سد دلار برای صعود

در این شرایط می‌توان گفت در صورتی که دلار از محدوده ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومانی عبور کند، اتفاق تازه‌ای در بازار رخ داده و وضعیت مساعدتری برای افزایشی‌های بازار ا‌یجاد شده است. اگر فروش‌های ارزی به روال گذشته در نزدیکی محدوده ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان بالا برود، انتظارات افزایشی تعدیل خواهد شد. با این حال، با توجه به رشد قیمت دلار در روز چهارشنبه، برخی از معامله‌گران نسبت به آینده قیمتی این ارز امیدوارتر شده‌اند.

به گفته فعالان، دلار در روز پنجم هفته تحت تاثیر دو اتفاق سیاسی و یک حادثه برون بازاری رشد قیمت را به ثبت رساند. به باور شماری از بازیگران ارزی، معامله‌گران در ابتدای روز سعی کردند با جوسازی پیرامون صحبت‌های مدیر‌کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، سطح خریدها در بازار را بالا ببرند. رافائل گروسی عنوان کرده است که «می‌توانم بگویم [بازرسی در ایران] مثل پرواز کردن در آسمانی پر از ابرهای متراکم است». معامله‌گران سعی می‌کردند چنین برداشتی را از صحبت‌های او برجسته کنند که بین ایران و آژانس اختلافات زیادی وجود دارد و این موضوع می‌تواند موجب شود پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل برود و حتی قطعنامه‌ای علیه ایران صادر شود.

معامله‌گران با توسل به چنین اخباری توانستند در همان ابتدای روز اسکناس آمریکایی را به کانال ۲۷ هزار و ۶۰۰ تومان ببرند. قبل از اینکه عقربه ساعت‌ عدد ۱۳ را نمایش دهد، دلار حتی به بالای محدوده ۲۷ هزار و ۷۰۰ تومان سرک کشید. از این نقطه کمی فشار فروش ارز بیشتر شد و به نظر می‌رسید که وقت اصلاح دوباره قیمت دلار رسیده است. در دفعات قبلی نیز هر زمان دلار به بالای کانال ۲۷ هزار و ۷۰۰ تومان می‌رفت، به تدریج خریداران عقب‌نشینی می‌کردند و بخشی از معامله‌گران شروع به سودگیری از خریدهای گذشته خود می‌کردند. با این حال حداقل تا ساعت ۳ بعدازظهر روز چهارشنبه این اتفاق رخ نداد.

به گفته فعالان، از اواسط روز بود که معامله‌گران افزایشی روی خبر جدیدی در بازار مانور کردند و به واسطه آن توانستند مانع از حضور فروشندگان جدی در بازار شوند. رسانه‌های خبری داخل کشور در اواسط روز عنوان کردند که بین آمریکا و سپاه پاسداران انقلاب در دریای عمان درگیری رخ داده است. خبرگزاری صدا‌و‌سیما گزارش داد که با اقدام به موقع و مقتدرانه جان برکفان دلاور نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عملیات دزدی دریایی و سرقت نفت ایران توسط آمریکا ناکام ماند.

عامل برون بازاری که روز چهارشنبه به افزایش قیمت دلار کمک کرد، ‌افزایش نرخ حواله درهم تا نزدیکی محدوده ۷ هزار و ۶۰۰ تومانی بود.

برخی فعالان اعتقاد داشتند که بازار روز ‌پنج‌شنبه با گذر از جو هیجانی اخبار به مسیر عادی خود بازخواهد گشت و دلار در نزدیک محدوده ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان باقی نخواهد ماند. با این حال، رفتن دلار به بالای محدوده یاد شده می‌تواند نیروی جدید افزایشی به بازار وارد کند.

با توجه به افزایش قیمت دلار، سکه امامی نیز در روز چهارشنبه در مسیر صعودی قرار گرفت. فلز گران‌بهای داخلی در پنجمین روز هفته، ۶۵ هزار تومان رشد قیمت را به ثبت رساند و به بهای ۱۱ میلیون و ۸۷۰ هزار تومان رسید. این رشد در حالی اتفاق افتاد که روز سه‌شنبه فروشنده‌ها در بازار سکه دست بالا را داشتند و حتی توانسته بودند فلز گران‌بهای داخلی را در معرض نزول به زیر حمایت ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قرار دهند.