هدیه بابانوئل برای بازارها

  رالی بابانوئل

در روزهای پایانی دسامبر معمولا بازارهای مالی در سرتاسر جهان به علت تعطیلی‌ها و آماده‌شدن مردم و سازمان‌ها برای سال جدید حرکت بدون روندی دارند و تقریبا غیرقابل پیش‌بینی هستند. اما گاها حرکت صعودی را در روزهای آخر انجام داده که اصطلاحا به آن رالی صعودی بابانوئل می‌گویند. این حرکت ناشی از آخرین سرمایه‌گذاری معامله‌گران در بازارهای مالی پیش از تغییر سال است. طی چند روز اخیر ما شاهد رالی صعودی در اکثر بازارهای جهانی بودیم که می‌توان گفت رالی بابانوئل آغاز شده است. اما این حرکت تا کجا ادامه خواهد داشت؟

  اهداف بیت‌کوین

بیت‌کوین پس از یک دوره نسبتا بلند استراحتی، اکنون رالی صعودی خود را آغاز کرده است. در این مسیر، قدیمی‌ترین رمزارز بازار ارزهای دیجیتال با مقاومت ۵۲ هزار دلار روبه‌رو خواهد بود، چنانچه این رمزارز بتواند از مرز این کانال عبور کند، هدف بعد حرکت آغاز شده قیمت ۵۵ هزار دلار خواهد بود. به‌نظر می‌رسد این دو سنگر مقاومتی دیوارهایی سخت برای بیت‌کوین باشند. با توجه به حجم پایین معاملات باید انتظار داشت که در صورت انتشار اخبار مثبت در خصوص این بازار، قیمت بتواند از این محدوده عبور کند. درصورتی که نقدینگی وارد بازار رمزارزها نشود، عبور قیمت از این محدوده به‌شدت سخت خواهد بود.

  طلا چه خواهد شد؟

با توجه به ریزش قیمت طلا در هفته‌های گذشته، تحلیلگران بر این عقیده‌اند که تاثیر قیمتی خبر افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در آمریکا رفع شده و اکنون می‌توان هر خبر مثبتی را سوخت مناسبی برای صعود قیمت طلا دانست. میانه‌های دسامبر همیشه زمان خوبی برای رشد طلا بوده است. معمولا معامله‌گران طلا از این زمان منتظر حرکتی خاص در طلا هستند. چنانچه قدرت خریداران در طلا افزایش یابد و نقدینگی بیشتری وارد طلا شود، احتمال رشد طلا افزایش خواهد یافت. در حال حاضر این فلز ارزشمند تلاش می‌کند تا قیمت خود را بالای محدوده ۱۸۰۰ دلار تثبیت کند. چنانچه این اتفاق رخ دهد، معامله‌گران هدف بعدی یا به بیان بهتر مقاومت بعدی را قیمت ۱۸۵۰ دلار می‌دانند.

در بازار طلا، اخباری که درخصوص تورم منتشر می‌شود از اهمیت بسزایی برخوردار خواهد بود. طلا به عنوان یک دارایی ضد تورمی نقش مهمی را در سطح جهان بازی می‌کند. پیش‌تر در خصوص خریدهای سنگین طلا توسط بانک‌های مرکزی اخباری منتشر شده بود. این موضوع نشان می‌دهد که انتظارات تورمی در سطح کلان بین بازیگران اصلی بازار طلا وجود دارد. حال با توجه به عقیده تحلیلگران مبنی بر اتمام تاثیر خبر افزایش نرخ بهره آمریکا می‌توان انتظار داشت که هر خبری که در خصوص تورم منتشر شود بتواند تاثیر مهمی بر بازار طلا داشته باشد.