به گزارش روابط عمومی صندوق بازنشستگی کشوری، محمد اسکندری در نخستین نشست خود با مدیران و اعضای کانون‌های بازنشستگی استان تهران و ۳۰ استان دیگر که به‌صورت حضوری و وبیناری برگزار شد، گفت: در برخی مواردی که عزیزان مطالبه ویژه‌ای دارند ما در حد مقدور با جدیت و فوریت آن را پیگیری و اجرایی می‌کنیم. به‌عنوان مثال «کارت حقوقی عکس‌دار» برای بازنشستگان کاملا اختیاری است و اگر فردی علاقه به دریافت کارت جدید ندارد، نیازی به آن نخواهد داشت. او با قدردانی از تلاش‌ها و خدمات مدیرعامل پیشین صندوق بازنشستگی کشوری تصریح کرد: کارهای خوبی نیز در دوره قبل انجام شده و رویکرد و نگاه ما نیز بهبود بیشتر شرایط کنونی به شکلی است که مزیت‌های جدیدی برای بازنشستگان فعلی و آینده این صندوق ایجاد شود. اسکندری تاکید کرد: در هر شرایطی باید به «آیندگان» توجه کنیم و این مهم را در تصمیم گیری و اقدام در شرایط کنونی مدنظر قرار دهیم کما اینکه بسیاری از معضلات کشور چون کمبود آب و برق یا شرایط زیست‌محیطی محصول‌عدم توجه گذشتگان به آینده بوده است.

 پیگیری دائمی شدن همسان‌سازی با کمک مجلس و دولت

اسکندری به مهم‌ترین دغدغه بازنشستگان و مدیران کانون‌های بازنشستگی سراسر کشور یعنی «لایحه دائمی شدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری» اشاره کرد و گفت: توجه اصولی به این درخواست بازنشستگان ضروری است. متاسفانه در دوره‌ای و درحالی‌که درآمدهای پیش‌بینی‌شده در بودجه محقق نشد و دولت نیز برخلاف مصوبات مجلس، با اقداماتی مانع تحقق درآمدهای بودجه ۱۴۰۰ شد، بار مالی زیادی نیز به بودجه تحمیل شد و این در حالی بود که این مهم بیش از هفت و نیم سال معطل مانده بود و اگر این اقدام از همان ابتدای دولت انجام شده بود و در کنار آن به منابع پرداخت این مهم توجه شده بود، این رویکرد به تشدید کسری بودجه و به دنبال آن تورم موجود منجر نمی‌شد که اثر متناسب‌سازی را با کوچک کردن سفره بازنشستگان از بین ببرد.

سرپرست صندوق بازنشستگی کشوری تصریح کرد: اتفاقات خوبی برای افزایش حقوق بازنشستگان در سال‌های اخیر افتاده و حقوق‌های کمتر از یک‌ونیم میلیون تومان افزایش قابل بهتری یافته است؛ اما شرایط تورمی در کشور که به‌دلیل تصمیم‌های سریع و بعضا سیاسی اتفاق افتاد، این افزایش‌ها را در عمل بی‌اثر کرد.

او پیگیری مطالبات صندوق بازنشستگی و بازنشستگان را در بودجه ۱۴۰۱ و برنامه هفتم توسعه ضروری خواند و بیان کرد: تلاش می‌کنیم تا در این رایزنی‌ها به دنبال افزایش درآمدها و ثروت صندوق و وصول مطالبات و همچنین تعیین سازوکارهایی برای بهبود شرایط بازنشستگان و معیشت آنها به‌صورت عملی باشیم.

او با بیان اینکه «برخی از طرح‌های اجراشده، مورد استفاده بخشی از جامعه بازنشستگان و وظیفه‌بگیران زیرپوشش صندوق قرار دارد، به‌ویژه اینکه این طرح‌ها اختیاری است» اظهار کرد: روش ما در این‌گونه موارد بهبود امور و ارتقا، تنوع و توسعه کار است، اما اگر طرحی مورد استفاده عده‌ای از عزیزان بازنشسته قرار گرفته است و از آن رضایت نسبی وجود دارد، حذف یا لغو آن خوشایند و مطلوب نخواهد بود. اسکندری خلأ قانونی برای تعیین تکلیف مجمع عالی بازنشستگان و کانون‌های بازنشستگی را قابل پیگیری دانست و گفت: من موافق هر نوع طرح و کار قانونی و ساختارمند هستم که به نظرم تشکیل مجمع عالی کانون‌های بازنشستگی برای ایجاد یک صدای واحد و تسهیل پیگیری و وصول مطالبات بازنشستگان عزیز از جمله روش‌های قانونمند است که می‌توان آن را احیا کرد و من در این زمینه با مراجع ذی‌ربط پیگیری لازم را انجام خواهم داد. او با تاکید بر اینکه با افزایش قابلیت‌های ارائه خدمات الکترونیکی، باید مراجعه حضوری بازنشستگان تحت پوشش به مراکز تابعه و مدیریت‌های استانی به حداقل ممکن برسد، گفت: تاکید من بر کاهش مراجعات حضوری به مراکز صندوق در سراسر کشور است که در برخی مسائل این کار اتفاق افتاده و در مواردی که نیاز به مراجعه باشد و بازنشستگان ارجمند انتقادی بر آن دارند ‌سازوکار لازم برای به حداقل رساندن مراجعات در اولویت خواهد بود. سرپرست صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه باید شاخص گلایه‌مندی بازنشستگان را سنجش و آن را کاهش دهیم، افزود: اگر این شاخص کاهش یابد و رضایت ذی‌نفعان افزایش یابد، به معنی اثرگذاری عملکرد صندوق و موفقیت در اجرای تصمیم‌ها است؛ در غیر این صورت، فقط شعار داده و حرف زده‌ایم. اسکندری حوزه خدمات اجتماعی، فرهنگی و رفاهی را در کنار حوزه اقتصادی دو بال صندوق بازنشستگی کشوری عنوان کرد و گفت: تصیم‌های ما باید بلندمدت باشد. باید به دنبال افزایش ثروت صندوق باشیم؛ چه از طریق دریافت بودجه و وصول مطالبات از دولت و دستگاه‌ها و چه از طریق اجرای پروژه‌های سودآور در حوزه اقتصادی. آنچه در این میان مهم است کارآمدی و بهره‌وری و استفاده از مدیران کاربلدی است که به دنبال ثروت‌آفرینی برای صندوق و بازنشستگان باشند. او با اشاره به دو مساله «بیمه تکمیلی بازنشستگان» و «پرداخت به موقع حقوق» گفت: این دو موضوع اولویت کاری صندوق است و تلاش خواهد شد راه‌حلی برای رفع دغدغه عزیزان بازنشسته فراهم شود. اسکندری استفاده از ظرفیت‌های بازنشستگان و کانون‌ها برای صندوق بازنشستگی را یک مزیت عنوان و بیان کرد: مدلی برای ارتباط نزدیک و مستقیم با بازنشستگان عزیز طراحی خواهیم کرد تا از مشورت و راهنمایی کارشناسی آنها در بهبود فرآیندها و حل مشکلات استفاده کنیم.