به گزارش ارز دیجیتال، اگر اخبار مربوط به ارزهای دیجیتال را دنبال می‌کنید، حتما‌ با خبرهایی مثل سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ یا اشخاص معروف روی بیت‌کوین و افزایش قیمت بیت‌کوین در پی این اتفاق مواجه شده‌اید؛ یا بالعکس، شنیده‌اید که قیمت بیت‌کوین در پی فروشی که این اشخاص یا شرکت‌ها انجام داده‌اند، افت شدیدی را تجربه کرده است.  این افراد و شرکت‌هایی که حجم زیادی از بیت‌کوین را در اختیار دارند و با اقدامات خود بر قیمت این ارز دیجیتال تاثیر می‌گذارند، نهنگ‌‌های بیت‌کوین هستند.

  نهنگ بیت‌کوین یعنی چه؟

در سطح تئوری، دارایی‌های دیجیتال در حال کمک به ایجاد شرایط برابر برای همه افراد هستند؛ اما آنچه در واقعیت رخ می‌دهد و نمی‌توان آن را انکار کرد، این است که حتی در شبکه‌های توزیع‌شده‌ای مانند بیت‌کوین هم، برخی افراد و نهادها از قدرت نفوذ و تاثیرگذاری بیشتری نسبت به دیگران برخوردارند. این‌ افراد و نهادهای پرنفوذ، همان نهنگ‌ها هستند.  نهنگ‌‌های بیت‌کوین، افراد یا نهادهایی هستند که بیت‌کوین‌های کافی برای تحت‌تاثیر قراردادن یا حتی دستکاری قیمت بیت‌کوین را در اختیار دارند. هرچه نوسانات و تغییرات قیمت ناشی از رفتارهای یک نهنگ در بازار بیشتر باشد، نشان‌دهنده این است که نهنگ پر‌قدرت‌تر و با نفوذتر است.  بر اساس داده‌های وب‌سایت بیت اینفوچارتس، ۶ درصد از کل بیت‌کوین‌های در گردش با ارزشی معادل تقریبا‌ ۵۰ میلیارد دلار، در ۱۰ کیف پول بزرگ بیت‌کوین قرار دارد و تحت مدیریت صاحبان آنهاست. این در حالی است که ۱۰۰ کیف پول برتر بیت‌کوین، تقریبا‌ ۱۵ درصد از کل بیت‌کوین‌ها (معادل ۱۲۴ میلیارد دلار) را در اختیار دارند.  برای درک کامل چگونگی و علل تغییرات قیمت بیت‌کوین، مهم است بدانید که این نهنگ‌ها در دنیای امروز ما چه کسانی هستند و چگونه کار می‌کنند.

  نهنگ‌ بیت‌کوین کیست؟

ماهیت آدرس‌های بیت‌کوین و طراحی خاص آن، می‌تواند تا حد زیادی هویت و مشخصات کاربران شبکه بیت‌کوین را ناشناس نگه‌ دارد. بنابراین، مهندسی معکوس و یافتن هویت کیف پول‌های تاثیرگذار بیت‌کوین، کار چندان آسانی نیست.  با این حال، این کار چندان هم غیرممکن نیست. به همین دلیل و بر اساس تحقیقات بسیاری که منابع مختلف درباره هویت و فعالیت نهنگ‌ها انجام داده‌اند، نهنگ‌‌های بیت‌کوین را می‌توان به چهار گروه کلی تقسیم کرد:

  صرافی‌ها

صرافی‌های ارز دیجیتال در طی چندین سال فعالیت خود در این حوزه، به طور مداوم ذخیره بیت‌کوین خود را افزایش داده‌اند و همین امر، آنها را به یکی از بزرگ‌ترین صاحبان متمرکز بیت‌کوین تبدیل کرده است. آنها این کار را برای افزایش نقدینگی خود و افزایش تعداد معاملات انجام می‌دهند.  تجزیه‌وتحلیل سایت توکن آنالیست در سال ۲۰۱۹ نشان داد که حدود ۷/ ۶ درصد از بیت‌کوین‌های در گردش روی کیف پول‌های متعلق به صرافی‌ها نگهداری می‌شود. به عنوان مدرکی برای درستی این تخمین، باید گفت که چهار کیف پول از شش کیف پول بزرگ بیت‌کوین متعلق به صرافی‌های بیتفینکس (Bitfinex)، بایننس (Binance) و اوکی اکسچنج (OKEx) است.

