CBDCها، رقیب رمزارزها

رمزارزهای بانک‌‌های مرکزی که به اختصار CBDC نامگذاری شده‌‌اند، رمزارزهایی هستند که توسط دولت‌‌ها به‌‌وسیله بانک‌‌های مرکزی منتشر می‌شود و ارزشی برابر با ارزش پول همان کشور دارد. برای مثال هر یک یوآن دیجیتال که رمزارز ملی دولت چین است ارزشی برابر با یک یوآن دارد. از لحاظ ارزشی، CBDCها دقیقا مانند استیبل‌‌کوین‌‌ها (رمزارزهای دارای ارزش ثابت مانند تتر) عمل می‌‌کنند اما نمی‌توانند مانند دیگر گروه‌‌ها باشند.

یکی از عوامل مهم در موفقیت یک رمزارز در بازار رمزارزها این است که از اقتصاد توکنی مطلوبی برخوردار باشد. اقتصاد توکنی به شیوه‌ انتشار و توزیع توکن‌‌های یک پروژه، میزان عرضه و کارآیی مرتبط با توکن پروژه گفته می‌شود. بر همین اساس، بسیاری از رمزارزهای خصوصی تلاش می‌‌کنند با ارائه مدل دقیقی از اقتصاد توکنی، هم جلوی تورمی بودن انتشار توکن‌‌ها را بگیرند و هم انتشار توکن‌‌ها به گونه‌‌ای باشد که با ایجاد کمیابی مناسب با توجه به کارآیی توکن، مسیر سیر صعودی ارزش توکن را هموار کنند.

با توجه به نکته گفته شده، دقیقا وجه تمایز CBDCها و رمزارزهای خصوصی در اینجا مشخص می‌شود. CBDCها عملا مانند پول‌‌های رایج سنتی هستند که صرفا بر بستر یک شبکه بلاک‌چین مبادله خواهند شد. از این لحاظ در بحث امنیت با رمزارزها در سطح تقریبا مشابه قرار دارند. اما در بحث اقتصادی نمی‌توانند رقیب قابلی برای رمزارزهای خصوصی باشند. علت این امر آن است که دولت‌‌ها کنترل کامل بر آن دارند و مانند پول سنتی می‌توانند به چاپ بی‌‌پشتوانه آن دست زنند. در این حالت رمزارزهای خصوصی که از شیوه‌‌های دیگر کنترل تورم استفاده می‌‌کنند می‌توانند در برابر این دسته از بحران‌‌ها مقاومت کنند.

با مشخص شدن این موضوع، دولت‌‌های اقتدارگرا در پی آن هستند که با اعمال محدودیت‌‌های قانونی بر رمزارزهای خصوصی، این رقیب پول‌‌های ملی را از مسیر توسعه در آن کشور دور کرده و جلوی رشد آنها را بگیرند تا از این طریق تسلط خود بر شرایط اقتصادی را از دست ندهند.

حال ولادیمیر چیستوخین، معاون بانک مرکزی روسیه در گفت‌وگویی اظهار کرده که بانک مرکزی روسیه روی طرحی کار می‌‌کند تا بتواند جلوی گسترش استفاده از رمزارزها را بگیرد. البته این مقام مسوول روسی اعلام کرد که سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها همچنان قانونی خواهد بود ولی مردم روسیه نمی‌توانند از زیرساخت‌‌ها و موسسات داخلی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه استفاده کنند. طبق گفته یکی از نمایندگان بلندپایه‌ مجلس روسیه، مردم این کشور حدود ۵/ ۶۷‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها انجام داده‌‌اند.

برخی از تحلیلگران معتقدند که ایجاد محدودیت‌‌های معاملاتی توسط برخی دولت‌‌ها موجب بالا رفتن ریسک بازار رمزارزها شده که این موضوع عامل اصلی کندی روند ورود سرمایه به این بازار است. به نظر می‌رسد چنانچه حدود قانونی رمزارزها مشخص شود، جریان ورود سرمایه به این بازار تسهیل شده و باعث رشد بازار خواهد شد.