«نرخ بیکاری» در کف پاندمی

  بازگشت نیروی کار به بنگاه‌ها

اشتغال ایالات متحده در ماه اکتبر بیش از حد انتظار افزایش یافت، زیرا باد مخالف افزایش عفونت‌های کووید-۱۹ در تابستان فروکش کرد و شواهد بیشتری نشان داد که فعالیت‌های اقتصادی در اوایل سه ماهه چهارم مجددا شتاب گرفته است. وزارت کار در گزارش اشتغال خود در روز جمعه اعلام کرد که در ماه گذشته ۵۳۱ هزار شغل افزایش یافته است. این یعنی بیش از ۲۰۰ هزار افزایش اشتغال‌زایی طی یک ماه ایجاد شده است. اقتصاددانانی که در نظرسنجی رویترز شرکت کردند، ۴۵۰ هزار شغل جدید را پیش‌بینی کردند. نرخ بیکاری از ۸/ ۴ درصد در ماه سپتامبر به ۶/ ۴ درصد در ماه اکتبر کاهش یافت. با این حال باز هم شرکت‌ها و بنگاه‌های صنعتی و اقتصادی همچنان به‌شدت به دنبال استخدام نیروی کار هستند، اما هنوز هم میلیون‌ها نفر بیکار و خارج از نیروی کار قرار گرفته‌اند. براساس گزارش وزارت کار ایالات متحده، در میان گروه‌های مختلف سنی و نژادی در جامعه آمریکا بیشترین نرخ بیکاری متعلق به افراد ۱۶ تا ۱۹ سال و سیاه‌پوستان است. در میان صنایع مختلف در ماه اکتبر، در حوزه ‌میهمان‌داری و هتلینگ، خدمات بنگاه‌داری و تولید کالاها بیشترین جذب نیرو صورت گرفت. بخش دولتی اما همچنان در حال کوچک‌سازی است و براساس این گزارش ۷۳ هزار شغل از دست رفته است.

افزایش تاریخی نرخ بیکاری در آمریکا به دلیل عدم مواجهه عرضه و تقاضا در بازار رخ داده است. این قطع ارتباط بازار کار به دلیل محدودیت‌گذاری‌ها در طول همه‌گیری، ترس از ابتلا به ویروس کرونا، بازنشستگی پیش از موعد، افزایش پس‌اندازها و تغییرات شغلی و همچنین پیری جمعیت و افزایش مزایای بیکاری که اخیرا پایان یافته است، مقصر بوده است. جروم پاول، رئیس فدرال رزرو روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: «این موانع برای عرضه نیروی کار باید با پیشرفت بیشتر در مهار ویروس، حمایت از دستاوردهای اشتغال و فعالیت اقتصادی کاهش یابد.»

فدرال رزرو همچنین در روز چهارشنبه اعلام کرد که از پایان این ماه برنامه کاهش خرید اوراق خزانه‌داری و رهنی را آغاز خواهد کرد. براساس گزارشی که در این روز منتشر شد، فدرال رزرو قصد دارد از پایان ماه نوامبر، مجموعا به صورت ماهانه ۱۵ میلیارد دلار از خرید‌های اوراق خود بکاهد. در صورتی که برنامه به درستی پیش برود طی ۸ ماه آینده، این بسته حمایتی به‌طور کامل متوقف خواهد شد. این داده‌ها به همراه داده‌های امیدوارکننده‌ای مثل شاخص اعتماد مصرف‌کننده و فعالیت‌‌های بخش‌ خدمات باعث شد کارشناسان تصویر روشن‌تری را برای اقتصاد آمریکا متصور شوند. همین داده‌ها باعث شد فدرال متقاعد شود که زمان تعدیل بسته‌های حمایتی فرا رسیده است. اما هنوز صحبتی از زمان دقیق مشخص شدن نرخ بهره جدید به میان نیامده است.

با توجه به داده‌های وزارت کار به نظر می‌رسد ایالات متحده حداقل تا به امروز توانسته از پیچ تند بحران کرونا عبور کند و گزارش تورم ماه اکتبر که هفته آینده منتشر خواهد شد، می‌تواند مهر تاییدی بر این اتفاق بزند.