نگرانی جدید آمریکا از رمزارزها

 مسیر جدید دور زدن تحریم‌ها

کاخ سفید در پیامی نگرانی خود را نسبت به تهدید ارزهای دیجیتال برای برنامه‌های تحریمی ایالات‌متحده اعلام کرد. ظهور ارزهای دیجیتال به دلیل ماهیت ذاتی خود که امکان ردیابی طرفین تراکنش را تقریبا غیرممکن می‌کند، موجب شده است تا مسیر جدیدی برای نقل و انتقالات مالی برای مقاصد تحریم آمریکا ایجاد شود. از همین‌رو اخیرا دولت‌ها به کنترل بیشتر در این حوزه برای جلوگیری از این قبیل مبادلات و پول‌شویی توجه بیشتری می‌کنند. ایالات‌متحده در گزارشی جدید اعلام کرد که باید تحریم‌های خود را با این تکنولوژی مدرنیزه کند تا بتوانند از آن به عنوان یک ابزار کاربردی برای امنیت ملی استفاده کنند. البته این امر نیازمند هزینه‌های گزاف مالی و اجتماعی برای آنها خواهد بود. فعالان حوزه رمزارزها و بلاک‌چین تاکنون به‌شدت با کنترل دولت‌ها بر آن مخالفت کرده‌اند.

این هشدار و نگرانی در بررسی شش ماهه وزارت خزانه‌داری بر برنامه‌های تحریمی آمریکا گنجانده شده است که در سال‌های اخیر به عنوان اهرمی در دیپلماسی بین‌المللی ایالات‌متحده با شدت بیشتری مورد استفاده قرار گرفته است. از همین‌رو کاخ سفید اعلام کرده است که تلاش آنها بر این است که بدون ایجاد مانع برای نوآوری در این حوزه، بتواند یک مسیر تنظیم مالی جدید در راستای اهداف دولت ایجاد کند. در این گزارش آمده است: ‌نوآوری‌های تکنولوژیکی مانند ارزهای دیجیتالی، بسترهای پرداخت جایگزین و روش‌های جدید پنهان کردن معاملات برون‌مرزی، کارآیی تحریم‌های آمریکا را کاهش می‌دهند. این فناوری‌ها، به اشخاص حقیقی و حقوقی هدف تحریم، فرصت‎هایی برای نگهداری و انتقال وجوه خارج از سیستم مالی سنتی مبتنی بر دلار ارائه می‌دهند.  وزارت خزانه‌داری همچنین نگرانی خود را درباره اقدامات رقبای آمریکا برای کاهش وابستگی خود به دلار آمریکا ابراز کرد و گفت که سیستم‌های پرداخت دیجیتالی جدید می‌تواند این روند را تشدید کرده و قدرت تحریم‌های آمریکا را از بین ببرد. قدرت دلار آمریکا و نقش آن به عنوان ارز ذخیره جهانی، به این معنی است که ایالات‌متحده می‌تواند کشورها، گروه‌ها یا افراد را به دلخواه خود از سیستم مالی جهانی قطع کند. این امر تلاش برای یافتن راه‌های جدید برای فرار از تحریم‌های آمریکا را تشدید کرده است.

این گزارش هفت صفحه‌ای کاخ سفید، جزئیات کمی درباره برنامه وزارت خزانه‌داری برای سازگاری با معماری جدید مالی دیجیتالی که در سراسر جهان در حال گسترش است، ارائه کرد. این توصیه‌ها شامل سرمایه‌گذاری در فناوری جدید و استخدام کارکنان با تخصص در دارایی‌های دیجیتال بود. یک مقام ارشد خزانه‌داری روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که یکی از اقدامات مهم برای جلوگیری از فرار از تحریم‌ها، هماهنگی بیشتر با سایر کشورها است تا تبدیل ارزهای دیجیتال به پول فیات را دشوارتر کند. ماه گذشته، دولت بایدن با افزایش مشکل حملات باج‌افزارها، استفاده از تحریم‌ها را برای قطع سیستم‌های پرداخت دیجیتالی گسترش داد. توصیه‌های دیگر شامل ایجاد یک رویکرد سیستماتیک‌تر برای تعیین تحریم‌ها بود که در نهایت می‌تواند برخی از آنها را حذف کند.