سال گذشته حدود ۱۲۰ میلیون نفر با فقر مواجه شدند، زیرا بیماری همه‌گیر کووید‌-۱۹‌ اقتصاد و جوامع را ویران کرد. همچنین نابرابری در دسترسی به واکسن اجازه می‌دهد جهان به مرگ میلیون‌ها نفر دیگر محکوم شود و به این ترتیب رکود اقتصادی با تریلیون‌ها دلار هزینه طولانی‌تر خواهد شد.

  رویکرد سه‌جانبه برای مبارزه با فقر

محققان در روز جهانی مبارزه با فقر متعهد به پیشرفت بهتر شدند که این مورد مستلزم یک رویکرد سه‌جانبه برای بهبود جهانی است. ۱- بهبود باید متحول‌کننده باشد و برای دستیابی به حمایت‌ اجتماعی همگانی تا سال ۲۰۳۰ و سرمایه‌گذاری در ارتقای شغل برای رشد اقتصادی سبز به اراده و مشارکت سیاسی قوی‌تری نیاز است.

۲- بازیابی باید فراگیر باشد، زیرا بهبود نامناسب بسیاری از افراد را در نظر نخواهد گرفت و آسیب‌پذیری گروه‌های فراموش شده را افزایش می‌دهد و اهداف توسعه پایدار را دور از دسترس می‌کند. تعداد زنانی که در فقر شدید هستند، بسیار بیشتر از مردان است. سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی باید زنان کارآفرین را هدف قرار دهد و بر آموزش، حمایت اجتماعی، مراقبت‌های عمومی از کودکان، مراقبت‌های بهداشتی و کار شایسته تمرکز کند. ۳- بازیابی باید پایدار باشد، چرا که لازم است جهانی انعطاف‌پذیر و عاری از انتشار گازهای آلاینده داشته باشیم.

   فقر و شیوع بیماری کووید-۱۹

شیوع بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ پیشرفت‌های به دست آمده درباره ریشه‌کنی فقر و بهبود استانداردهای زندگی طی ۲ سال گذشته را معکوس کرد. بر اساس گزارش سازمان ملل‌ متحد و بانک‌ جهانی بین ۸۸ تا ۱۱۵ میلیون نفر در نتیجه این بحران به فقر سوق داده شدند و در حال حاضر هم نرخ فقر بالاست.

سازمان ملل‌ متحد می‌گوید انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۱ این تعداد بین ۱۴۳ تا ۱۶۳ میلیون نفر افزایش یابد و این فقرای جدید به جمع ۳/ ۱ میلیارد نفری می‌پیوندند که پیش از این در فقر زندگی می‌کردند و بیماری همه‌گیر آن را تشدید کرد.

سازمان ملل‌ متحد ادامه می‌دهد افرادی که در فقر زندگی می‌کنند، محرومیت‌های متقابل زیادی را تجربه می‌کنند که آنان را از احقاق حقوق خود درباره مواردی از جمله شرایط کار خطرناک، مسکن ناامن، فقدان غذای مغذی، دسترسی به عدالت، فقدان قدرت‌ سیاسی و دسترسی محدود به مراقبت‌های بهداشتی محروم می‌کند. افرادی که در فقر زندگی می‌کنند علاوه بر اینکه تحت‌ تاثیر همه‌گیری قرار گرفته‌اند، نخستین قربانیان تاثیر تغییرات آب‌وهوایی نیز هستند. بسیاری از فقرای شاغل برای زنده‌ ماندن تقریبا به محیط خود وابسته هستند و از خشکسالی و سیل متحمل خسارات سنگینی می‌شوند و تعداد پناهندگان اقلیمی نیز در حال افزایش است.

  فقر، نقض حقوق بشر

هر جا که مردم محکوم به زندگی در فقر هستند، حقوق بشر نقض می‌شود. سازمان ملل‌ متحد، از بین‌ بردن فقر را از اولویت‌های موضوعی می‌داند که تحت عنوان احترام به حقوق بشر قرار می‌گیرد.

موضوع روز جهانی ریشه‌کنی فقر در سال ۲۰۲۱ برای از بین بردن فقر این است: «با هم پیشرفت کنیم؛ به فقر مداوم پایان دهیم و به همه مردم و سیاره خود احترام بگذاریم». در جهانی که با سطح بی‌سابقه‌ای از توسعه اقتصادی، ابزارهای تکنولوژیک‌ و منابع مالی شناخته می‌شود، زندگی میلیون‌ها نفر در فقر شدید یک خشم اخلاقی است.

فقر تنها یک موضوع اقتصادی نیست، بلکه موضوعی چندبعدی است که شامل فقدان درآمد و توانایی‌های اساسی برای زندگی با عزت می‌شود. تقریبا نیمی از فقرای جدید در آسیای‌جنوبی و بیش از یک سوم آنان در‌جنوب آفریقا زندگی می‌کنند. نرخ فقر شدید در خاورمیانه و شمال آفریقا بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ تقریبا ۲ برابر شده و از ۸/ ۳ به ۲/ ۷ درصد رسیده است.

پیش‌بینی‌های فعلی نشان می‌دهد رفاه عمومی در همه اقتصادها در سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ کاهش یافته، زیرا بار اقتصادی همه‌گیری در کل توزیع درآمد احساس می‌شود. در حال حاضر بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ بدترین تغییر در مسیر کاهش فقر جهانی در سه دهه گذشته بوده است.

گرسنگی جهانی از سال ۲۰۱۴ در حال افزایش بوده و همه‌گیری فقط این روند را تشدید کرده است. حدود ۸۱۱ میلیون نفر در سال ۲۰۲۰ از گرسنگی رنج بردند که این میزان ۱۶۱ میلیون نفر بیشتر از سال ۲۰۱۹ بوده است.

روز جهانی ریشه‌کنی فقر هر سال در ۱۷ اکتبر برگزار می‌شود تا فرصتی برای قدردانی از تلاش و مبارزه افرادی باشد که در فقر زندگی می‌کنند؛ فرصتی برای بیان نگرانی‌ها و لحظه‌ای برای درک اینکه مردم فقیر نخستین افرادی هستند که با فقر مبارزه می‌کنند. همه باید با کمک یکدیگر فقر را پایان دهیم و دنیایی از عدالت، عزت و فرصت برای همگان ایجاد کنیم.