  موسسات

موسساتی که به عنوان نهنگ‌های بازار بیت‌کوین شناخته شده‌اند، یا شرکت‌های انتفاعی و سودمحور هستند یا به عنوان صندوق‌های مدیریت سرمایه و به نمایندگی از سرمایه‌گذاران معتبر فعالیت می‌کنند.  یکی از بزرگ‌ترین دارندگان بیت‌کوین، شرکت مدیریت دارایی‌های دیجیتال ‌گری اسکیل، از زیرمجموعه‌های شرکت دیجیتال کارنسی گروپ (DCG) است. این شرکت کنترل ۲۹ میلیارد دلار بیت‌کوین را در اختیار دارد. این مبلغ معادل بیش از ۳ درصد از ارزش فعلی بازار است.  در حال حاضر، صندوق‌ گری اسکیل بیت‌کوین تراست (Grayscale Bitcoin Trust) با ۶۵۴٬۶۰۰ بیت‌کوین، بزرگ‌ترین صندوق بیت‌کوین در جهان است.

  اشخاص

بسیاری از ثروتمندان مشهوری که از راه سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین پولدار شده‌اند، همان کسانی هستند که بیت‌کوین را در شروع راه‌اندازی شناختند و مبلغی را در آن سرمایه‌گذاری کردند؛ همان زمانی که ارزش بیت‌کوین بسیار کمتر از ارزش فعلی آن بود و تعداد کمی از مردم دنیا نام آن را شنیده بودند.

گفته می‌شود که کامرون و تایلر وینکلواس، بنیان‌گذاران صرافی ارز دیجیتال جمینای، در سال ۲۰۱۳، معادل ۱۱ میلیون دلار در بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کرده‌اند. بیت‌کوین در آن زمان با قیمت ۱۴۱ دلار معامله می‌شد. با یک حساب و کتاب ساده متوجه می‌شویم که آنها با این مبلغ، حدود ۷۸هزار بیت‌کوین خریداری کرده بودند. امروز این ۷۸ هزار بیت‌کوین معادل ۵/ ۳ میلیارد دلار ارزش دارد.

تیم دریپر‌، سرمایه‌گذار خطرپذیر آمریکایی، ۲۹٬۶۵۶ بیت‌کوین را زمانی که قیمت هر بیت‌کوین معادل ۶۳۲ دلار بود، در حراجی که FBI از بیت‌کوین‌های توقیف‌شده سیلک‌رود به راه انداخته بود، خریداری کرد. اکنون ثروت او بیش از یک میلیارد دلار است.

بری سیلبرت‌، بنیان‌گذار و مدیرعامل دیجیتال کارنسی گروپ‌ در همان حراج شرکت کرد و ۴۸ هزار بیت‌کوین را که ارزش امروز آن معادل ۲ میلیارد دلار است، خریداری کرد.

  ساتوشی ناکاموتو

ساتوشی ناکاموتو، خالق ناشناس بیت‌کوین، شایسته آن است که در این مقاله، یک بخش مجزا و جدا از دیگر اشخاص و موسسات را به او اختصاص دهیم. سرجیو دمیان لرنر‌، محقق برجسته ارزهای دیجیتال، تخمین زده است که ناکاموتو احتمالا بین ژانویه و ژوئیه ۲۰۰۹ بیش از یک میلیون بیت‌کوین را استخراج کرده است.

