عده‌ای تصور می‌کنند دیگران در آینده‌ای نزدیک برای [این ارزها] ارزش قائل خواهند بود. هالابوردا بیت‌کوین را «نسل جدید ارزهای فیات» خوانده، اما همچنان با کسانی که می‌گویند این ارز دیجیتال ارزش ذاتی ندارد مخالف است.