نرمش چین مقابل رمزارزها

در میان ارزهای دیجیتال نیز رمزارز شیبااینو که به عنوان یک میم‌کوین و در پی یک شوخی در فضای ارزهای دیجیتال ایجاد شد، طی روزهای گذشته رشد زیادی را تجربه کرد و توانست سقف تاریخی خود را بشکند. این ارز دیجیتال در روز گذشته در کانال ۴ صدهزارم دلاری در حال معامله بود. ایلان ماسک نیز با ارائه اطلاعاتی از سبد دارایی دیجیتالی خود و عدم وجود شیبااینو در این سبد، نتوانست ترمز آن را به‌طور کامل بکشد و تنها باعث شد این رمزارز در چند ساعت در فاز اصلاحی قرار بگیرد.

  تغییر روند چین؟

دولت چین که سنگ‌اندازی خود در بازار ارزهای دیجیتال را از سال ۲۰۱۳ آغاز کرده بود و سنگین‌ترین محدودیت‌ها را در چندماه گذشته وضع کرد، به نظر می‌رسد با مشاهده شواهد اخیر در بازار در حال بازنگری موضع خود است. واکنش فعالان بازار نسبت به آخرین محدودیت‌گذاری دولت چین، منجر به ریزش بازار و افت ارزش بیت‌کوین از ۶۴ هزار به زیر ۳۰ هزار دلار شد. در پی این محدودیت‌ها فعالان صنعت استخراج از چین به سمت مقاصد مختلف در دنیا کوچ کردند. مقصد اول آنها رقیب چین، آمریکا بود. این موجب شد محصولی که دولت و مردم چین در حال کشت آن بودند را ایالات‌متحده برداشت کند. همچنین اخبار دیگری مثل قانونی شدن بیت‌کوین و انتخاب آن به عنوان ارز رایج در کنار دلار آمریکایی در السالوادور باعث شد دولت چین خطر را در کنار خود احساس کند. این اتفاقات در کنار رشد اخیر بازار و سقف‌شکنی بسیاری از ارزهای دیجیتال، باعث شد جمهوری خلق چین، نسبت به تصمیمات گذشته خود نسبت به بازار تفکری مجدد کند. هفته گذشته کمیسیون توسعه و اصلاحات چین (NDRC)، یکی از سازمان‌های دولتی مرکزی، پنج‌شنبه گذشته اطلاعیه‌ای منتشر کرد مبنی بر اینکه قصد دارد رویه و رویکرد موجود را نسبت به رمزارزها بازبینی و بازسازی کند. این بازنگری تنها به «استخراج ارزهای دیجیتال» توجه داشت. نظرسنجی‌ای که از مردم چین درباره حذف کامل یا استارت مجدد این صنعت گرفته خواهد شد. با این اتفاق، در صورت روشن شدن نشانه‌هایی از شروع مجدد استخراج در چین، می‌توان انتظار داشت تا نیرو محرکه جدید برای سقف‌شکنی‌های بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال مهیا شود.

  سقف‌شکنی شیبااینو

با افزایش ارزش بیت‌کوین و ثبت سقف تاریخی جدید ۶۷ هزاردلاری، از روند تاریخی بازار انتظار می‌رفت که بعد از آن نوبت میم‌کوین‌ها شود. در میان این توکن‌ها رمزارز شیبااینو طی روزهای گذشته بیشترین رشد را تجربه کرد و توانست طی ۷ روز گذشته رشدی ۵۰ درصدی را به ثبت برساند و برای نخستین بار به کانال ۴ صدهزارم دلاری برسد. روز گذشته اما ایلان ماسک، مالک شرکت تسلا و فعال بازار رمزارزها، اعلام کرد که در سبد دارایی دیجیتال خود، جایی برای شیبااینو وجود ندارد. این صحبت او تنها وقفه‌ای در روند این میم‌کوین انداخت و باعث برای ساعاتی یک کانال عقب بکشد. اما به نظر می‌رسد دیگر بازار نسبت به چنین اظهارنظرهایی واکنش پایداری نشان نمی‌دهد. این رمزارز طی ۲۰ روز گذشته توانست با ۵۰۰ درصد افزایش قیمت برای سرمایه‌گذاران خود سود قابل‌توجهی را ثبت کند.