دوئل بازار رمزارزها و طلا

 چشم‌انداز هفته آینده طلا

اونس جهانی در آخرین روز معاملات در هفته گذشته، از رسیدن به سقف هزار و ۸۰۰ ناکام ماند. طلای جهانی که پس از گزارش امیدوارکننده اشتغال ایالات‌متحده در ماه آگوست، دیگر نتوانست به هزار و ۸۰۰ دلار نزدیک شود، با رسیدن گزارش اشتغال و با فاصله اندکی تورم، توانست در ریل صعود قرار بگیرد و تا هزار و ۷۹۵ دلار پیشروی کند. اما در آخرین روز معاملات با تعدیل احساسات ناشی از گزارش‌های ایالات‌متحده، تماما نزولی شد و تا هزار و ۷۷۰ دلار کاهش پیدا کرد. البته گزارش کلیدی ایالات‌متحده مربوط به خرده‌فروشی نیز نقش بسیار مهمی در افت ۳۰ دلاری اونس جهانی داشت. گزارش خرده‌فروشی ایالات‌متحده که آخرین زنجیر تامین است، نمایان‌گر تقاضای خانوار است و افزایش آن نوید ارزنده‌ترشدن دلار را خواهد داد. گزارش این شاخص اقتصادی در روز جمعه برخلاف انتظارات رخ داد. براساس گزارش وزارت بازرگانی ایالات‌متحده، فروش خرده‌فروشی در ماه سپتامبر ۷/ ۰ درصد نسبت به ماه گذشته رشد داشت. این در حالی است که پیش‌بینی متخصصان، افتی ۲/ ۰ درصدی در خرده‌فروشی بازار آمریکا بود. تحلیل‌گران معتقدند تا زمانی که علاقه و نیروی کافی برای عبور طلا از موانع فنی کلیدی آن وجود نداشته باشد، الزامی برای صعود وجود نخواهد داشت. همچنین رشد اخیر بیت‌کوین موجب شده است جایگاه طلا به عنوان دارایی امن در میان فعالان بازار سرمایه دچار تزلزل شود و جریان سرمایه تا حدی به نفع ارزهای دیجیتال تغییر کند.

از طرفی اما برخی تحلیل‌گران معتقدند که روزهای خوش برای فعالان بازار طلا در راه است. باب هابرکورن، کارگزار ارشد کامودیتی‌ها در  RJO Futures گفت: رسیدن طلا به بالای هزار و ۸۰۰ دلار دشوار است. اما این کاهش قیمت یک فرصت خرید است. ترس در بازارها در حال افزایش است و بسیاری از مردم به دنبال سرمایه‌گذاری امن هستند. طلا، ارزهای دیجیتال و اوراق خزانه‌داری معمولا محل ارجاع سرمایه‌گذاران در این حالت هستند. ‌او ادامه داد: ‌من هفته آینده طلا را در بالای هزار و ۸۰۰ دلار می‌بینم. این بر اساس ترس از تورم و مسائل مربوط به زنجیره تامین است. ‌

تحلیل‌گران فنی و بنیادی نیز نظرات متفاوتی در این زمینه دارند. برخی معتقدند که سرمایه‌گذاران باید درک کنند‌ که فدرال رزرو نمی‌تواند تغییر چندانی در نرخ‌های بهره ایجاد کند و درک این مساله می‌تواند به روند صعودی طلا نیرو ببخشد. تحلیل‌گران فنی نیز معتقدند که طلا در صورت بروز رفتار گاوی از خود باید به مصاف مقاومت‌های قوی بالای هزار و ۸۰۰ دلار برود و درصورتی که خرس‌های بازار غلبه پیدا کنند، حمایت‌های هزار و ۷۶۵ و هزار و ۷۲۰ دلاری را در پیش خواهند داشت. در نظرسنجی سایت کیتکو نیز بلاتکلیفی در میان فعالان بازار بود. در میان تحلیل‌گران وال‌استریت نظرات تقریبا به طور مساوی تقسیم شد. ۵/ ۳۸ درصد معتقدند که ارزش اونس جهانی در هفته آینده صعودی خواهد بود و همین تعداد از تحلیل‌گران بازار را نزولی پیش‌بینی کردند. اما در میان تحلیل‌گران غیرحرفه‌ای خرد، بیش از ۶۰ درصد امید به صعود طلا در هفته کاری پیش‌رو داشتند. اما به هرحال طلا تا زمان ادامه روند صعودی بازدهی اوراق خزانه‌داری آمریکا، برای صعود با مشکل روبه‌رو خواهد بود.