بر اساس این گزارش، شعبه محلی سازمان مذهبی اندونزی نهضت‌العلما در شرق جاوه اخیرا فتوایی درباره وضعیت رمزارزها تحت قوانین اسلامی صادر کرده است. بر اساس این فتوای غیر الزام‌کننده، ارزهایی که با رمزنگاری ایمن شده و به عنوان ابزار تراکنش استفاده می‌شوند، حرام تلقی می‌شوند.

پورتال خبری اندونزیایی Tempo گزارش داد که این تصمیم در نتیجه یک بحث و گفت‌وگوی طولانی و داغ در روز یکشنبه، ۲۴ اکتبر اتخاذ شده است. اعضای درگیر در این مناظره به این نتیجه رسیدند که استفاده از رمزارز می‌تواند قانونی بودن تراکنش‌های مالی را تضعیف کند. نکته دیگری که در این جلسه مطرح شد این است که رمزارزها می‌توانند به عنوان ابزاری برای ارتکاب کلاهبرداری عمل کند. در اطلاعیه‌ای که در وب‌سایت شعبه نهضت‌العلمای جاوه شرقی منتشر شده، به نقل از کیایی عزیزی چاسب‌الله، یکی از اعضای حاضر در جلسه آمده است: شرکت‌کنندگان در این جلسه، با وجود اینکه رمزارز قبلا توسط دولت به عنوان یک کلاس مالی جدید تایید شده بود، این دیدگاه را نپذیرفتند که می‌توان آن را تحت شریعت اسلامی شرعی اعلام کرد.

در این جلسه، آنها همچنین تصمیم گرفتند که رمز ارزها از نظر شرعی، همان‌طور که در فقه ذکر شده است، فاقد هرگونه فایده است. به گفته این نشریه اندونزیایی، این موضع توسط یک کارشناس رمزارزها که در این بحث مذهبی شرکت کرده بود برای توضیح عمل مناسب در استفاده از رمزارزها تایید شده است.

فتوای این سازمان اسلامی پس از آن صادر شد که دولت جاکارتا اخیرا اعلام کرد که اندونزی قصد ندارد ممنوعیت گسترده‌ای بر رمزارزها اعمال کند. محمد لطفی، وزیر بازرگانی این کشور در گفت‌وگو با رسانه‌های محلی اظهار کرد که قوه مجریه راه چین را که امسال بار دیگر بر ممنوعیت تمام تراکنش‌های رمزارزها تاکید کرد و سرکوب استخراج و تجارت بیت‌کوین را آغاز کرد، دنبال نخواهد کرد.