ضرورت وجود رمز‌ارز ملی

از سوی دیگر ایجاد رمزارز ملی برای هر کشور به عنوان یک موضوع مهم مطرح شده است، اما در ایران تشکیل این نوع رمزارز با چالش‌‌ها و موانع متعدد روبه‌رو شده است و این مشکلات باید هر چه زودتر توسط نهادهای قانون‌‌گذاری و اجرایی مرتفع شود تا شاهد عقب‌‌ماندگی کشورمان در حوزه رمزارز نسبت به کشورهای دیگر جهان نباشیم. برای بررسی مزایا و چالش‌‌های متعدد برای تشکیل رمزارز ملی در ایران با دو کارشناس و فعال این حوزه مصاحبه کردیم تا نظر آنها را درباره این موضوع مطلع شویم.

علیرضا شامخی، تحلیل‌‌گر حوزه رمزارز در ایران با اشاره به اینکه تا قبل از سال ۲۰۱۸، حجم بازار رمزارزها در جهان چندان بزرگ نبود، گفت: طی ۳ سال اخیر شاهد رشد چشمگیر بازار رمزارزها در کشورهای جهان بودیم و به‌طور قطع این اتفاق باید مورد توجه مسوولان کشور قرار بگیرد.

هم‌‌اکنون بسیاری از کشورهای جهان در حوزه رمزارز شروع به قانون‌‌گذاری یا ایجاد رمزارز ملی نکرده‌‌اند اما نباید از ذکر این نکته مهم غافل شویم که ایران در حوزه رمزارز همگام با نقاط مختلف جهان حرکت کرده است و اگر در تشکیل رمزارز ملی تاخیری به وجود آید، به‌طور قطع شاهد عقب‌‌ماندگی ایران در این حوزه خواهیم بود.

این کارشناس حوزه رمزارز با بیان اینکه افزایش ارزش رمزارزها برای سایر بازارهای اقتصادی در جهان یک خطر بزرگ محسوب می‌شود، گفت: کندی بازارهای مختلف اقتصادی طی سال‌های اخیر به دلیل رشد ارزش رمزارزها بوده است.

او با بیان اینکه برای تشکیل یک رمزارز ملی موفق و کارآمد باید به صورت کاملا پخته و درست عمل کرد، افزود: بسیاری از کشورهای جهان در مسیر تشکیل رمزارز ملی، زیرساخت لازم را برای شهروندان خود مهیا می‌‌کنند و من امیدوارم این اتفاق در ایران هم رخ دهد، زیرا تجربه‌های گذشته نشان از این واقعیت داشته‌‌اند که پدیده‌‌ای در گام نخست وارد زندگی مردم شده و پس از آن تا حدودی زیرساخت استفاده از این پدیده در کشور ایجاد شده است که یک ضعف بزرگ محسوب می‌شود.

شامخی اضافه‌‌ کرد: مدیریت بانک مرکزی و دولت در حوزه رمزارز ملی همراه با قانون‌‌گذاری اهمیت ویژه‌‌ای دارد، زیرا تدوین یک قانون نامناسب می‌تواند در حوزه رمزارز ملی آسیب‌‌های فراوانی را به کشور وارد کرده و فضای سوداگران را برای سوءاستفاده از رمزارز ملی باز کند.

مصطفی نقی‌‌پور دیگر کارشناس حوزه رمزارز با بیان اینکه ایجاد رمزارزملی موضوعی است که باید توسط بانک مرکزی با جدیت فراوان پیگیری شود، گفت: ایجاد شفافیت در نظام بانکی و حتی مالیاتی کشور از مهم‌ترین محاسن تشکیل رمزارز ملی در ایران است و به‌طورقطع مردم متوجه خواهند شد که با استفاده از رمزارزها می‌توانند اموری را در کمترین زمان انجام دهند که بسیار خارق‌‌العاده برای آنها باشد.

او افزود: تشکیل رمزارز ملی برای بانک مرکزی یک موضوع جدید به شمار نمی‌‌آید و از اواخر سال ۱۳۹۶ این موضوع مطرح شد اما مدیران وقت آن زمان اهتمام لازم را برای تشکیل این نوع رمزارز به خرج ندادند.

نقی‌‌پور اضافه‌‌کرد: باید از فناوری بلاک‌چین و رمزارز ایران حمایت گسترده شود و حتی موضوع رگولاتوری در حوزه رمزارز ملی تحت فشار نهادهای مختلف دولتی و قانون‌‌گذاری قرار نگیرد.

او با اشاره به اینکه بسیاری از بانک‌‌های مرکزی در کشورهای مختلف جهان از بخش‌های خصوصی برای ارائه پیشنهاد و انتقادات نسبت به تشکیل یک پدیده جدید استفاده می‌‌کنند، گفت: اگر متخصصان اصلی حوزه بلاک‌چین بتوانند در روند تشکیل رمزارز ملی اظهارنظرکرده و تاثیرگذاری خود را داشته باشند، در آن زمان می‌توان به تشکیل یک رمزارز ملی با پشتوانه و بدون ایراد امیدوار بود اما اگر افراد غیرمتخصص در حوزه رمزارز و بلاک‌چین بدون مشورت از فعالان برجسته حوزه رمزارز اقدام به تشکیل رمزارز ملی کنند، در آن موقع رمزارزملی هم مانند بسیاری از سامانه‌های بانک مرکزی که تا به امروز تشکیل شده است با مشکلات فراوانی روبه‌رو خواهد شد.

این کارشناس گفت: در بسیاری از موارد توسط نهادهای دولتی مشاهده شده که اجرای تصمیم‌‌های خلق‌‌الساعه‌ در پشت درهای بسته موجب وقوع خسارت‌‌های جبران‌‌ناپذیر برای کشور شده است که به‌طور قطع این اتفاق نباید در حوزه تشکیل رمزارزملی رخ دهد زیرا موجب خواهد شد اقتصاد کشور نه تنها نتواند بهره‌‌ای از رمزارز ملی ببرد، بلکه ایجاد چنین رمزارزی برای ایران یک آسیب مهم محسوب خواهد شد.

نقی‌‌پور اضافه‌‌‎کرد: پیشرفت و نوآوری در حوزه رمزارز نیازمند اتخاذ تصمیم‌گیری‌‌های درست و بجایی است که توسط متخصصان حوزه بلاک‌چین و رمزارزی ایران اتخاذ می‌شود و نباید این میزان توسعه را فدای اتخاذ تصمیم‌‌های اشتباهی کرد که نتیجه‌‌ای جز وقوع آسیب‌‌های فراوان و مدت‌‌دار برای کشور نخواهد داشت. او تاکید کرد: گسترش لحظه به لحظه بازار رمزارز در جهان نشان از این واقعیت دارد که حرکت به سوی قانون‌‌گذاری و تشکیل رمزارز ملی در کشور باید هر چه زودتر و با زیرساخت‌‌های صحیح انجام شود.