دلار در پله پر‌تکرار

دیروز شنبه ۱۱ دی ماه بازار ارز تهران که در اثر جهش‌های افزایشی معامله‌گران از حجم معاملات خود کاسته بود با کاهش قیمتی ۲۵۰ تومانی نسبت به نرخ پنج‌شنبه گذشته و در قیمت ۲۹ هزار و ۷۵۰ تومان شروع به کار کرد. این کاهش نرخ و نزدیک‌تر شدن قیمت دلار به پله ثبات نسبی هفته گذشته چرخ‌دنده‌های بازار ارز تهران را به حرکت وا‌داشت و معاملات نقدی و غیر‌نقدی از سر گرفته شد. این قیمت تا اواسط روز شنبه تقریبا بدون تغییر ماند و معاملات بازار تا ساعت ۲ بعد‌از‌ظهر روز شنبه در همان حوالی ۲۹ هزار و ۷۰۰ تا ۸۰۰ تومان انجام می‌شد. در نهایت بازار ارز روز شنبه در قیمت ابتدای روز یعنی ۲۹ هزار و ۷۵۰ تومان بسته شد.

به گفته برخی از کارشناسان افزایش کاذب نرخ دلار در تعطیلات انتهای هفته، تلاش‌های بی‌نتیجه بازیگران بازار ارز در فضای بی‌خبری از مذاکرات هسته‌ای برجام بود که با شروع هفته جدید بازار عدم کشش خود نسبت به این افزایش نرخ را نشان داده و قیمت را به سطح تعادلی خود نزدیک کرد. تحلیلگران بازار ارز تهران که در انتظار از سر‌گیری مذاکرات کمیسیون مشترک برجام در روز‌های دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری نشسته‌اند بر این باورند که این پله قیمتی ۲۹ هزار و ۷۰۰ تا ۸۵۰ تومان می‌تواند تا رسیدن اخبار جدید نرخ منطقی بازار ارز باشد. از طرف دیگر از نظر این تحلیلگران ثبات نرخ ارز در این پله می‌تواند با سیاست‌های بازار‌ساز در جهت کاهش قیمت ارز در بازه زمانی بلندمدت همسو باشد و تا حرکت‌‌های بعدی دلار به سمت پله‌های پایین‌تر بتواند از نوسانات هیجانی بازار جلوگیری کند.

اما فضای رسانه‌ای بازار ارز در روز شنبه آن‌چنان هم خلوت نبود، علی آقا‌محمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام دیروز در مراسم امضای تفاهم‌نامه وزارت صمت ضمن ابراز امیدواری از بهبود شرایط اقتصادی کشور در سال آینده، اظهار کرد: از مهم‌ترین ویژگی‌های بودجه سال آینده، تک‌نرخی شدن نرخ ارز است که به توسعه صادرات کشور کمک می‌کند و طبق لایحه بودجه سال آینده، ملاحظات عجیب و غریب در مباحث ارزی برداشته می‌شود و ایران می‌تواند هاب تجاری منطقه شود. به تعبیر برخی از فعالان و تحلیلگران بازار ارز صحبت این مقام مسوول می‌تواند سندی دیگر بر مساله تلاش دولت برای بهبود اوضاع ارزی کشور باشد. این کارشناسان ضمن بیان اینکه دولت برای تک نرخی کردن قیمت ارز باید توسط پشتوانه‌های خود بازار ارز را تقویت کند، اشاره داشتند که این تقویت بازار و همچنین افزایش عرضه می‌تواند به کاهش قیمت و افزایش فشار فروش در بلندمدت منجر شود. پیش‌تر رئیس کل بانک مرکزی از افزایش عرضه ارز در سال آینده خبر داده بود.

سکه تمام بهار آزادی هم که روز‌های گذشته در بازه قیمتی ۱۳ میلیون تا ۱۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به نوسان پرداخت در روز آغازین هفته جاری هم نمایش جدیدی از خود ارائه نداده و با ادامه نوسان خود زیر سقف مقاومتی ۱۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان با کاهش قیمتی ۷۵ تومانی نسبت به روز‌های پایانی هفته گذشته، در قیمت ۱۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به کار خود پایان داد. این در حالی است که روند قیمت طلای جهانی همچنان افزایشی بوده و نرخ این فلز گران‌بها روز شنبه در بازار‌های جهانی به ازای هر اونس با قیمتی معادل ۱۸۳۰ دلار معامله شد.