اگرچه در حال حاضر هیچ کیف پولی که یک میلیون بیت‌کوین داشته باشد وجود ندارد، اما طبق نتایج تحقیقات لرنر می‌توانیم بفهمیم که حداقل ۸/ ۱ میلیون بیت‌کوین، در همان روز‌های ابتدایی راه‌اندازی شبکه تولید شده و ۶۳ درصد از این مقدار هرگز خرج نشده است. اگر واقعا ناکاموتو صاحب تمام این بیت‌کوین‌ها باشد، پس ثروت فعلی او بیش از ۴۰ میلیارد دلار خواهد بود.

با این حال، همه نهنگ‌ها شناخته‌شده نیستند و بیشترشان مانند ساتوشی ناشناس هستند. آنچه درباره آنها می‌دانیم این است که ۶۴ آدرس از ۱۰۰ آدرس برتر، هنوز هیچ بیت‌کوینی را برداشت نکرده یا انتقال نداده‌اند. یکی از آنها کیف پول سرد بایننس با ۲۸۸٬۱۲۶ بیت‌کوین (معادل ۱۳ میلیارد دلار) است.

  وقتی نهنگ‌‌های بیت‌کوین سروصدا می‌کنند!

حال می‌خواهیم این موضوع را بررسی کنیم که وقتی یک نهنگ معامله می‌کند، چه اتفاقی می‌افتد.

گفتیم که حجم زیادی از بیت‌کوین در اختیار نهنگ‌ها قرار دارد و همین امر، به آنها قدرتی برای تاثیرگذاری بر بازار می‌دهد. سفارش‌های خرید یا فروش بزرگی که از سوی هر یک از این نهنگ‌ها ثبت می‌شود، می‌تواند اثرات موجی شدیدی را در بازار ایجاد کند.

شرکت‌ها هم همیشه هنگام خرید‌های بزرگ مراقب هستند که باعث افزایش قیمت در بازار نشوند؛ چرا که خودشان همچنان قصد خرید دارند و سفارش‌های بزرگی که ثبت می‌کنند باعث بالارفتن قیمت و ضرر خودشان خواهد شد.

به عنوان مثال، مایکرواستراتژی را در نظر بگیرید؛ شرکتی که ۱۰۵ هزار بیت‌کوین (معادل ۷/ ۴ میلیارد دلار) در اختیار دارد. به‌گفته مایکل سیلور، مدیرعامل این شرکت، مایکرواستراتژی از «استراتژی خرید کلان» استفاده کرده و از این طریق نزدیک به ۲۰‌هزار بیت‌کوین، اما به‌‌شکل تقسیم‌شده در هزاران معامله کوچک‌تر خریداری کرده است.  به‌گفته سیلور، برای انجام یک خرید، این شرکت «۷۴ ساعت مداوم معامله کرده و تعداد ۸۸,۶۱۷ معامله انجام داده است». با استفاده از این استراتژی، این شرکت در طول این ۷۴ ساعت آماده بود تا به‌محض کاهش یک تا ۲ درصدی قیمت بیت‌کوین، بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون دلار از دارایی را در عرض چند ثانیه خریداری کند.

در حالی که سفارش‌های خرید بزرگ می‌توانند قیمت را به سرعت بالا ببرند، سفارش‌های فروش بزرگ هم می‌توانند عکس همین کار را انجام دهند؛ یعنی قیمت را به سرعت کاهش دهند. اگر فروشندگان سعی کنند بیت‌کوین خود را به پول نقد یا ارزهای دیگر تبدیل کنند، هم‌زمان‌شدن کاهش نقدینگی با افزایش حجم معاملات می‌تواند باعث اعمال فشار به بازار برای شکل‌گیری شیب نزولی و کاهش قیمت بیت‌کوین شود.  سرمایه‌گذاران خرد با مشاهده این سفارش‌ها و کاهش قیمت، وحشت‌زده می‌شوند و شروع به فروش دارایی‌های خود می‌کنند. سرانجام همه این موارد دست‌به دست هم می‌دهند تا بازار یک افت قیمت چشمگیر را تجربه کند.