36 copy

این در حالی است که طلای جهانی سپتامبر را در محدوده قیمتی هزار و 810 دلاری آغاز کرد و حتی توانست در این ماه 20 دلار از این محدوده نیز پیشروی کند، اما در اوایل ماه با رسیدن گزارش امیدوارکننده تورم از اقتصاد ایالات‌متحده، اونس جهانی وارد روند نزولی شد.

  آخر هفته پرتلاطم طلا

اونس جهانی آخر هفته پرنوسانی را تجربه کرد. بعد از آنکه طلا در پی صحبت‌های جروم پاول، رئیس فدرال رزرو ایالات‌متحده، در اواسط ماه سپتامبر در رابطه با برنامه زمانی کاهش حمایت‌های اقتصادی، وارد فاز نزولی شد و تا زیر کانال هزار و 730 دلار نیز حرکت کرد، این فلز گران‌بها در آخرین روز ماه صعودی شد. با وجود اینکه طلا در روز چهارشنبه برای نخستین بار در 50 روز گذشته به زیر کانال هزار و 730 دلار حرکت کرد، در روز پنج‌شنبه اما روند قیمتی طلا صعودی شد.

پس از آنکه شاخص دلار آمریکا که ارزش آن را در برابر 6 ارز خارجی دیگر می‌سنجد، با رسیدن به 5/ 94 واحد بیشترین ارزش خود را از بیش از یک سال گذشته به دست آورد و بازدهی اوراق خزانه‌داری به 5/ 1 درصد رسید، اصلاح این شاخص دور از انتظار نبود. روز پنج‌شنبه با رسیدن خبر افزایش تقاضاکنندگان دریافت مزایای بیکاری در ایالات‌متحده برای سومین هفته متوالی، طلا نسبت به این خبر ناامیدکننده واکنش نشان داد و 30 دلار رشد کرد و به بالای کانال هزار و 760 دلار رفت. روز پنج‌شنبه، وزارت کار ایالات‌متحده اعلام کرد که مطالبات بیکاری هفتگی 11 هزار نفر افزایش یافته و به 362 هزار نفر رسیده است. در حالی که هفته قبل 351 هزار مورد در این موضوع تخمین زده شده بود.  در این میان آمار تولید ناخالص داخلی آمریکا در سه ماهه دوم منتشر شد. در این گزارش، اقتصاد آمریکا در سه ماهه دوم نسبت به سه ماهه اول سال جاری میلادی 4/ 6 درصد بزرگ‌تر شده بود که این کمی از پیش‌بینی‌ها بیشتر بود. اما آثار این خبر تا حدی نبود که بتواند روند طلا را در روز پنج‌شنبه به شکل قابل‌توجهی دستکاری کند. در پی این خبر طلا یک کانال عقب کشید و در قیمت هزار و 754 دلار آرام گرفت.

  سپتامبر نزولی اونس

اونس جهانی، سپتامبر پرنوسانی را پشت‌سر گذاشت. بعد از آنکه طلا در ابتدای ماه در پی آمار نه چندان قوی اقتصاد ایالات‌متحده در ماه آگوست توانست تا بالای کانال هزار و 830 دلار پیشروی کند، اما ضربه‌ کاری برای افت طلا، صحبت‌های پاول بود. رئیس فدرال رزرو که در نشست ماه سپتامبر برنامه زمانی کاهش حمایت‌ها را اعلام کرد، راه‌ها را برای افت بیشتر طلا باز کرد. پاول در سخنان خود اعلام کرد که برنامه کاهش حمایت‌ها و خرید اوراق قرضه را در پایان ماه اکتبر استارت می‌زند که این موجب شد انتظارات نزولی فعالان بازار جهانی طلا، فعال شود. او همچنین اعلام کرد که نرخ‌های بهره که برای تحریک اقتصاد از ابتدای 2020 در مرز صفر درصد حفظ شده بودند، در سال 2022 افزایش خواهند یافت. در پی این اظهارات طلا حمایت حیاتی هزار و 750 دلاری خود را از دست داد و تا هزار و 735 دلار نیز کاهش یافت. اما اخبار افزایش میزان تقاضای مزایای بیکاری طی سه هفته متوالی در ماه سپتامبر موجب شد اونس جهانی کمی بهبود یابد و بالای مرز هزار و 750 دلار آرام بگیرد.