به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل بیمه مرکزی در بخشنامه صادره از سوی نهاد ناظر از تمام شعب و واحدهای صدور بیمه‌نامه و نمایندگان تابع در سراسر کشور خواسته شده از هرگونه توافق و انعقاد قرارداد با کارگزاران رسمی برای دریافت و وصول حق بیمه از بیمه گذاران توسط کارگزار خودداری کنند.

بر اساس این گزارش در صورت انعقاد قرارداد همکاری با کارگزاران برخط باید حق بیمه به‌صورت مستقیم توسط بیمه‌گذار و خریدار بیمه پس از ثبت سفارش و طی فرآیند خرید بیمه‌نامه با استفاده از درگاه‌های پرداخت الکترونیکی به حساب شرکت بیمه واریز شود.

بدیهی است هرگونه همکاری با کارگزاران رسمی بیمه اعم از مستقیم و برخط مستلزم وجود بسترهای کافی برای واریز حق بیمه به‌صورت مستقیم و بدون تاخیر به حساب شرکت بیمه است و در صورت مشاهده هرگونه موارد مغایر با این بخشنامه با متخلفان برابر مقررات رفتار خواهد شد.

شایان ذکر است در ماده ۲۳ آیین‌نامه شماره ۹۲/ ۳مصوب شورای عالی بیمه تصریح شده است که کارگزار بیمه در ازای فروش بیمه‌نامه، حق دریافت نقدی چک بانکی در وجه حامل یا به نام خود و طرق دیگر را ندارد و اگر خلاف این مصوبه رفتار کند در برابر بیمه‌گذار و موسسه بیمه مسوول خواهد بود.