رمزارز دوم در قله جدید

  تداوم صعود در بازار

آغاز هفته میلادی برای فعالان بازار ارزهای دیجیتال، همراه با اخبار خوبی بود. اتریوم که دومین ارز بزرگ بازار است و به عنوان رقیب اصلی بیت‌کوین برای دریافت رتبه یک ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود، در روز دوشنبه با رشدی بیش از ۳ درصد توانست رکوردی جدید را برای خود به ثبت برساند. در همین حال، بیت‌کوین با ۷ درصد افزایش به قیمت ۶۶ هزار و ۲۵۰ دلار رسید و به رکورد ۶۶ هزار و ۹۰۰ دلار که در اواخر اکتبر ثبت شد، نزدیک‌تر شد. دلیل این حرکت مشخص نبود. ارزهای دیجیتال با نوسانات قیمتی بی‌ثبات خود شناخته می‌شوند و حرکت‌های تا ۲۰ درصد بالاتر یا پایین‌تر نسبتا رایج است. این موضوع در بحبوحه هیجان فزاینده درباره امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)، روند جدیدی در بازار ارزهای دیجیتال که به دنبال ایجاد برنامه‌های مالی مانند وام دادن و تجارت بر روی بلاک‌چین است، رخ می‌دهد. اتریوم یک بازیکن کلیدی در بازار است. برخی از بزرگ‌ترین خدمات امور مالی غیرمتمرکز، از جمله صرافی غیرمتمرکز یونی‌سوآپ و پلت‌فرم وام‌دهی اولانچ، در شبکه اتریوم اجرا می‌شوند. با این حال، امور مالی غیرمتمرکز اخیرا توجه رگولاتورها را به خود جلب کرده‌اند و کارشناسان هشدار داده‌اند که سرکوب می‌تواند قریب‌الوقوع باشد.

اتریوم همچنین ستون فقرات بسیاری از توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) است. توکن‌های غیرقابل تعویض مانند رسیدهای دیجیتالی هستند که سابقه مالکیت اقلام کمیاب مانند هنرهای دیجیتالی را حفظ می‌کنند. آنها در سال جاری شاهد رونق فعالیت بودند و یک توکن غیرقابل تعویض در حراج کریستی با رکورد ۶۹ میلیون دلار به فروش رفت. با این حال، اتریوم در برابر برخی رقابت‌های شدید قرار دارد. توکن‌های رقیب مانند سولانا و کاردانو امسال افزایش قیمت قابل‌توجهی داشته‌اند. از طرف دیگر اتریوم در حال ارتقای بزرگی است که سرمایه‌گذاران امیدوارند این شبکه را سریع‌تر و سازگارتر با محیط‌زیست کند. بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال اخیرا به دلیل افزایش مصرف انرژی مورد انتقاد قرار گرفته‌اند. این موارد خوش‌بینی فعالان در بازار ارزهای دیجیتال را نسبت به اتریوم بیشتر کرده است تا جایی که برخی معتقدند اتریوم می‌تواند تا مدتی دیگر جایگاه نخست را در میان ارزهای دیجیتال کسب کند.

  طلا به عقب رانده ‌شد

با وجود افت شاخص دلار آمریکا در برابر سبدی از ۶ ارز بزرگ دیگر، طلا در آغاز معاملات در هفته جدید نزولی شد و ۵ دلار از ارزش خود را از دست داد. به نظر می‌رسد زور افزایش ۳ صدم درصدی بازدهی اوراق خزانه‌داری ۱۰ ساله ایالات‌متحده بر زور افت شاخص دلار چربیده و موجب شد طلا برای دقایقی تا هزار و ۸۱۲ دلار نیز افت کند. اما در ادامه روز توانست با جبران بخشی از این ضرر تا زمان تهیه این گزارش با قیمت هزار و ۸۱۶ دلار معامله شود.