رکورد تاریخی بیت‌کوین

بزرگ‌ترین ارز دنیای دیجیتال سقف تاریخی خود را رد کرد. بیت‌کوین یک روز از پس از آغاز معامله نخستین صندوق قابل معامله (ETF) بیت‌کوین در ایالات‌متحده، به بالاترین ارزش خود رسید. اتفاقی که توانست جریان سرمایه‌‌ را به سمت ارزهای دیجیتال تغییر دهد. صندوق قابل‌معامله بیت‌کوین پروشیرز (ProShares) پس از نخستین روز معاملات صعودی و باعث شد بیت‌کوین سقف تاریخی ۶۴هزار دلاری خود را بشکند. در اوایل روز گذشته احساسات فعالان بازار در مرز سقف تاریخی، منجر به فروش و شناسایی سود و سخت‌تر شدن کار بیت‌کوین برای عبور از سقف تاریخی شد. اما در نهایت اخبار خوب اخیر در بازار باعث شد این رمزارز بعد از ۶ ماه بتواند رکوردی جدید ثبت کند و تا زمان تهیه این گزارش به بالای کانال ۶۶ هزار دلاری برسد.  طلای جهانی نیز با افت ارزش دلار و تغییر اندک بازدهی اوراق خزانه‌داری در روز چهارشنبه، صعودی شد. فلز زرد که روز سه‌شنبه با بهبود شاخص دلار و افزایش بازدهی اوراق ۱۰ دلار از ارزش خود را از دست داد، معاملات را در قیمت هزار و ۷۷۴ دلار به پایان رساند. اما با شروع معاملات در روز جدید تا زمان تهیه این گزارش، رشدی ۵/ ۰ درصدی را تجربه کرد و به کانال هزار و ۷۸۰ دلار بازگشت.

  موتور معاملاتی بیت‌کوین

بیت‌کوین در روز چهارشنبه، در واکنش به آغاز معاملات صندوق ETF آن، صعودی شد و رکوردی جدید برجا‌ گذاشت. نخستین صندوق قابل معامله بیت‌کوین که توسط شرکت سرمایه‌گذاری پروشیرز برای نخستین بار در تاریخ ارزهای دیجیتال ارائه شد، با ۵۹/ ۲ درصد افزایش به مرز ۴۲ دلار و ارزش معاملات آن به یک میلیارد دلار رسید. به نظر تحلیل‌گران، معاملات این صندوق تحت سلطه سرمایه‌گذاران کوچک‌تر و شرکت‌های تجاری با معاملات الگوریتمی است و شرکت‌های بزرگ در حاشیه معاملات صندوق قرار گرفته‌اند. چراغ سبز به صندوق قابل‌معامله بیت‌کوین توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات‌متحده به عنوان نقطه عطفی برای ارزهای دیجیتال تلقی می‌شود و این موجب شد قیمت بیت‌کوین تا ۶۶ هزار دلار پیشروی و سقفی جدید را ثبت کند. بیت‌کوین در ماه جاری بیش از ۵۰ درصد رشد داشته است؛ به این امید که ظهور صندوق‌های قابل معامله آمریکایی بیت‌کوین بتواند میلیاردها دلار سرمایه صندوق‌های بازنشستگی و سرمایه‌گذاری بزرگ را مدیریت کند و به سمت ارزهای دیجیتال بکشاند. اخباری نیز مبنی بر صدور مجوز فعالیت صندوق ETF بیت‌کوین برای شرکت والکایری (Valkyrie Bitcoin Strategy ETF) از نزدک به گوش رسیده است. همچنین شرکت گری‌اسکیل، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری آمریکایی که از پیشگامان تشکیل سبد سرمایه‌ای متشکل از ارزهای دیجیتال بوده است، اعلام کرد قصد دارد ارز تراستی خود را تبدیل به اوراق قابل معامله بیت‌کوین کند.‌ گری گنسلر، رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات‌متحده در مصاحبه CNBC در همین راستا گفت که معاملات آتی بیت‌کوین به مدت چهار سال با هدف حمایت از سرمایه‌گذاران تحت نظارت و بررسی کمیسیون معاملات آتی کالا بوده است و اکنون مطابق با قانون تشخیص داده‌ شده است.  سایر ارزهای دیجیتال نیز در روز گذشته غالبا صعودی بودند. اتریوم که دومین رمزارز بزرگ بازار به حساب می‌آید، با ۱۶درصد رشد در هفت روز گذشته توانست مقاومت ۴ هزار دلاری خود را رد کند. در پی این اتفاقات ارزش بازاری ارزهای دیجیتال نسبت به روز سه‌شنبه رشدی ۳/ ۴ درصدی داشت و به بالای ۲ تریلیون و ۶۰۰ میلیارد دلار رسید.

   رشد ناشی از انتظارات تورمی برای طلا

با نزدیک‌شدن به روزهای پایانی معاملات در هفته جاری، ارزش اونس جهانی در روز چهارشنبه با وجود رشد اندک شاخص دلار و نوسانات نسبتا ثابت بازدهی اوراق خزانه‌داری ایالات‌متحده، روندی کاملا صعودی را پشت‌سر گذاشت و به کانال هزار و ۷۸۰ دلار بازگشت. انتظارات تورمی فعالان بازار طلای جهانی، با داده‌های اخیر از اقتصاد ایالات‌متحده افزایش یافته است. همین امر موجب شده است چشم‌انداز آنها از وضعیت پیش‌روی طلا مثبت باشد.

چارچوب قانون‌گذاری رمزارزها