خروج بزرگان بازار طلا؟

روز دوشنبه شاخص ترس و طمع در بازار رمزارزها عدد ۱۶ را نشان می‌داد که گویای حضور ترس شدید در بازار رمزارزها بود. این عدد پس از آرام گرفتن قیمت در محدوده معاملاتی ۴۹ تا ۵۱ هزار دلار در روز سه‌شنبه کمی بهبود یافته و تا ۲۵ رشد کرد. با توجه به این عدد، گرچه شرایط کمی بهبود داشته ولی همچنان ترس شدیدی میان معامله‌گران وجود دارد.

در بازار طلا نیز ظاهرا درگیری میان خرس‌ها و گاوها به‌شدت بالاست. مهم‌ترین سنگر گاوها کانال ۱۷۵۰ دلار و مهم‌ترین سنگر خرس‌ها ۱۸۵۰ دلار است. درحالی که در هفته‌های گذشته پیش‌بینی می‌شد که روند قیمتی طلا با توجه به کشف سویه اومیکرون ویروس کرونا و سیاست‌های تورمی فدرال رزرو، رو به بالا باشد، اما تحرکات اخیر معامله‌گران بزرگ بازار نشان از آن دارد که ظاهرا شرایط آن‌گونه که پیش‌بینی می‌شد پیش نخواهد رفت و نظر بازیگران اصلی بازار به این شکل نیست.

گزارش CFTC برای هفته منتهی به ۳۰ نوامبر نشان می‌دهد که موقعیت‌های خرید در بازار آتی حدود ۱۴ هزار واحد و موقعیت‌های فروش هم حدود ۱۵۵۰ واحد کاهش داشته است. با توجه به این موضوع، مقدار خالص قراردادهای طلا در بازار آتی نسبت به هفته گذشته حدود ۱۲ درصد کاهش داشته است. آخرین‌باری که بازیگران بازار با چنین سرعتی تعداد قراردادهای خود را کم کردند درست در فوریه سال ۲۰۲۰ و کمی پیش از انتشار خبر همه‌گیری پاندمی کرونا بود.

قیمت طلا پس از عبور از ۱۸۰۰ دلار به‌شدت نوسانی بود و به همین علت نیز نتوانست خود را در برابر فشار فروش ایجاد شده حفظ کند. تحلیلگران بر این عقیده‌اند که ایجاد تورم در سال آینده، فدرال رزرو را به سمت افزایش نرخ بهره حرکت خواهد داد. در نتیجه این عمل، صندوق‌های پوشش ریسک تمایل بیشتری برای خرید اوراق بدهی منتظره خواهند داشت و خروج کنونی آنها از بازار طلا موجب شده است تا طلا در محدوده کنونی گیر کند.

با توجه به برخی نظرات منتشر شده، فدرال رزرو از ژوئن سال آینده نرخ بهره را افزایش خواهد داد و این افزایش طی چهار مرحله در سال آینده رخ خواهد داد.

البته هنوز تمام تحلیلگران از طلا ناامید نشده‌اند. گروهی از تحلیلگران بازار این فلز زرد بر این عقیده‌اند که تاکنون تاثیر افزایش نرخ بهره در سال آینده بر بازار وارد شده است و ریزش اخیر قیمت نیز حاصل فشار همین انتظار بوده است. این موضوع می‌تواند قیمت طلا را در مسیر صعودی قرار دهد.

اوضاع در بازار نقره نیز چندان جالب نیست. بر اساس گزارش CFTC میزان خالص قراردادهای بازار آتی نقره نیز نسبت به هفته گذشته حدود ۸ درصد کاهش داشته است. بازار نقره همچنان نیز با فشار فروش سنگینی مواجه است و فعلا نشانه‌ای از کاهش فشار فروش دیده نمی‌شود.

به‌طورکلی بازار همچنان در سردرگمی نظرات سیاستمداران به‌سر برده و مشخص نیست به کدام‌سو قصد حرکت دارد. باید برای روزهای آینده منتظر بود تا تصمیمات سیاست‌گذاران اقتصادی به خصوص مقامات فدرال رزرو مشخص شود.