میرهاشم موسوی در جلسه‌ای با حضور مدیران حوزه‌های عمرانی و ساخت‌وساز این سازمان پس از مرور و بررسی تمامی پروژه‌های در دست اجرا و دو پروژه بیمارستانی دارای تاخیر سازمان تامین اجتماعی اظهار کرد: در اجرای پروژه‌های عمرانی نخستین موضوعی که باید مورد توجه باشد، پیش‌بینی دقیق تمامی مراحل پیشرفت کار قبل از شروع عملیات اجرایی پروژه است و از زمان شروع تا اجرای تمام مراحل پروژه باید اجرای کامل و درست برنامه طراحی‌شده، مبنای کار قرار گیرد.

او با اشاره به تامین مالی به موقع پروژه‌های عمرانی در دست اجرای سازمان تامین اجتماعی گفت: هرچند بیشتر پروژه‌ها مطابق با برنامه زمانی درحال اجرا هستند اما تاخیر در اجرای پروژه‌ها به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست و به‌ویژه در پروژه‌های درمانی که با هدف خدمت‌رسانی به جامعه شریف کارگری احداث می‌شوند، تاخیر در اجرای پروژه به معنی تاخیر در ارائه خدمات درمانی به بیماران است.

سرپرست سازمان تامین اجتماعی وجود ظرفیت‌هایی همچون شرکت خانه‌سازی و نیروهای متخصص و توانمند در حوزه‌های فنی و مهندسی در این سازمان را سرمایه‌ای بسیار ارزشمند دانست و گفت: به نظر می‌رسد که تاخیر در اجرای برخی پروژه‌ها بیشتر ناشی از مشکلات مدیریتی است و اگر مجموعه سازمان در کنار هم هر کدام تکالیف خود را به درستی انجام دهند، مشکلی در اجرای پروژه‌ها ایجاد نمی‌شود.

موسوی بر لزوم تسریع در تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌های دارای بیش از ۷۰ درصد پیشرفت تاکید کرد و افزود: برای پیشبرد و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام و دارای تاخیر باید برنامه دقیق برای رفع مشکل طراحی شود و به مدیران حوزه‌های فنی و عمرانی اختیارات لازم برای پیشبرد و رفع مشکلات پروژه‌های دارای تاخیر تفویض می‌شود.

در این جلسه مدیران حوزه فنی و مهندسی و همچنین مدیران شرکت‌های فعال در حوزه ساخت و تجهیز پروژه‌های بیمه‌ای و درمانی سازمان تامین اجتماعی به ارائه گزارش از پروژه‌های مختلف در حال اجرای این سازمان پرداختند.

 برنامه استراتژیک، مبنای فعالیت سازمان تامین اجتماعی

میرهاشم موسوی در جلسه بررسی برنامه استراتژیک سازمان تامین اجتماعی اظهار کرد: در هر حوزه فعالیت سازمان باید هدف راهبردی مشخص داشته باشیم و ابزار رسیدن به هدف و روش تحقق اهداف را به دقت تعیین کنیم.  او افزود: برنامه عملیاتی نیز باید بر اساس شاخص‌های کلیدی طراحی شود و توام با زمان‌بندی باشد تا براساس شاخص‌ها و برنامه زمان‌بندی، امکان ارزیابی اثربخشی برنامه نیز فراهم شود.  سرپرست سازمان تامین اجتماعی زحمات و تلاش‌های مدیران و کارشناسان حوزه برنامه‌ریزی این سازمان برای تنظیم برنامه راهبردی را ارزشمند دانست و گفت: تحول بدون برنامه‌ریزی استراتژیک هرگز اتفاق نمی‌افتد و برنامه استراتژیک در صورتی می‌تواند زمینه‌ساز تحول در سازمان باشد که طراحی آن مطابق با الگوهای علمی از حوزه عملیاتی و اجرایی سازمان شروع شود.

موسوی افزود: برنامه استراتژیک سیستمی محور فعالیت‌های سازمان است و مجموعه سیستم و ذی‌نفعان باید در طراحی برنامه استراتژیک مشارکت کنند و برنامه باید از منظر خدمت‌گیرندگان سازمان طراحی شود.

او در ادامه به آسیب‌شناسی علت شکست برنامه‌های استراتژیک پرداخت و گفت: دلیل اصلی شکست این برنامه‌ها پیوند نداشتن برنامه با کل سیستم است. همه اجزا و ارکان سیستم باید با این برنامه ارتباط داشته باشند و هر کدام باید سهم و نقش خود را در برنامه استراتژیک بدانند.  موسوی ویژگی اصلی برنامه استراتژیک را تمرکز بر رفع مشکلات و یافتن نقاط تحول‌ساز دانست و اظهار کرد: برنامه استراتژیک به معنای واقعی کلمه نقطه‌زنی است و تاریخ تحول و تطور برنامه استراتژیک نشان‌دهنده اثرگذاری این روش برنامه‌ریزی است.

سرپرست سازمان تامین اجتماعی انعطاف‌پذیری را از ویژگی‌های اصلی برنامه استراتژیک برشمرد و گفت: اصلاح و به‌روز‌رسانی برنامه نیز باید در مسیر درست انجام شود و در هر یک از حوزه‌های فعالیت سازمان از جمله بخش‌های درمانی، بیمهای، اقتصادی و سایر حوزه باید الگوی برنامه‌ریزی استراتژیک اجرا شود.

موسوی کنترل و ارزیابی را از مهم‌ترین مسائل در برنامه استراتژیک دانست و افزود: برنامه استراتژیک باید محیط فعالیت سازمان را شکل دهد و لحظه به لحظه امکان کنترل و ارزیابی وجود داشته باشد. او ادامه داد: موفقیت سازمان در برنامه استراتژیک این است که از رویکرد فرآیند‌محور به سوی رویکرد پیامد‌محور حرکت کند. سرپرست سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه برنامه راهبردی سازمان مبتنی بر هدف، ابزار و روش طراحی می‌شود، گفت: اینکه سازمان سند برنامه استراتژیک دارد، غنیمت است چراکه کار باارزشی صورت گرفته است و برنامه موجود با رویکرد علمی بازنگری خواهد شد.