سایه تورم بر ترجیحات خانوار

گزارش جدید فدرال رزرو ایالات متحده، ارزهای دیجیتال، به ویژه استیبل‌کوین‌ها را تهدیدی برای ثبات مالی ایالات متحده خواند. این دسته از گزارش‌های فدرال رزرو سالانه دوبار در بهار و پاییز منتشر می‌شوند، ارزهای دیجیتال را در کنار تورم مداوم، تنوع سویه‌های کرونا و برخی مشکلات چین و تنش‌های آن با آمریکا، به عنوان پنجمین تهدید برای ثبات مالی اقتصاد ایالات متحده در ۱۲ تا ۱۸ ماه آینده نام برد. دلیل این خوانش، افزایش ۵ برابری ارزش بازار استیبل‌کوین‌ها در ۱۲ ماه گذشته و رسیدن آن به ۱۳۰ میلیارد دلار و همچنین قرار گرفتن آن در دسته دارایی‌ها است. اما آن به صورت یک دارایی خارج از زنجیره پایدار به حساب می‌آید که ریسک بیشتری را نسبت به طلا، ارزهای فیات و اوراق قرضه برای آن متصور شدند. فدرال رزرو همچنین از پشتوانه‌های این رمزارزهای قیمت ثابت بابت عدم پاسخ به تقاضای بازخرید در زمان افت ارزش بازار ابراز نگرانی کرد.

  ناامیدی مصرف‌کنندگان آمریکایی

احساسات مصرف‌کننده در ایالات متحده به پایین‌ترین سطح خود در یک دهه اخیر کاهش یافته است که نشان‌دهنده نگرانی‌ها در مورد افزایش قیمت‌ها و این باور است که دولت جو بایدن نتوانسته است با افزایش تورم مقابله کند. بر اساس نظرسنجی که روز جمعه منتشر شد، شاخص احساسات مصرف‌کننده دانشگاه میشیگان در این ماه به ۸/ ۶۶ کاهش یافت. این رقم کمتر از ۷/ ۷۱ در ماه گذشته و بسیار کمتر از پیش‌بینی ۴/ ۷۲ واحدی برای ماه اکتبر بود. ریچارد کرتین، اقتصاددان ارشد ناظر بر این نظرسنجی‌، گفت: کاهش احساسات در بحبوحه افزایش نرخ تورم این باور رو به رشد را در میان مصرف‌کنندگان به وجود آورد که هنوز هیچ سیاست موثری برای کاهش آسیب‌های ناشی از افزایش تورم تدوین نشده است.

این در کنار شواهدی بود که نشان می‌داد با وجود افزایش تعداد افرادی که شغل خود را ترک می‌کردند، کمبود کارگران در سراسر کشور بیشتر می‌شد.

داده‌های منتشر شده نشان می‌دهد که ۴/ ۴ میلیون نفر در ماه سپتامبر شغل خود را ترک کرده‌اند، در حالی که فرصت‌های شغلی نزدیک به رکورد باقی مانده است.  

دانیل سیلور، اقتصاددان جی.‌پی‌مورگان می‌گوید: «گزارش امروز با عرضه نیروی کار در تلاش برای پاسخگویی به تقاضای نیروی کار سازگار به نظر می‌رسد، زیرا شرکت‌ها برای پر کردن موقعیت‌های شغلی با مشکل مواجه هستند و کارگران به توانایی‌های خود برای یافتن مشاغلی با حقوق بیشتر اطمینان دارند».

ایان لینگن، رئیس استراتژی نرخ‌های ایالات متحده در BMO Capital Markets گفت که داده‌ها این دیدگاه را تایید می‌کند که دستمزدها برای جذب کارگران باید بیشتر افزایش یابد و احتمالا این اتفاق باعث افزایش تورم می‌شود. یک چهارم از مصرف‌کنندگان در نظرسنجی میشیگان به کاهش‌های استانداردهای زندگی به علت تورم اشاره کردند که بیشترین ضربه را به مصرف‌کنندگان کم‌درآمد و مسن زد.در این نظرسنجی مصرف‌کنندگان افزایش درآمد اسمی را گزارش کردند، اما نیمی از خانواده‌ها گفتند که با تعدیل تورم، درآمد کمتری را در سال آینده پیش‌بینی می‌کنند.

دولت بایدن با عجله تاکید کرده است که بر مبارزه با تورم متمرکز شده است. این پیام‌رسانی این هفته پس از آنکه داده‌ها نشان داد قیمت‌های مصرف‌کننده در ماه گذشته ۲/ ۶ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، فوریت جدیدی پیدا کرد. چراکه این بیشترین تورم در ۳۱ سال گذشته به حساب می‌آید. روز چهارشنبه، بایدن به فشاری که تورم بر بودجه خانواده وارد می‌کند، اذعان کرد: «همه‌چیز از یک گالن بنزین گرفته تا قرص نان قیمت بیشتری دارد و این همه‌گیری برخلاف رکودهای قبلی باعث جابه‌جایی اقتصادی شد.»

