مسیریابی جدید در بازار ارز

بنابراین طی دو روز انتهایی ۲۰۰ تومان به قیمت بازار افزوده شد. البته در معاملات غیررسمی، دلار کمی بالاتر از رقم ۲۸ هزار و ۴۰۰ تومان نیز معامله شد. این در حالی است که به نظر می‌رسد در ابتدای هفته جاری، این روند متوقف شود و قیمت دلار با خروج از باند سبقت، در دور برگردان قرار گیرد. در این خصوص چند موضوع نقش مهم را ایفا خواهد کرد.

   سیگنال‌های خبری  از مذاکرات

در حالی که بسیاری از فعالان بازار، عنوان کرده بودند که علائم مثبتی درخصوص لغو تحریم‌ها مشاهده نمی‌شود، روز گذشته، مسوولان ایرانی از مذاکرات با کشورهای اروپایی ابراز رضایت کردند. علی باقری‌کنی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه گفت: گفت‌وگوهای خیلی خوبی را با مقامات سیاسی سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس داشتم و گفت‌وگوها در عین حالی که صریح و جدی بود، ولی سازنده و روبه جلو بود. به گفته او، یکی از موضوعات مهم در دستور کار گفت‌وگوها، این است که ما به تضمین‌هایی دست پیدا کنیم که از تکرار مجدد نقض فاحش یک توافق بین‌المللی جلوگیری کنیم. این موضوع باعث شد بسیاری نسبت به آینده مذاکرات و لغو تحریم‌ها امیدوار شوند. البته که بازار برای تغییر مسیر نیاز به مولفه‌های دیگری نیز دارد. یکی از موضوعاتی که می‌تواند جو بازار را تغییر دهد، آزادسازی برخی از منابع ارزی است.

   آزادسازی ۵/ ۳ میلیارد دلار

روز گذشته یکی از چهره‌های رسانه‌ای، عنوان کرد که بیش از ۵/ ۳ میلیارد دلار از منابع مسدود ایران در دسترس قرار گرفته و در حال ورود به چرخه تجاری است. در این خصوص، با توجه به روند مثبت اخبار، این موضوع مورد توجه برخی از فعالان قرار گرفت. در صورت تحقق این موضوع، در آینده احتمالا عرضه افزایش خواهد یافت و روند دلاری تغییر پیدا می‌کند. به نظر می‌رسد در هفته‌های اخیر، واردات کالاهای اساسی افزایش یافته و بی‌ارتباط به آزادسازی منابع دلاری نیست. آزاد‌سازی این حجم از بازار، فشار قیمتی را کاهش خواهد داد. البته برخی نیز نسبت به این موضوع تشکیک کردند. دلیل این موضوع اظهارنظرهای قبلی بود که مورد تایید قرار نگرفت.

   اصلاح قیمت‌ها در بازار

به نظر می‌رسد پس از چند پله افزایش دلار در انتهای هفته گذشته، دلار نیاز به یک دوره اصلاحی دارد. با توجه به انتشار اخبار مثبت، این روند می‌تواند در ابتدای هفته جاری رخ دهد. این موضوع با توجه به کاهش قیمت در معاملات فردایی روز جمعه محتمل به نظر می‌رسد. به نظر می‌رسد با توجه به کاهش محدودیت‌های کرونایی و افزایش نیاز به ارز در معاملات، تقاضا نیز روند افزایشی داشته است. اگر سیاستگذار در ابتدای هفته در بازار حضور پررنگی داشته باشد می‌تواند دلار را به دوربرگردان هدایت کند. اما در صورتی که معامله‌گران اخبار مثبت را نادیده بگیرند و همچنان در باند سبقت حرکت کنند، افزایش کم‌دامنه دلار نیز دور از ذهن نخواهد بود. در شرایط کنونی، به نظر می‌رسد که لنگر قیمتی دلار، تحت تاثیر اخبار لغو تحریم‌ها قرار گرفته است. بنابراین اگر این اخبار مثبت در روزهای آینده نیز تداوم یابد، دلار در کریدور قیمتی مدنظر سیاستگذار قرار خواهد گرفت.  در انتهای هفته گذشته، قیمت سکه نیز همسو با دلار افزایش یافت و به ۱۲میلیون و ۶۰۰هزار تومان رسید. در انتهای هفته گذشته، قیمت اونس جهانی رشد بالایی را ثبت کرد، که این موضوع بر فشار بهای طلا در روز پنج‌شنبه موثر بود. این عامل نیز در گذشته تا حدودی تعدیل شد تا فرصت کاهش قیمت سکه در ابتدای هفته مانند فرصت کاهش قیمت ارز مهیا شود.