خوش‌بینی در بازار ارز

در دومین روز هفته، کاهشی‌ها به بازار دلار برگشتند. اسکناس آمریکایی که در نخستین روز هفته تا بالای محدوده ۲۷ هزار و ۶۰۰ تومانی پیشروی کرده بود، روز یکشنبه ۱۱۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و ساعت ۳ بعدازظهر در محدوده ۲۷ هزار و ۵۳۰ تومان قرار گرفت. دلار حتی در ساعات ابتدایی روز، نوسان در محدوده ۲۷ هزار و ۴۰۰ تومانی را تجربه کرد.

به گفته فعالان، دلیل اصلی افت قیمت دلار، خوش‌بینی معامله‌گران نسبت به آینده مذاکرات هسته‌ای بود. کاهشی‌های بازار مضمون بخشی از صحبت‌های رئیس‌جمهور آمریکا را برجسته کردند که بازگشت ایران به توافق هسته‌ای را معادل با لغو تحریم‌ها دانسته بود. در کنار این، معاون سیاسی وزارت خارجه ایران عنوان کرده است، چنانچه تصمیم لغو تحریم‌ها مورد پذیرش نهایی قرار گرفت، ما عملا در مذاکرات آتی پیشرفت خواهیم داشت.  به نظر می‌رسد در شرایطی که احتمال شروع مذاکرات هسته‌ای بالا رفته است، افزایشی‌ها تمایل زیادی برای حضور در بازار ندارند. با این حال، برخی تردید‌ها باعث شده است که اسکناس آمریکایی افت شدیدی را نیز تجربه نکند. به عنوان مثال، بخشی از بازیگران عنوان می‌کردند که آمریکا حاضر نیست برای عدم خروج از برجام تضمین خاصی بدهد و این موضوع موجب می‌شود رسیدن به یک توافق هسته‌ای، حتی با وجود شروع مذاکرات، دشوار باشد. اخیرا خبرنگار وال‌استریت ژورنال عنوان کرده است که آمریکا تضمین دادن را مغایر برجام می‌داند و معتقد است اگر ایران تضمین می‌خواهد آمریکا هم خواسته‌های دیگری دارد. تیم ایران در مراحل پایانی مذاکرات وین، درخواستش را از دریافت ضمانت دائمی درباره عدم خروج آمریکا از برجام به اخذ ضمانتی مبنی بر عدم خروج دولت بایدن از توافق تقلیل داد، ولی در آن مقطع زمانی نیز گفته می‌شود که آمریکا پیشنهاد ایران را نپذیرفت.

به گفته تحلیل‌گران فنی در صورتی که طی روزهای آینده اسکناس آمریکایی بتواند به بالای خط ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان صعود کند، خریداران بیشتری وارد بازار خواهند شد. اگر چنین اتفاقی رخ ندهد، احتمال برگشت دلار به سوی مرز ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان بالا خواهد بود. دلار در صورت از دست دادن حمایت ۲۷هزار و ۵۰۰ تومانی دو حمایت ۲۷ هزار و ۱۰۰ و ۲۶ هزار و ۸۰۰ تومان را پیش‌رو خواهد داشت.

در روزی که اسکناس آمریکایی در مسیر کاهشی قرار گرفت، فلز گران‌بهای داخلی نیز افت قیمت را تجربه کرد. روز یکشنبه سکه امامی ۴۰هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و در محدوده ۱۱ میلیون و ۸۳۰ هزار تومان قرار گرفت. سکه امامی در روزهای اخیر توان عبور به بالای کانال ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان را نداشته است. از آن سو، فلز گران‌بهای داخلی در کانال ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان مورد حمایت قرار گرفته است. در دومین روز هفته نیز با اینکه کاهشی‌ها قدرت را در دست گرفتند ولی سطح ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی حفظ شد.

به باور تحلیل‌گران فنی در صورتی که فلز گران‌بهای داخلی محدوده ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی را از دست بدهد، احتمال افت قیمتی سکه تا محدوده ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان وجود دارد. مقاومت بزرگ رو‌به‌روی بازیگران سکه نیز محدوده ۱۲ میلیون و۲۰۰ هزار تومانی است.

معامله‌گران سکه به رفتار امروز اونس طلا نیز توجه زیادی خواهند داشت. طلا در انتهای هفته گذشته نتوانست مرز هزار و ۸۰۰ دلاری را حفظ کند و به سوی حمایت هزار و ۷۸۰ دلار حرکت کرد. با این حال، در صورتی که فلز زرد در هفته جاری به سوی مرز هزار و ۸۰۰ دلار حرکت کند، افزایشی‌های بازار سکه نیز فعالانه‌تر در موقعیت خرید قرار خواهند گرفت.