او گفت: «با وجود اینکه دستمزدها در حال افزایش است، همچنان با چالش‌های زیادی روبه‌رو هستیم.» مقامات ارشد فدرال رزرو گفته‌اند که انتظار دارند با رفع اختلالات زنجیره تامین و ثابت ماندن بازارهای کار، افزایش شدید تورم «گذرا» و در طول زمان محو شود. اما اقتصاددانان گفتند که قرائت‌های اخیر تورم این دیدگاه را به چالش کشیده است.کرتین می‌گوید: «توصیفی که تورم «گذرا» خواهد بود به این معناست که مصرف‌کنندگان می‌توانند به راحتی آن را تحمل کنند، زیرا سیاست‌های اقتصادی بر اصلاح سریع و خودکار خود برای کمبود عرضه و نیروی کار حساب باز می‌کنند.»

   پنج‌ضلعی تهدید ثبات مالی

فدرال رزرو ایالات متحده در آخرین گزارش ثبات مالی خود که هفته گذشته منتشر شد، ارزهای دیجیتال و استیبل‌کوین‌ها را در میان ریسک‌های اصلی خود برای ثبات مالی ایالات متحده طی ۱۲ تا ۱۸ ماه آینده قرار داد. ماتریس ریسک فدرال رزرو، ارزهای دیجیتال و استیبل‌کوین‌ها را درست پشت تنش‌های آمریکا و چین رتبه‌بندی می‌کند. گزارش فدرال رزرو دو بار در سال چاپ می‌شود، یک بار در بهار و بار دیگر در پاییز و نسخه فعلی آن رمزارزها و استیبل‌کوین‌ها را به عنوان پنجمین خطر جدی بین تنش‌های چین و مسائل آب و هوایی برای ثبات مالی اقتصاد ایالات متحده قرار می‌دهد. در این گزارش اشاره شده است که ارزش استیبل‌کوین‌ها طی ۱۲ ماه گذشته به‌طور تصاعدی پنج برابر شده و تا اکتبر ۲۰۲۱ به ۱۳۰ میلیارد دلار رسیده است. همچنین این رمزارزها به عنوان دارایی شناخته می‌شوند در حالی که مانند ارزهای فیات و طلا خارج از زنجیره پایدار دارایی‌ها قرار می‌گیرند. ریسک دیگری که فدرال برای استیبل‌کوین‌ها مطرح کرده است، مشکلات در پشتوانه‌های مالی آنهاست. به‌طور مثال در مورد تتر بیان کردند که هر توکن لزوما دارای پشتوانه معادل با دلار نیست. برخی از استیبل‌کوین‌‌ها نیز توسط اوراق تجاری پشتیبانی می‌شوند که ممکن است ارزش خود را از دست بدهند یا نقد شوند و در صورت از دست رفتن ارزش این رمزارزها، عرضه‌کنندگان توانایی پاسخ به تقاضاهای بازخرید را ندارند. این گزارش بیان می‌کند که این کاستی‌ها را می‌توان با فقدان شفافیت و استانداردهای حاکمیتی در مورد برخی از دارایی‌های با پشتوانه استیبل‌کوین‌ها تشدید کرد.

در نهایت، استفاده بالقوه از استیبل‌کوین‌ها در پرداخت‌ها و ظرفیت رشد آنها نیز می‌تواند خطراتی را برای سیستم‌های پرداخت و مالی ایجاد کند. در میان آیتم‌های لیست شده در این گزارش، بیشترین ریسک برای ثبات اقتصاد آمریکا، تورم مداوم و تغییرات سیاست پولی در نظر گرفته شده است. ریسک این آیتم نزدیک به ۷۰ درصد در نظر گرفته شده است. مورد بعدی در این لیست، ایجاد مقاومت سویه‌های جدید کرونا نسبت به واکسیناسیون است. با توجه به طولانی شدن روند واکسیناسیون، دانشمندان این احتمال را می‌دهند که ویروس کرونا بتواند خود را نسبت به واکسن مقاوم کند و این اتفاق می‌تواند در روند بهبود اقتصادی وقفه بزرگی ایجاد کند.

همچنین مشکلات اخیر در بازار مسکن چین و بحران شرکت اورگرند و همچنین تنش‌های مداوم میان چین و آمریکا در زمینه تکنولوژی و تجارت می‌تواند ثبات مالی آمریکا، بزرگ‌ترین اقتصاد جهان را در خطر قرار دهد.